קולומביה נכנסת לשגרת היום הראשון; רמון וחבריו מתחילים בניסויים (24:00)

החלק הגדול – ניסויים בתשלום * מתוך דוח הסטטוס שפורסם כמה שעות לאחר השיגור  

 
 בתמונה: המעבורת קולומביה באוויר בדרך לחלל דקות אחדות לאחר שיגורה ב-16/1 בשעה 17:39 שעון ישראל כשבתוכה האססטרונאוט הישראלי אילן רמון
בנסיון הראשון הצליחה המעבורת קולומביה ועליה שבעה אנשי צוות להמריא בשעה 10:39 בבוקר, שעון החוף המזרחי מקומפלקס השיגור 39-A והיא מתחילה את סדרת ניסויי אפס כבידה ב-SPACEHAB. צוות השיגור לא איתר אף תקלה משמעותית במהלך הספירה לאחור שהלכה חלק.
משימה זו היתה הראשונה ל-2003 והראשונה המיועדת כולה למחקר על המעבורת מזה שלוש שנים. משימה 107 היא הטיסה ה-28 של מעבורת החלל קולומביה וה-113 בכלל של צי המעבורות.
קולומביה נושאת בתא המטען שלה מודול כפול של מחקר, SPACEHAB, סביבה בלחץ אוויר נורמלי שלאנשי הצוות יש גישה. המודול והסיפון האמצעי של המעבורת יכילו את מרביתם של למעלה מ-80 הניסויים, שבהם מעורבים 70 מדענים מרחבי העולם שיחקרו את החלל, החיים ומדעי הטבע.
הספינות ליברטי סטאר ופרידום סטאר שתפקידן לאסוף את מאיצי השיגור ממוקמות באיזור האיחזור, הנמצא כ-220 ק”מ מזרחית לקייפ קנוורל, והן מוכנות לאסוף את שני המאיצים לשימוש חוזר. הספינות אמורות לחזור בשבת להאנגר שבקיפ קנוורל.
אילן רמון וששת חבריו מתחילים איפוא לעבוד, לא לפני שיתארגנו, יסתגלו למצב של חוסר כוח משיכה, ויפתחו את תאי הניסויים.

דוח מצב המבצע, באתר נאס”א
שוגרה מעבורת החלל ובה הישראלי רמון

מעבורת החלל “קולומביה” שוגרה אתמול בהצלחה ונכנסה למסלולה, ובה האסטרונאוט הישראלי הראשון
האסטרונאוט הישראלי הראשון, אלוף-משנה אילן רמון, שוגר אתמול (חמישי) לחלל על גבי מעבורת החלל “קולומביה” בשעה 10:39 לפי שעון החוף המזרחי בארה”ב (17:39 לפי שעון ישראל) יחד עם שישה חברי צוות נוספים. השיגור עבר בהצלחה, הטילים ומכל הדלק ניתקו ממעבורת החלל, והיא נכנסה למסלול שבו תקיף את כדור הארץ במשך 16 יום, שבהם ישתתפו אנשי צוותה בביצוע ניסויים ובהפעלת ציוד מעבורת החלל. כל מערכות המעבורת פועלות כשורה.

לקולומביה כמה משימות מדעיות , ובהן ניסוי ישראלי לחקר השפעת האבק על היווצרות עננים וממטרים, בדיקת השפעת תנאי הכבידה בחלל על יכולת ההתרבות של חיידקים וחקר הבזקי אור מסתוריים המופיעים בעת סופות ברקים.

השיגור אתמול היה הפעם ה-113 בה משוגרות מעבורות חלל לחלל והפעם ה-28 של המעבורת קולומביה. אחרי שתשלים משימה זו תוכנס קולומביה לשיפוצים, במהלכם היא תוכשר לצורך עגינה בתחנת החלל הבינלאומית. בשנים האחרונות צומצמה באופן משמעותי ההשקעה של ממשלת ארה”ב בתוכנית החלל האמריקאית ורוב המשאבים רוכזו אך ורק בבניית תחנת החלל הבינלאומית. המשלחת היוצאת לדרכה היום תהיה המשלחת הראשונה זה שלוש שנים המשוגרת לניסוייים מדעיים בלבד, ולא לצורכי תחנת החלל.

משלחת ישראלית גדולה הגיעה לפלורידה כדי ללוות את השיגור לחלל. בין היתר, הגיעו מפקדי חיל האוויר לשעבר איתן בן אליהו ואביהו בן נון, ונציגים נוספים של חיל האוויר, סוכנות החלל הישראלית ונציגויות ישראל בארה”ב. המשלחת הישראלית נלקחה שלשום לסיור בבסיס, וביקרה במעבורת עצמה.

ביחד עם מפקד צוות החלל ריק האסבנד, רמון היה הראשון להיכנס ולהיקשר בתוך מעבורת החלל. זאת, משום שרמון אחראי בצוות על חילוץ, במקרה של תקלה בעת השיגור.
 חלק גדול ממשימת המעבורת: ניסויים בתשלום  
17.1.2003 
 
לקט ידיעות 
 
 משלחת החלל STS-107 ששוגרה אתמול לחלל נושאת עמה מספר חסר תקדים של ניסויים בתשלום. %18 משטח הניסויים שעל המעבורת הוקדשו לניסויים פרטיים וכל היתר יוקדש לניסויים מדעיים מטעם נאס”א.

הניסויים בתשלום אמורים לשמש חברות תעשיה, שזקוקות לתנאי חוסר המשקל בחלל ואשר יכולים להתבצע רק בחלל. החברות שוכרות למעשה את שירותיה של נאס”א, כדי להפעיל את הניסויים במהלך טיסת החלל.

על סיפונה של הקולומביה הותקנה מערכת ניסויים חדשה (SPACEHAB) בה יתבצעו הניסויים. המערכת נבנתה על ידי חברה פרטית ונמסרה לסוכנות החלל ללא תשלום, בתמורה לשימוש בשטח. הניסויים הפרטיים אמורים לשמש מגוון של נושאים, ביניהם בתחום הפיתוח הרפואי וההנדסה.

ראשי נאס”א אמרו אתמול, כי חלק משמעותי מהניסויים שתבצע הסוכנות במסגרת משלחת המעבורת קולומביה יהיו ניסויים ביולוגיים אשר נועדו לבחון את מצב בריאות האדם בחלל. ניסויים אלה הכרחיים לקראת הצבה קבועה של אסטרונאוטים לתקופות ממושכות בתחנת החלל הבינלאומית, אשר הולכת ונבנית.

“קולומביה” היא המעבורת הוותיקה ביותר בצי המעבורת של סוכנות החלל האמריקאית (נאס”א). בשנים האחרונות הסבה נאס”א את כל שאר המעבורות שלה למשימות של אסטרונאוטות לבניית תחנת החלל הבינלאומית, המוקמת בחלל בהשתתפות ארה”ב, אירופה, יפאן וקנדה. כיום קולומביה היא המעבורת היחידה שמבצעת משימות מחקר מדעיות. הטיסה הנוכחית היא טיסתה ה-28 של קולומביה (וטיסת המעבורת ה-113 שמשגרת נאס”א). לאחר תשע שנים של תכנון ובנייה, בשנת 1981 היתה הקולומביה למעבורת החלל הראשונה ששוגרה לחלל והקיפה את כדור הארץ. שנה לאחר מכן, הצטרפה אליה “הצ'לנג'ר”. המעבורת התפוצצה ב-,1986 יחד עם צוות האסטרונאוטים שלה, באסון האווירי האיום ביותר בהיסטוריה של מסעות לחלל). אחריה נבנו דיסקברי ואטלנטיס, ואנדוור, שנבנתה ב-1991 כתחליף לצ'לנג'ר.

(נתן גוטמן ותמרה טראובמן)
עבור התקשורת האמריקאית מדובר בעוד שיגור שגרתי
ההתעניינות התקשורתית בארה”ב בשיגור המעבורת “קולומביה” ועליה האסטרונאוט הישראלי אילן רמון, היתה אמנם רבה יותר מההתעניינות בשיגורים אחרים של מעבורות החלל, אולם לא דמתה בהיקפה לסיקור התקשורתי הנרחב בישראל.

כלי התקשורת האמריקאים, בהם רשתות החדשות בטלויזיה והעיתונות הכתובה, דיווחו על השיגור תוך ציון העובדה כי על סיפון המעבורת יהיה לראשונה אסטרונאוט ישראלי ותוך דיווח על סידורי הביטחון המיוחדים של השיגור. מעבר לכך, עבור התקשורת האמריקאית, מדובר בעוד שיגור שגרתי של מעבורת החלל. 29 מדינות נוספות, פרט לישראל, כבר שלחו אסטרונאוטים לחלל במסגרת תוכניות החלל של ארה”ב ושל רוסיה.

העובדה שמשימות המעבורת נוגעות אך ורק לניסויים מדעיים גרמה לכך שההתעניינות בה תהיה עוד פחותה מהצפוי. הציבור האמריקאי מגלה התעניינות בטיסות החלל, רק כאשר הם כוללות מבצעים מיוחדים, דוגמת הליכה בחלל, העברת אסטרונאוטים לתחנת החלל וממנה, או מבצעי תיקון של לוויינים בחלל.

השיא האחרון בהתעניינות התקשורתית בתוכנית החלל בארה”ב, היה לפני ארבע שנים, כאשר האסטרונאוט ג'ון גלן שב לחלל בגיל .76 (נתן גוטמן)

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.