סיקור מקיף

פורסמה הקלטת השיחה האחרונה עם “קולומביה”

 פורסמה הקלטת השיחה האחרונה עם “קולומביה” 

  סוכנות החלל האמריקאית פירסמה אתמול (שלישי) את הקלטות התקשורת שהתקיימה בזמן תהליך כניסת המעבורת “קולומביה” לאטמוספירה, בין בעלי התפקידים השונים במרכז הבקרה ביוסטון, ובין בקרי הטיסה לצוות המעבורת. בהקלטות ניתן לשמוע, בין היתר, את תגובת אנשי הבקרה לבעיות שהחלו להצטבר בדקות שלפני התפרקות המעבורת.

הסימן הראשון לכך שמשהו השתבש בתהליך הנחיתה הגיע מג'ף קלינג, קצין התחזוקה במרכז הבקרה בנאס”א, שעקב אחרי כניסת המעבורת לאטמוספירה. “לידיעתך, הרגע איבדתי ארבעה מודדי טמפרטורה בצד השמאלי של המעבורת, את חיישני ההידראוליקה”, הוא דיווח בנחת.

מנהל הטיסה במרכז הבקרה, לירוי קיין, נשמע מעט מופתע אך רגוע: “יש ביניהם משהו משותף?”, שאל, “כלומר, אתה אומר שאיבדת את כולם בדיוק באותו הזמן”.

“לא, לא בדיוק”, ענה קלינג, “הם אבדו בפער של ארבע או חמש שניות אחד מהשני”.

קלינג הבחין בתקלה הראשונה דקות ספורות לפני שאבד הקשר עם החללית. כמה שניות לאחר מכן, דיווח מנהל הטיסה על בעיה קלה בהיגוי המעבורת, אך לא הביע דאגה על מצבה.

“עד עכשיו אנחנו שולטים במעבורת בצורה יציבה”, נשמע קולו של קצין הניווט ביוסטון, מייק סאפארין, “אני לא רואה משהו חריג”. למרות כל הבעיות שהצטברו, אף אחד, לא במרכז הבקרה ולא במעבורת, חשד שמשהו רע עומד לקרות.

ככל שחלפו השניות לקראת נחיתת המעבורת בפלורידה, הפסיקו לפעול כמה חיישנים נוספים על גוף המעבורת, ובמרכז הבקרה המשיכו לחפש מכנה משותף ביניהם. לצוות המעבורת דווח כי מד הלחץ בצמיג השמאלי נעלם מהצגים. ריק האסבנד, מפקד הצוות, התחיל להגיב: “רות. אה…” אך כאן נקטע קולו ברעש סטטי.

במשך דקות ארוכות ניסה צוות הבקרה לחדש את הקשר עם ה”קולומביה”. אף אחד מהם לא ידע שבאותו זמן אלפי אנשים ברחבי טקסס כבר יכלו לראות חלקים של המעבורת מתפזרים בשמיים. כשהתברר לקיין, מנהל הטיסה במרכז הבקרה, שהמעבורת אבודה, הוא נשמע מנחה את כל בקרי הטיסה לפעול לפי הדפים בחוברת המבצעים המפרטים את הצעדים בהם יש לנקוט במקרה אסון.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.