התגלו קופסא שפיקחה על מערכות “קולומביה” ואריחי בידוד מהכנף השמאלית

על שבר הכנף השמאלית התגלו שרידים של אריחי בידוד. הגילוי עשוי לסייע לנאס”א בחקירה

חוקרי נאס”א הודיעו הלילה (שלישי) כי על שבר הכנף השמאלית, שנמצא שלשום בטקסס, התגלו שרידים של אריחי בידוד, שנועדו להגן על המעבורת מפני התחממות. הגילוי עשוי לסייע משמעותית בחקירה אשר מתמקדת בכנף זו כגורם העיקרי להתרסקות. בנוסף, נמסר מנאס”א כי התגלתה אחת מ-300 הקופסאות המפקחות על מערכות החללית.
נתן גוטמן, שליח הארץ לוושינגטון, מוסיף: חוקרי נאס”א בודקים כעת אפשרות שמעבורת החלל “קולומביה” נפגעה ביום השני לטיסתה, משבר של “זבל חלל” (שאריות של לווינים ורכבי חלל) וכי פגיעה זו היא שהובילה לחבלה בתפקוד הכנף השמאלית.

בדיקה זו החלה לאחר שהתברר כי צילומים של הסוכנות הצבאית, אשר אחראית על מעקב אחר לוויינים ושאריות הנעות בחלל, גילו כי יום אחרי שיגורה של המעבורת, כלומר ב-17 בינואר, נראה חלק כלשהו ניתק מהמעבורת ועף לחלל. חלק זה עשוי להיות פיסה של “זבל חלל”, אולם ייתכן גם שמדובר בהתנתקות של אריח בידוד או חלק אחר של המעבורת, כתוצאה מהפגיעה שספג רכב החלל בעת השיגור. אפשרות אחרת היא שמה שנראה בצילום אינו אלא נפילה של פיסת קרח מהמעבורת. הגוף שהתנתק מהמעבורת נע במהירות של 5 מטרים בשנייה.

מומחי נאס”א בודקים את הנתונים אשר שודרו מהמעבורת בשעה שאותרה אותה נפילה, כדי לראות אם יש עדויות לכך שהמעבורת כולה זועזעה או נעה באותו רגע. אם יימצאו עדויות לזעזוע כזה, יכול להיות בכך סימן לכך שחפץ כלשהו אכן חבט במעבורת.

מבדיקות שערכה נאס”א בארבע השנים האחרונות, עולה כי פגיעה של חפץ כלשהו, בין אם מדובר במטאוריט או ב”זבל חלל” באזור הקצה המוביל (“שפת ההתקפה” בעגה המקצועית) של הכנף, עלול לגרום לאובדן המעבורת כולה. הבדיקות, שדבר קיומן נחשף אתמול ב”ניו יורק טיימס”, מצאו כי אזור הקצה המוביל, הבנוי מחומר קל משקל, רגיש במיוחד לפגיעה.

בדיקת נאס”א לא עסקה באפשרות של פגיעת שבר במהירות נמוכה, כמו פגיעת פיסת קצף הבידוד 80 שניות אחרי ההמראה, ולכן דו”ח הפגיעה לא נלקח בחשבון בעת שמהנדסי נאס”א ניסו להעריך את משמעות הפגיעה לעתיד משימת המעבורת.

גוף זר פגע בקולומביה ביום השני לטיסתה בחלל

השערה חדשה בחקירת התרסקות מעבורת קולומביה: המכ”ם של הפנטגון זיהה גוף זר בתנועה לעבר המעבורת, עוד ביומה השני בחלל.
לפי כיוון חדש ייתכן שאותו גוף זר פגע במעבורת – עדיין לא ברור אם מדובר בשבר לויין, בטיל מתוך “זבל החלל”, או במטאוריט קטן.

החפץ הנראה בתמונות יכול להיות דברים רבים, החל משברים, מטאור קטן, חתיכה מהמעבורת או פשוט הביוב והזבל שהאסטרונאוטים נוהגים להשליך מהמעבורת – מסרו אנשי נאס”א.

“התשובה הפשוטה ביותר היא שאנחנו לא יודעים מה זה היה, אבל אנו בוחנים את זה ביסודיות”, אמר דובר נאס”א, ג'ון אירא פטי, בשיחה עם עיתונאים במרכז החלל על שם ג'ונסון. מדעני נאס”א בודקים האם הקולומביה הזדעזעה בשעה שהחפץ נראה מתרחק ממנה. דבר העשוי להצביע על פגיעה בגוף המעבורת, שיכולה להסביר את הפיצוץ שאירע בכניסה לאטמוספירה.

התמונות צולמו על ידי פיקוד ההגנה האווירי-חללי הצפון אמריקאי, המוצב בבסיס חיל האוויר פטרסון בקולורדו. הפיקוד עוקב אחר לווינים וגופים בחלל העלולים להתנגש במעבורת בשעה שהן במשימה בחלל, ומזהיר את הצוותים מפני גופים מסוכנים. המידע שפורסם היום הוא כיוון חדש בחקירת התרסקות מעבורת החלל הוותיקה ביותר של נאסא. הכיוון הראשון שנחקר הוא הפגיעה שספגה הכנף השמאלית של המעבורת 80 שניות לאחר ההמראה, מחומר בידוד שניתק מאחד ממכלי הדלק שלה. מדעני הסוכנות לא מצליחים להכריע האם הפגיע היתה קשה מספיק כדי להסביר את התלקחות המעבורת עם הכניסה לאטמוספרה.

ייתכן שפגיעת הגוף הזר היתה כל כך “רכה” שלא הורגשה על-ידי הצוות או המחשב של המעבורת. אבל פגיעה כזאת עשויה להיות חזקה מספיק כדי לפצוע את גוף המעבורת. החריץ שנגרם בחבטה, עלול היה להתרחב ולהחדיר את החום העצום הנגרם בעת החיכוך בשכבות האטמוספירה – כ-2800 מעלות – לתוך המעבורת.
נאס”א תמסור למעבדות חיצוניות את המימצאים שנאספו וגם תעסיק מומחים עצמאיים בחקירת האסון. כן ייבחנו בקפידה כל פעולות ההכנה לקראת הטיסה לחלל והעבודות שנעשו במעבורת לקראתה. זאת משום שגוברת הדרישה בארה”ב שנאס”א לא תחקור את עצמה על מה שאירע.
אלא שבשלב זה אין לחוקרי סוכנות החלל די נתונים כדי לקבוע את פשר תמונת המכ”ם שהגיעה לידיהם. ההערכה שנמסרה אתמול היתה שאחד מ-9000 שברי הלויינים והטילים שנותרו בחלל בתום פעילותם, בגודל של כדור בייסבול או טניס, הוא זה ש”קיפץ” ליד המעבורת, חלף דרכה – ונקלט בידי המכ”ם.
כיוון החקירה בנושא זה לא שלל סופית אפשרויות אחרות שעדיין נבחנות ונחקרות.

התגלו קופסא שפיקחה על מערכות “קולומביה” ואריחי בידוד מהכנף השמאלית

11.2.2003

מבנה כנף המעבורת

קישור ישיר לדף זה:

גוף זר פגע בקולומביה ביום השני לטיסתה בחלל

כיוון החקירה בנושא זה לא שלל סופית אפשרויות אחרות שעדיין נבחנות ונחקרות.

אתמול פירסם כתב העת האמריקאי “אוויאשן וויק” גילוי חדש בפרשת התרסקות המעבורת. לפי הדיווח, המעבורת צולמה מן הקרקע דקה לפני התרסקותה. מהצילומים עולה כי נגרם נזק חמור לכנף השמאלית ליד גוף המעבורת.

מצלמת בקרה של חיל האוויר האמריקאי צילמה את התמונה מן הקרקע ברגע האחרון. דוברת של בסיס של חיל האוויר האמריקאי בניו מקסיקו אישרה כי טלסקופים בבסיס צילמו כמה תמונות של המעבורת, והן הועברו לידי נאס”א. לדבריה, סוכנות החלל הורתה לקצינים בבסיס שלא למסור פרטים נוספים.

כתב העת, המתמחה בטכנולוגית חלל וטיסות, דיווח כי המעבורת צולמה באיכות גבוהה מאד. בבסיס האמריקאי יש טלסקופים המסוגלים לצלם בחדות רבה לווינים המקיפים את כדור הארץ, וניתן להבחין אף בלווין, שגודלו כ-30 סנטימטרים, ממרחק של כאלף קילומטרים.

מבנה כנף המעבורת