סיקור מקיף

חוקרי הקולומביה אימצו תיאוריית האריחים * הסתיימו החיפושים אחרי שברי הקולומביה

סוכנות החלל הצליחה לאתר בשלושת חודשי החיפושים כ-%40 מהמעבורת * הסורקים מצאו גם גופת נעדר ורכב הקשור לחקירת רצח * מסקנות רשמיות ראשונות של ועדת החקירה: חדירת גזים לכנף דרך האריחים גרמה להתרסקות; חברי הוועדה לא קבעו מה גרם לליקוי בציפוי, אולם יבחנו את האפשרויות

 מבט אווירי על אזור האסון מיד לאחר התרחשותו. חיפושים נקודתיים יימשכו (צילום: נאס”א)

מסקנות רשמיות ראשונות שפירסמה אמש ועדת החקירה של אסון מעבורת החלל קולומביה מצביעות על כך שהמעבורת התרסקה בשל חדירת גזים לוהטים דרך אריחים הבידוד של הכנף השמאלית.

חברי הוועדה לא קבעו באופן סופי מה גרם לחדירת הגזים דרך האריחים, אך אישרו כי הממצאים שהוצגו בפניהם תומכים בהנחות קודמות לפיהן פיסת קצף בידוד שפגעה בכנף בעת ההמראה, היא שהביאה בסופו של דבר הביאה להתרסקות המעבורת בעת ניסיון הנחיתה ב-1 בפברואר. בהתרסקות המעבורת נהרגו שבעת אנשי הצוות, בהם האסטרונאוט הישראלי אילן רמון.
פרסומת”כעת אנו יודעים מספיק”, אמר אתמול יו”ר ועדת החקירה, האדמירל בדימוס הרולד גהמן. “אנו נמצאים בנקודה בה עלינו למקד את מאמצינו”, הוסיף. השלב הבא של החקירה יתמקד בבדיקת “תיאורית גוש הקצף”. הוועדה תערוך ניסויים שידמו פגיעת גושי קצף באריחים שהרכבם זהה לזה של אריחי המעבורת. החוקרים יבדקו האם יתכן שהקצף, השוקל לא יותר מחצי ק”ג, אך בעל מהירות של 720 קמ”ש יכול ליצור חור באריחים.

לדברי גהמן, ההנחה לפיה האסון נגרם בשל פגיעה באריחים היא רק הנחת עבודה. “אנו זהירים ולא קובעים כי פגיעת גוש הקצף גרמה לחור בגוף כלי הטיס, כיוון שאיננו יכולים להוכיח זאת, למרות שהוועדה בהחלט חושדת כי לגוש הקצף היה חלק באסון”, אמר.

החקירה צפויה להימשך כמה חודשים נוספים. עד פירסומן של מסקנות החקירה הסופיות, ישאר צי מעבורות החלל של ארה”ב מקורקע.

נאס”א: הסתיימו החיפושים אחרי שברי “הקולומביה”

07/05/2003

סוכנות החלל האמריקאית נאס”א, הכריזה אתמול על סיום החיפושים אחר שברי מעבורת החלל “קולומביה” – כשלושה חודשים אחרי התרסקותה. המבצע שעלה 302 מיליון דולר וכלל יותר מ-30 אלף משתתפים, הצליח לאתר כ-40 אחוז מהחללית.

ברשת סי.אן.אן דווח כי החיפושים כיסו שטח של כמעט שלושה מיליון דונם במזרח טקסס ומערב לואיזיאנה. מציאת מירב השברים היתה חיונית להשלמת חקירת ההתרסקות שגרמה למותם של שבעת אנשי צוותה של המעבורת. האחראי על איסוף השברים בנאס”א אמר כי כמות השברים שנמצאו גדולה פי שתיים ממה שהעריכו בסוכנות מלכתחילה. חיפוש ממוקד באתרים נקודתיים ימשיך מעת לעת.
בסוכנות החלל עדיין לא קבעו סופית סיבה רשמית לאסון המעבורת. התאוריה הבולטת היא פגיעה של חתיכות קצף בכנף השמאלית של החללית, זמן קצר אחרי ההמראה. על פי החשד, מערכת הבידוד הטרמי של המעבורת נפגעה כתוצאה מכך, ובזמן החזרה לאטמוספירה חדרו גזים חמים לאזור הפגיעה וגרמו להתבקעות המעבורת.

היום צפויים אנשי סוכנות החלל האמריקאית לפרסם מידע נוסף מתוך החקירה במהלך דיון ציבורי בתאונת הקולומביה. החוקרים ימסרו בעיקר נתונים שעלו מבדיקת הקופסה השחורה של המעבורת, שנמצאה ב-19 במרץ.

במהלך המבצע האדיר מצאו מחפשי השברים גם ממצאים בלתי צפויים. בין היתר, גילו המחפשים גופה של קשיש שנעלם ממוסד סיעודי, וכן רכב הקשור לתעלומת רצח.
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.