נמצאו שרידים של ארבע גופות; חלק מחרטום המעבורת נמצא בטקסס

מסמך פנימי של נאס”א התריע על תקלה בהמראת המעבורת שתסכן הנחיתה

פרשנות – מאת אבי בליזובסקי

העובדה שנתגלו 4 גופות ולא שלוש, מביאה למסקנה שגופתו של רמון לא חייבת להיות אחת מהן. זאת מאחר והאסטרונאוטים נמצאים למעשה בשתי קומות נפרדות, בעליונה אמורים היו לשבת הקפטן ריק האסבנד, סגנו וטייס המעבורת ווילי מק'קול, והאסטרונאוטית לורל קלארק. בקומה התחתונה אמורים להמצא רמון, בראון, אנדרסון וצ'אולה.
נמצא חלק מחרטום המעבורת
ביומיים האחרונים הצליחו צוותי החיפוש על הקרקע באזור טקסס ולואיזיאנה לאתר שרידים של גופות האסטרונאוטים, אך עדיין לא היתה התקדמות בזיהוי השרידים. עיקר השרידים האנושיים נמצאו באזור לאפקין בטקסס, אך ההערכה היא כי ככל שיימשכו החיפושים יימצאו שרידים נוספים.

מנאס”א נמסר אתמול כי עד כה נמצאו שרידים השייכים לארבע גופות. השרידים הועברו לבדיקת די-אן-איי והתוצאות עתידות להתקבל היום.

שרידי האדם, כמו גם שברים של המעבורת, הנאספים בכל רחבי המדינה, מועברים במסוק צבאי לבסיס חיל האוויר בברקסדייל בלואיזיאנה. לאחר שייאספו השרידים ויעברו זיהוי ראשוני בברקסדייל, הם יועברו למכון הפתולוגי של חיל האוויר האמריקאי בדובר שבמדינת דלוואר. המתקן בדובר ערוך לזיהוי גופות של קורבנות אסון, וסייע בין היתר בזיהוי גופותיהם של הרוגי ה-11 בספטמבר.

לצוות הזיהוי הצטרף אתמול סגן אלוף מהרבנות הצבאית הראשית, המתמחה בזיהוי גופות. בעיקרון, נאס”א לא משתפת גורמים חיצוניים בתהליך הזיהוי, אבל הפעם חרגה הסוכנות מהרגלה, ולבקשת נציגי ישראל הסכימה לשתף גם רב צבאי בתהליך הזיהוי.

למרות ניסיונה של סוכנות החלל האמריקאית למסור רק מידע אמין ובדוק לציבור על החקירה, דווקא בנוגע לזיהוי הגופות, הסוכנות הסתבכה שלשום בהודעות סותרות. במסיבת עיתונאים מאוחרת, שלשום ביוסטון, אמר בוב קבאנה, האחראי על המבצעים בנאס”א, כי “נמצאו שרידי גופות של כל האסטרונאוטים”. הודעתו הפכה מיד לכותרות ראשיות במהדורות החדשות בטלוויזיה והפתיעה גורמים ישראלים, ששמעו זמן קצר קודם לכן מאנשי נאס”א כי אין שרידים מכל האסטרונאוטים ואין אפילו זיהוי ראשוני של השרידים.

נספח צה”ל בארה”ב, האלוף משה עברי-סוקניק, שבא ליוסטון, אמר: “באופן ודאי – אי אפשר לומר שמצאו שרידים מכולם”. דוברי נאס”א נאלצו לפרסם הודעת תיקון, שבה הבהירו שדברי קבאנה אינם מדויקים.

בשיחות עם אנשי נאס”א הדגישו הנציגים הישראלים את החשיבות שמייחסת היהדות להבאת החללים לקבר ישראל בהקדם האפשרי. לפי דיווחים בתקשורת המקומית בטקסס, בין שרידי האדם שנמצאו יש שברי גולגולת, ירך, רגל ופלג גוף עליון.

חלק גדול מחרטום המעבורת התגלה בטקסס

חלק גדול מחרטום מעבורת החלל קולומביה התגלה אמש (שני) בשדה פתוח בטקסס, כך מדווחת .CNN”אמרו לנו שהוא במצב טוב למדי”, אמר אחד הסוכנים הפדרליים האחראים לחיפושים. חתיכת החרטום היא חלק המעבורת הגדול ביותר שנמצא עד כה. היום התרחבו החיפושים מערבה לקליפורניה, בעקבות דיווחים של עדי ראייה כי הבחינו בחלקי מעבורת גם במדינה זו.
נאס”א הקציבה 150 עובדים לצורך איסוף וקטלוג השברים, בעוד כוחות המשטרה המקומיים מאבטחים מאות אתרי נפילת השברים ברחבי ארה”ב. מאמץ מיוחד הוקדש אתמול לחיפוש, באמצעות צוללים, במאגר מים בלואיזיאנה, לאחר שאזרחים דיווחו כי ראו שבר גדול במיוחד, בגודל מכונית, נופל אל תוך מאגר המים.

ב-93 מחוזות במדינת טקסס הוחלט לדחות את פתיחת הלימודים אתמול, עד שבתי הספר יעברו סריקה יסודית כדי לוודא שאין בהם שברים מן המעבורת, העלולים להיות מסוכנים לתלמידים.

לאחר שיושלם תהליך האיסוף והקטלוג של רוב השברים, תקבע נאס”א אתר שבו ינסו מומחי הסוכנות “לבנות” מחדש את המעבורת מן השברים שנמצאו. תהליך זה, אף כי הוא ארוך ומסובך, חיוני להבנת נסיבות התאונה.

אזור התפזרות השברים המרכזי נמצא לאורך מסלול שתחילתו בפלסטיין בטקסס, מרכזו במחוז נאשקדושס וסופו במחוז ורנון בלואיזיאנה. אך השברים נמצאו גם בשטח נרחב הרבה יותר. בין השברים הבולטים שנמצאו עד כה – קסדת אסטרונאוט, תג של המשלחת, מכל גדול שנפל על מסלול המראה אזרחי ומאות אריחים ופיסות מתכת.
ישראל תבקש מארה”ב לשגר אסטרונאוט נוסף לחלל
ישראל תציג בפני ארה”ב בקשה לשגר בעתיד אסטרונאוט ישראלי נוסף לחלל – כך אמרו אתמול מקורות ישראליים בארה”ב. לדברי המקורות, עדיין לא הוחלט על עיתוי הצגת הבקשה הישראלית, אולם ייתכן שהנושא יועלה כבר בפגישה שיקיים היום הנשיא האמריקאי, ג'ורג' בוש, עם בני משפחתו של אילן רמון ועם נציגים ישראלים; הפגישה תתקיים לאחר הטקס במרכז החלל ג'ונסון ביוסטון לזכר שבעת האסטרונאוטים שנהרגו בהתרסקות מעבורת החלל קולומביה בשבת.

בהתייעצויות שהתקיימו בישראל ובארה”ב ביומיים האחרונים, סוכם כי לישראל יש עניין בשיגור אסטרונאוט נוסף מטעמה; זאת, הן בגלל החשיבות הסמלית של הדבר והן בגלל הרצון להמשיך בקידום תוכנית החלל הישראלית.

בשלב זה נראה כי אין לבקשה הישראלית משמעות מעשית רבה, אלא בעיקר חשיבות עקרונית. תוכנית החלל האמריקאית מאוישת לשנים הקרובות, ולכן גם אם יוחלט על שיגור אסטרונאוט ישראלי נוסף, הרי שהוא יצטרך להתחיל בתהליך האימונים וההכנות הממושך למשלחת חלל שתצא רק בעוד שנים.

לאחר אסון מעבורת “צ'לנג'ר” בינואר ,1986 שנשאה על סיפונה לראשונה גם מורה, החליטו בנאס”א שלא לשלוח לחלל נוסעים שאינם אסטרונאוטים מוכשרים. לכן, כל היוצאים לחלל עוברים הכשרה מלאה של אסטרונאוטים בבסיסי החלל של נאס”א. אם יוחלט על שיגור ישראלי נוסף לחלל, הוא יצטרך לעמוד בתנאי המיון של נאס”א ולעבור את ההכשרה המלאה של צוות האסטרונאוטים.

בנוסף לכך, אחרי התרסקות קולומביה בשבת הוחלט למעשה על הקפאת כל שיגורי המעבורות המתוכננים עד לבירור נסיבות התאונה והגורמים להתרסקות, ועדיין לא ברור מתי יחודשו טיסות החלל.
לפיכך, כל משימות החלל המתוכננות צפויות להידחות והתור לצירוף אסטרונאוט לתוכניות עתידיות נדחה עוד יותר. למרות זאת, ההערכה הישראלית היא כי ארה”ב תיענה בחיוב, לפחות באופן עקרוני, לבקשה לשגר אסטרונאוט ישראלי נוסף לחלל. אחת הסיבות לכך היא התפעלותם של אנשי סוכנות החלל האמריקאית מביצועיו של אלוף-משנה רמון, האסטרונאוט הישראלי הראשון. רמון הגיע לנאס”א לפני ארבע שנים וחצי, והחל להתאמן לקראת משלחת STS-107 לפני שנתיים וחצי. הוא זכה להערכה רבה מצד חבריו לצוות האסטרונאוטים ומצד ראשי תוכנית החלל.

מנהל נאס”א, שון אוקיף, אמר מיד אחרי שיגור המעבורת כי רמון הוכיח ביצועים ויכולות יוצאים מן הכלל וכי הוא הצטיין בכל התחומים והמשימות שנדרש לעשות. בתחילה, תפקידו של רמון במעבורת היה אמור להיות מצומצם ולהתמקד רק בניסוי הישראלי, אולם לאחר שהתבררו יכולותיו, הוחלט להעניק לו תפקיד נרחב יותר, שכלל גם ביצוע ניסויים אחרים.
נאס”א: ייתכן שטעינו בהערכה שהנזק לכנף שמאל אינו משמעותי

מדען בסוכנות החלל התריע יומיים לפני ההתרסקות כי לא יהיה ניתן להנחית הקולומביה בשל הפגיעה בכנף בהמראה; בנאס”א בודקים מחדש אופן הטיפול בהתרעות

אריחים שניתקו בהמראה גדמו כנראה לאסון
בנאס”א בודקים מחדש את אופן הטיפול בידיעה על תקלה אפשרית ובהתרעות שהתקבלו על חשש לפגיעה בכנף השמאלית של המעבורת קולומביה, שהתרסקה בשבת לפני נחיתתה. אתמול נודע כי אחד המדענים הזהיר, במזכר ששלח יומיים לפני מועד הנחיתה, כי הפגיעה בצד השמאלי של המעבורת היא חמורה וכי במצב כזה אי אפשר לבצע נחיתה בטוחה של המעבורת.

ראשי נאס”א דחו אתמול (שני) את הטענות כאילו התעלמו מהבעיה בכנף השמאלית. הם אמרו כי ערכו בדיקות מקיפות, שבסיומן הגיעו למסקנה כי פגיעת שבר הבידוד בכנף השמאלית בעת השיגור הינה “לא משמעותית” ואינה מהווה בעיה בטיחותית בעבור המעבורת. ואולם, רון דיטמור, מנהל פרויקט המעבורות בסוכנות, אמר כי חוקרי התקלה שקבעו כי אין בעיה בטיחותית במעבורת, לא היו מודעים בעת קבלת ההחלטה להסתייגות המדען. הוא ציין כי כעת תיבחן שוב הערתו של אותו מהנדס. “ייתכן שהמהנדסים טעו. העניין נבדק”, אמר. “אנו רוצים לדעת אם עשינו הנחות מוטעות. אנו רוצים לדעת אם אם לא היינו שמרנים מספיק, ואם עשינו טעויות”, הוסיף.
מנהל טיסות החלל של נאס”א, ביל רידי, אמר כי ביום ה-12 למשימה, ארבעה ימים לפני הנחיתה, נעשתה הערכת מצב של הפגיעה ונקבע, על דעת כל הדרגים בנאס”א, כי אין מדובר בפגיעה שמחייבת פעולה כלשהי או הימנעות מביצוע הנחיתה. מומחי נאס”א הבהירו עוד כי גם לו היה ברור למנהלי הטיסה כי ישנה בעיה באריחי הבידוד של כנף המטוס, הרי שלא היתה כל דרך לתקן בעיה זו כאשר המעבורת נמצאת בחלל. רידי צין כי אף שהפגיעה באריחי הבידוד היא הגורם המוביל הנחקר כעת, הרי שעדיין אין ודאות מוחלטת שזו הסיבה להתרסקות.

היום צפויות להתקבל תוצאות ראשוניות של בדיקות הדי-אן-אי של שרידי הגופות שנמצאו על הקרקע. גורמי הזיהוי כבר יודעים כי מדובר בשרידים של ארבע גופות שונות, אולם לא ברור של מי מהאסטרונאוטים. במקביל, נמשך בטקסס ובלואיזיאנה המאמץ לאסוף את כל שברי המעבורת.

במרכז החלל ג'ונסון ביוסטון ייערך היום (בשעה ,20:00 לפי שעון ישראל) טקס הזיכרון המרכזי לשבעת האסטרונאוטים, בהשתתפות נשיא ארה”ב, ג'ורג' בוש. אחרי הטקס ייפגש בוש עם משפחות האסטרונאוטים, ובהם גם עם רונה רמון, אלמנתו של האסטרונאוט הישראלי שהיה במעבורת, אילן רמון. הקהילה היהודית של יוסטון, בה היתה משפחת רמון חברה, ערכה אמש טקס זיכרון משלה לאילן רמון ולחבריו האסטרונאוטים.

מסמך פנימי של נאס”א התריע על תקלה בהמראת המעבורת שתסכן הנחיתה

לפי המזכר נגרם נזק משמעותי לכנף השמאלית; נאס”א: לא מכירים המסמך. הליקוי מוכר, אך הערכנו שאינו מסוכן; דו”ח קונגרס: נאס”א לא משקיעה מספיק בבטיחות

דיטמור במסיבת עיתונאים. לא היתה כל אפשרות לאנשי הצוות לתקן הנזק לכנף

נאס”א: ההסבר המוביל בחקירת התרסקות ה”קולומביה” – הנזק לאריחי הבידוד

ביל רנדי, מנהל בנאס”א אישר כי התיאוריה המובילה בין אלו הנבדקות היא שהגורם להתרסקות המעבורת “קולומביה” הוא הנזק שנגרם לאריחי הבידוד בעת השיגור.

עם זאת, אמר רנדי “כולם קפצו למסקנה שזוהי הסיבה, אולם אינני מוכן לומר זאת”. הוא הוסיף כי דו”ח המהנדסים שהופק במהלך הטיסה הראה כי אפילו אם האריחים ניזוקו לא היה חשש לבטיחות האסטרונאטים.

בתקשורת האמריקאית דווח אתמול (שני) כי יומיים לפני התרסקות מעבורת “קולומביה”, שלח אחד ממדעני נאס”א מזכר פנימי, בו התריע כי נגרם נזק משמעותי לשכבת הבידוד בכנף השמאלית של המעבורת בעת ההמראה, וכי הוא חושש כי לא ניתן יהיה להנחית את המעבורת. מנאס”א נמסר בתגובה כי המזכר אינו מוכר להם, אך עם זאת הבהירו כי הם ידעו על הליקוי, ובבדיקות שערכו עלה כי הוא אינו משמעותי. לדברי נאס”א, בכל מקרה לא ניתן היה לתקן פגיעה באריחי הבידוד. מנהל הטיסות המאוישות של נאס”א, רון דיטמור, אמר במסיבת העיתונאים היומית, שגם אם היה מרכז הבקרה מורה לאנשי הצוות לבדוק את הנזק לתחתית הכנף, לא היתה להם כל אפשרות לעשות זאת.

מנאס”א נמסר היום כי כיוון החקירה העיקרי שנבדק הוא שהפגיעה של פיסת קצף הבידוד בכנף השמאלית בעת ההמראה היא שגרמה להתרסקות בנחיתה.

לפי המזכר, חלקים מחומר הבידוד של מיכל הדלק החיצוני של המעבורת, שניתקו ממנו בעת השיגור, גרמו לקרע בגוף הכנף המשאלית, שגודלו נאמד בכחצי מטר רבוע. נאס”א כבר מסרה לאחר ההתרסקות כי צילומים טלסקופיים איתרו מיד אחרי השיגור את פיסת הקצף שניתקה ממיכלי הדלק ופגעה בכנף. ואולם, מניתוחי המומחים באותו שלב עלה כי אין בפגיעה משום חשש לביטחונה של המעבורת.

מומחים שונים טוענים כי תחזוקה לקויה של צי המעבורות של נאס”א בכלל, ושל קולומביה בפרט, יכולה להוות את הגורם לתקלה. “הניו יורק טיימס” מפרסם היום כי נאס”א פיטרה חמישה מתוך צוות של תשעה יועצי בטיחות בחלל של הסוכנות, שהתריע אשתקד על בעיות בטיחות שעשויות להתעורר בצי המעבורות בעקבות הקיצוץ בתקציב נאס”א. במחאה על הפיטורים התפטר בכיר בצוות, האדמירל ברנרד מ. קודרר. דובר נאס”א בוואשינגטון, סונג'ה אלכסנדר, אמר בתגובה כי הסיבה לפיטורים אינה קשורה להתרעות אלא לכך שהתעורר צורך להחליפם באנשים צעירים ומיומנים יותר. “לצוות הבטיחות היה ניסיון ממושך והיכרות עמוקה עם המעבורות והמערכות המפעילות אותן, ועם הבעיות בהן”, נמסר.

הדו”ח האחרון שחיבר צוות המומחים, במארס שעבר, כלל הערכה של שישה מחברי הצוות, לפיה “עבודות הבטיחות לטווח רחוק במעבורות החלל הידרדרו. הקיצוץ בתקציב מאלץ לשים את הדגש על תכנון קצר טווח, ומעכב את יישום השיפורים המתוכננים במעבורות”, נכתב בדו”ח, שקרא לביצוע שינויים גורפים בסדרי העדיפויות בעבודות על המעבורות.
דו”ח הקונגרס:נאס”א לא משקיעה מספיק משאבים בבטיחות

נתן גוטמן, שליח “הארץ” ליוסטון, מוסיף: דו”ח של גוף המחקר של הקונגרס שהתפרסם לפני כשבוע, מתח ביקורת על אופן ניהול פעולות נאס”א. הדו”ח טען כי נאס”א אינה משקיעה מספיק משאבים בעניני בטיחות וכי כוח האדם המוקדש לנושא בטיחות המעבורות אינו מספק. דו”ח זה של משרד הביקורת של הקונגרס הוא המשך לדו”ח קודם, שפורסם לפני שנתיים, בו נאמר כי “כוח אדם צומצם עד לרמה שמפחיתה את יכולתה של נאס”א לתמוך בבטיחות פרויקט המעבורות”.

בתגובה לאותו דו”ח החליטה נאס”א על צירוף 200 עובדים במשרה מלאה לתוכנית המעבורות, אולם, כאמור, גם צעד זה – כך טען בשבוע שעבר גוף הביקורת – אינו מספיק. הבדיקה החדשה הגדירה כ”בלתי מספקת” את רמת כוח האדם בארגון.

הקונגרס האמריקאי עדיין לא החליט על פתיחה בחקירה או בדיונים מטעמו על האסון, אולם מחוקקים על גבעת הקפיטול כבר הביעו את דעתם כי הסוכנות צריכה לבדוק מחדש את כל כדאיות פרויקט המעבורות. עם זאת, חברי קונגרס מהוועדה המפקחת על תקציב נאס”א טענו כי הלקח מהאסון הוא דווקא הצורך להגדיל משמעותית את תקציב הסוכנות.
נמצאו שרידים נוספים של גופות האסטרונאוטים

נתן גוטמן, שליח “הארץ” ליוסטון, מוסיף: במהלך היומיים האחרונים הצליחו צוותי החיפוש באזור טקסס ולואיזיאנה לאתר שרידים נוספים של גופות האסטרונאוטים, אולם עדיין אין התקדמות בזיהוי השרידים. עיקר השרידים האנושיים נמצאו באזור לאפקין שבטקסס, אולם ההערכה היא כי ככל שיימשכו החיפושים ימצאו שרידים נוספים. בין השרידים שנמצאו ישנם שברי גולגולת, ירך, רגל ופלג גוף עליון.

במחוז נאקדושס בטקסס ובאזורים הסמוכים, נמשכו היום החיפושים אחרי שברים של המעבורת, למרות תנאי מזג אוויר קשים. שרידי האדם, כמו גם שברים אחרים של המעבורת, מועברים במסוק צבאי לבסיס חיל האוויר בברקסדייל שבלואיזיאנה. לאחר זיהוי ראשוני הם יועברו למכון הפתולוגי של חיל האוויר האמריקאי בדובר שבמדינת דלוואר, שם גם זוהו גופותיהם של הרוגי פיגועי הטרור של 11 בספטמבר. לאחר שיושלם תהליך האיסוף והקטלוג של רוב השברים, תקבע נאס”א אתר בו ינסו מומחי הסוכנות “לבנות” מחדש את המעבורת מן השברים שנמצאו בניסיון להבין נסיבות התאונה.

לצוות הזיהוי הצטרף היום סגן אלוף מהרבנות הצבאית, שמתמחה בזיהוי גופות. נאס”א חרגה מהרגלה, ולבקשת נציגי ישראל הסכימה לשתף גם רב צבאי בתהליך הזיהוי.

היום טקס זיכרון בהשתתפות בוש

הקהילה היהודית של יוסטון ערכה היום טקס זיכרון לאילן רמון וחבריו. מחר יתקיים במרכז החלל ג'ונסון ביוסטון טקס זיכרון לשבעת האסטרונאוטים. בטקס ישתתף נשיא ארה”ב, ג'ורג' בוש, ואת ישראל ייצג השר סילבן שלום.

רונה רמון הודיעה היום כי בכוונתה לחזור לישראל עם ילדיה כבר במהלך השבוע הבא. רמון שוחחה היום בטלפון עם נשיא המדינה, משה קצב. במהלך השיחה היא סיפרה לנשיא כי בכוונתה לערוך לבעלה הלווייה בארץ, לאחר שתימצא גופתו ותזוהה.

ההתרסקות: משבר אפשרי ב”בואינג”

התרסקות מעבורת החלל “קולומביה” יכולה לגרום, בין השאר, למשבר בחברת “בואינג” – הקבלנית הגדולה ביותר של נאס”א. “בואינג”, שנחשבת ליצרנית המטוסים המסחריים הגדולה בעולם ולקבלנית השנייה בגודלה של משרד ההגנה האמריקאי, פיטרה כ-30 אלף עובדים מאז מתקפת הטרור על ארה”ב ב-11 בספטמבר .2001 החברה נאבקת בימים אלה בשפל חסר תקדים בתעופה המסחרית.

חברת “בואינג” בונה מעבורותעבור נאס”א לאחר שקיבלה ב-1996 הזיכיון לכך מחברת “רוקוול אינטרנשיונל”. “בואינג” גם מתחזקת את המעבורות ביחד עם חברת “לוקהיד מרטין”. בנוסף החברה עורכת ניסויים, ומתחזקת מנועים במעבורת.

מומחים רבים סבורים שמוקדם מדי לקבוע כיצד תשפיע ההתרסקות על חברת “בואינג” ועל חברות נוספות המעורבות בתוכנית החלל, אך ג'ון רוג'רס, מומחה חלל בחברת השקעות בפורטלנד, מאמין שקבלניות החלל יחושו במהרה את השפעת ההתרסקות. “יש עדיין הרבה דברים שאיננו יודעים, אבל נראה לי שלא יהיו השקעות רבות בתוכניות חלל, לפחות עד שנדע מה קרה. זה ישפיע על כל מי שמעורב בתחום האספקה לתוכניות חלל”, לדברי רוג'רס.

הנשיא קצב שוחח עם רונה רמון

נשיא המדינה משה קצב שוחח עם רונה רמון, אלמנתו של אילן רמון ז“ל והביעה את תנחומיו. רונה אמרה לנשיא כי האהבה שמגיעה מהארץ מחזקת אותה וילדיה, וכי תגיע לארץ בקרוב יחד עם משפחתה לערוך לבעלה הלוויה יהודית.