סיקור מקיף

נאס”א: יוקמו שתי ועדות חקירה * יושעו שלוש המעבורות האחרות * פרשנויות על מה שארע

סוכנות החלל האמריקנית הודיעה כי היא משהה את כל טיסות המעבורת המתוכננות, עד שיתבררו נסיבות אסון המעבורת. ריכוז מקורות 

 
 
 דובר נאס”א: נוצרה התקדמות בשיחזור הרגעים האחרונים של המעבורת, אבל רק בעוד כמה שבועות נצליח לזהות את כל השברים שנמצאו.
נשיא ארה”ב, ג'ורג' וו. בוש התקשר אחרי האסון למשפחות האסטרונאוטים והביע את תנחומיו. מאוחר יותר בנאום לאומה אמר הנשיא בוש: “הקולומביה אבודה, אין ניצולים”. בהמשך הנאום אמר הנשיא בוש שארה”ב תמשיך את חקר החלל. בוש שוחח הערב עם ראש הממשלה שרון, והביע את תנחומיו על אובדן האסטרונאוט הישראלי.
נאס”א: כשעה וחצי לפני הנחיתה אותרו סימני התחממות מוגברת במעבורת
מנהל פרויקט מעבורות החלל בנאס”א, מילט הפלין, אמר הערב כי כשעה וחצי לפני הנחיתה אותרו סימני התחממות מוגברת בצידה השמאלי של ה”קולומביה”.

 

ניל הפלינג, מנהל תעופה בכיר נאס”א, שליווה את מסעה של המעבורת ממרכז הבקרה ביוסטון, אמר במסיבת עיתונאים שנערכה הלילה שהתגלו מספר תקלות בתיפקודה של המעבורת לפני שאבד עימה הקשר. לדבריו, בשעה 15:43(שעון ישראל) התגלו סימנים ראשונים לבעיה במערכת ההידראולית בצידה השמאלי של המעבורת. בשעה 15:46 נרשמה תקלה במערכת ההיגוי בצידה השמאלי של המעבורת.
כעבור מספר דקות מד הלחץ ומד הטמפרטורה הצביעו על ירידה בלחץ וטמפרטורה, שוב, בצידה השמאלי של המעבורת.

מחשב המעבורת הזהיר את האסטרונאוטים על התקלה, והם דיווחו עליה למרכז הבקרה ביוסטון. מיד אחר כך נותק הקשר עם המעבורת.

שון אוקיף, המנהל הכללי של נאס”א, הודיע כי הארגון מינה שתי ועדות חקירה- חיצונית ופנימית, שייחקרו את נסיבות ההתרסקות. אוקיף קרא לתושבי אזור ההתרסקות לא להתקרב לשרידי המעבורת בגלל סכנת חומרים מסוכנים ובגלל חקירת האסון.

אוקיף אמר כי זהו יום טרגי למשפחות האסטרונאוטים ולמשפחת נאס”א כולה. לדברי אוקיף, נאס”א תעשה הכל כדי למצא את סיבת התקלה שגרמה לאסון.

מדובר באסון הראשון מסוגו, בה מתפוצצת מעבורת חלל בכניסה לאטמוספירה. האסון האחרון היה פיצוץ “צ'לנג'ר” ב-1986 בעת המראת המעבורת. עד כה לא ידוע מה הסיבה להתרסקות. ממחלקת המדינה האמריקנית נמסר שלא מדובר בפיגוע טרור.

“קולומביה” היא מעבורת החלל הראשונה שנבנתה. המעבורת, שניבנתה בשנת ,1981 ביצעה עד כה 28 טיסות לחלל מתוך 100 טיסות שקובע התקן של נאס”א לפני הוצאתה משירות.

נשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש, הודיע הערב שמעבורת החלל “קולומביה” אבדה ושאיש מהאסטרונאוטים לא ניצל. “הם לקחו סיכון גדול, והקריבו את חייהם למען חקר החלל”, אמר בוש בנאום מיוחד לאומה האמריקנית. “המסע שלנו לחלל יימשך, היום בשמיים ראינו טרגדיה והרס, אבל יש גם תקווה”, דברי נשיא ארצות הברית. בוש התקשר לראש הממשלה, אריאל שרון, ומסר לו את תנחומיו על מותו של האסטרונאוט אילן רמון, שהיה מאנשי צוות ה”קולומביה”. שר החוץ, בנימין נתניהו מסר את תנחומיו למזכיר המדינה פאוול.

מנהל סוכנות החלל נאס”א, ג'ון אוקיפ, אמר הערב במסיבת עיתונאים כי זוהי טרגדיה גדולה למשפחת נאס”א, למשפחות האסטרונאוטים ולאומה האמריקנית כולה. “הם הקריבו את חייהם לקידום המדע עבורנו, הם עשו זאת בשמחה, ברצון ובהתלהבות גדולה. הם ידעו לאן הם הולכים, והם ידעו את הסיכונים. אנחנו לעולם לא נהיה מסוגלים להתגבר על אובדן הצוות הזה”, דברי ג'ון אוקיף, מנהל סוכנות החלל האמריקנית.
אוקיף אמר כי שני גורמים בודקים את הסיבות לתאונה הקשה. צוות פנימי של נאס”א שאוסף את כל האינפורמציה האפשרית מאז אבד הקשר עם קולומביה, וועדת בדיקה חיצונית המורכבת ממומחים בתחום התעופה שתקבל גישה חופשית לכל המידע שיתקבל.

 

 

הסימנים הראשונים לבעיות במעבורת החלל “קולומביה” הופיעו שבע דקות לפני שאבד עימה הקשר – כך סיפר הלילה מנהל תוכנית מעבורות החלל בנאס”א. הוא סיפר כי בשעה 15:53 שעון ישראל החלה הטמפרטורה בכנף השמאלית לעלות, ושלוש דקות לאחר מכן הראו החיישנים על אובדן לחץ והתחממות מוגזמת של בית הצמיג השמאלי. שתי דקות לפני שאבד הקשר עם המעבורת, דיווחו החיישנים על התחממות מבנית של ה”קולומביה”.
16 דקות לאחר מכן הייתה אמורה קולומביה לנחות בקייפ קנאבראל. “קולומביה” התפוצצה ככל הנראה עם כניסתה לאטמוספירה, בעת שהייתה בגובה של כ-60 קילומטרים במהירות של 20,000 קילומטרים לשעה. על פי ההערכות, בשלב זה הופעלו על המעבורת כוחות פיזיקליים גדולים במיוחד והיא לא הצליחה לעמוד בהם. חלקיה של מעבורת החלל התפזרו בצפון טקסס ברדיוס של 320 קילומטרים

זה היה השיגור ה-28 של המעבורת, שהייתה הוותיקה ביותר בצי החלל של האמריקני. במעבורת לא הייתה מערכת שתאפשר לאסטרונאוטים לנטוש אותה במקרה של תקלה. היא החלה לטוס בשנת 1981 ועברה לאחרונה סדרת שיפוצים. לפני 16 ימים שוגרה “קולומביה” לחלל, כשעליה שישה אסטרונאוטים אמריקנים והאסטרונאוט הישראלי הראשון, אלוף משנה אילן רמון.

האסון הערב הוא אסון החלל הראשון בתולדות נאס”א שמתרחש בשלב הנחיתה. אסון החלל הקודם היה בשנת 1986 כאשר כל צוות החללית צ'לנג'ר ניספה בעת ההמראה לחלל. בשנת 1967 התרסקה החללית “אפולו”.
נשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש, הודיע הערב שמעבורת החלל “קולומביה” אבדה ושאיש מהאסטרונאוטים לא ניצל. “הם לקחו סיכון גדול, והקריבו את חייהם למען חקר החלל”, אמר בוש בנאום מיוחד לאומה האמריקנית. “המסע שלנו לחלל יימשך, היום בשמיים ראינו טרגדיה והרס, אבל יש גם תקווה”, דברי נשיא ארצות הברית. בוש התקשר לראש הממשלה, אריאל שרון, ומסר לו את תנחומיו על מותו של האסטרונאוט אילן רמון, שהיה מאנשי צוות ה”קולומביה”. שר החוץ, בנימין נתניהו מסר את תנחומיו למזכיר המדינה פאוול.

מנהל סוכנות החלל נאס”א, ג'ון אוקיפ, אמר הערב במסיבת עיתונאים כי זוהי טרגדיה גדולה למשפחת נאס”א, למשפחות האסטרונאוטים ולאומה האמריקנית כולה. “הם הקריבו את חייהם לקידום המדע עבורנו, הם עשו זאת בשמחה, ברצון ובהתלהבות גדולה. הם ידעו לאן הם הולכים, והם ידעו את הסיכונים. אנחנו לעולם לא נהיה מסוגלים להתגבר על אובדן הצוות הזה”, דברי ג'ון אוקיף, מנהל סוכנות החלל האמריקנית.
אוקיף אמר כי שני גורמים בודקים את הסיבות לתאונה הקשה. צוות פנימי של נאס”א שאוסף את כל האינפורמציה האפשרית מאז אבד הקשר עם קולומביה, וועדת בדיקה חיצונית המורכבת ממומחים בתחום התעופה שתקבל גישה חופשית לכל המידע שיתקבל.

סימנים ראשונים לבעיות ב”קולומביה” הופיעו 7 דקות לפני ניתוק הקשר עם המעבורת.
אחיו של רמון: ראיתי את ה”קולומביה” מתפרקת בטלוויזיה

שישה מבני משפחתו של אלוף משנה אילן רמון יוצאים הלילה לארצות הברית, שם יצטרפו אל אשתו רונה וארבעת ילדיו. נשיא ארצות הברית, ג'ורג' בוש, שוחח עם בני משפחתו של אלוף משנה רמון, והביע בפניהם את תנחומיו.
גדי רמון, אחיו של אילן, אמר הערב כי איש מבני המשפחה לא ציפה לאסון שכזה בנחיתת המעבורת: “לא עלה בדמיון הכי פרוע שלנו שיכול לקרות משהו. כולנו היינו בטוחים שהמשימה הזו הייתה כל-כך מוצלחת. אחר כך ראיתי בתמונות של הטלוויזיה איך הקולומביה מתפרקת”.

התלמידים ילמדו השבוע על ה”קולומביה” ועל חייו של רמון
הדגלים בבית הנשיא קצב הורדו הערב לחצי התורן. בבתי הספר ילמדו בשבוע הקרוב על אסון “קולומביה” ועל חייו של האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון. שרת החינוך, לימור לבנת, הודיעה שהחל ממחר יעביר המשרד מידע עדכני למוסדות החינוך על הניסויים שנערכו בחלל, שחלקם פותחו בבית הספר “אורט קריית מוצקין”.

 

“אין לי בן, אין לי אילן”

עם היוודע דבר האסון בני משפחותיהם עזבו את מקום הנחיתה. לבקשת המשפחה, תסייע המדינה לאביו ולגיסו של אילן רמון להגיע במהירות לארה”ב, כדי לסייע לאשה רונה וארבעת ילדיו של אילן רמון ברגעים הקשים.

ראש הממשלה שרון התקשר אחרי ההתרסקות לאליעזר וולפרמן, אביו של אילן רמון כדי לחזק אותו. בדקות שלפני הנחיתה המתוכננת, היה אליעזר באולפן ערוץ ,2 משם היה אמור ללוות את בנו. לפני מועד הנחיתה היה מצב רוחו של האב היה מרומם – עד שפרץ הכתב ערד ניר לשידור ודיווח כי נותקק הקשר עם המעבורת.

וולפרמן סיפר אחר כך בביתו ביישוב עומר, שהיה בטוח שמדובר בבעיית קשר פשוטה ולכן היה בטוח שטייסי המעבורת יוכלו להנחית אותה ללא קושי. כשהתברר האסון, אמר האב: “הנורא מכל קרה. אין לי בן, אין לי אילן”. לראש הממשלה אמר האב השכול: לא הייתי מאמין, לא ציפיתי לדבר כזה”.

גם נשיא המדינה קצב שלח אגרת תנחומים למשפחתו של רמון, בה הדגיש כי רמון הביא גאווה לעם בישראל ותרם מדעית לאנושות כולה.
מרבית שברי החללית נפלו באזורי חוות ויער, תושבים יצאו לכבות הדליקות; דיווחו שראו “כדור אש” מתפוצץ

 

ראש הממשלה, אריאל שרון, שוחח אמש (שבת) בטלפון עם אביו של האסטרונאוט הישראלי אילן רמון, אליעזר וולפרמן. לדברי וולפרמן, שרון אמר לו כי הוא משתתף בצערו. וולפרמן השיב לו: “לזה לא ציפינו, עד הרגע האחרון קיווינו שזה יעבור חלק, וזהו, עכשיו אין לנו אילן, קרה לנו אסון גדול”. עם וולפרמן שוחחו הערב גם נשיא המדינה, ומפקד חיל האוויר.
נשיא ארה”ב, ג'ורג' בוש, שוחח הערב בעניין עם שרון. הוא הביע את תנחומיו, ואמר כי במעבורת היה אזרח ישראלי אמיץ. בוש ביקש להעביר למשפחה את תנחומיו בשם העם האמריקאי.

וולפרמן סיפר כי גם לאחר ניתוק הקשר לא האמין שהמעבורת לא תצליח לנחות כמתוכנן. אל ביתו של וולפרמן בעומר באו שכנים ומכרים רבים, וראש מועצת עומר, פיני בדש. וולפרמן יטוס הלילה לפלורידה.

שגרירות ישראל בוואשינגטון שלחה צוות קטן לפלורידה, כדי לשהות שם עם אשתו של האסטרונאוט, רונה רמון, ועם ילדיו.

נראה שהמעבורת התפרקה מעל העיירה פלסטיין שבטקסס. תושבים בעיירה דיווחו על קול פיצוץ עז, אך עדיין לא ברור אם המעבורת התפוצצה לפני התפרקותה, וייתכן שלקול הפיצוץ גרמה התרסקות המעבורת על הארץ. “שמעתי רעש ופיצוץ”, סיפר השוטר סטיב פטרוביץ' מפלסטיין. את הפיצוץ ראו במרחק רב מאוד, גם מחוץ לגבולות טקסס, עד שרבפורט שבלואיזיאנה. עשרות תושבים דיווחו על “כדור אש”, שהתפוצץ לרסיסים.

קייסי בראון, עיתונאי בתחנת הרדיו קי-ואי-ואי-קי בפלסטיין שבטקסס, סיפר ל”הארץ”: כי שרידי המעבורת נפלו ברובם באזורים מיוערים, המיושבים בדלילות, באזורי חוות. “עדי ראייה שריאיינו סיפרו שראו את החלקים בוערים באוויר, ולאחר מכן מתנפצים על הקרקע. החלקים שנפלו היו ברובם בגודל של מטר על מטר וחצי, וחלקם בגודל של מטר על מטר. שברי המעבורת לא פגעו באיש ולא הסבו נזק לאזורים מאוכלסים”, אמר. לפי דיווחים בטקסס, התושבים יצאו בעצמם כדי לנסות ולכבות את האש, שאחזה בתחומי החוות שלהם. לדברי בראון, מהשברים לא עולה עד כה כל מידע, המעיד על גורלם של האסטרונאוטים.
פרשנות / ייתכן שאריחי בידוד נפלו מהמעבורת

מאת ראובן פדהצור

אחד האריחים החיוניים נפל עוד בהמראה; הסבר אפשרי נוסף לאסון הוא גילה המופלג של קולומביה
הסיבות להתפרקות מעבורת החלל קולומביה אינן ברורות, וייתכן שחוקרי נאס”א יתקשו לגלותן גם בהמשך, שכן חלקים ניכרים מהמעבורת נשרפו בדרכם לקרקע ואחרים נפגעו קשות בעת הפגיעה בה.

עם זאת, ההשערות האפשריות העיקריות קשורות לרגע ההתפרקות – רגע הכניסה מהחלל לאטמוספירה, שהוא המסוכן ביותר בחזרת המעבורת לארץ. ברגע זה המעבורת עוברת מהחלל, שבו אין התנגדות וחיכוך, לאטמוספירה, שבה היא נתקלת בהתנגדות ובחיכוך עצומים, דבר הגורם להתחממות רבה מאוד. טמפרטורת המעבורת בשלב הכניסה לאטמוספירה מגיעה לכ-1,200 מעלות. החום סביב המעבורת בשלב זה הוא כה גדול, עד שהוא מונע אפילו את היכולת לשדר שידורי רדיו מהמעבורת החוצה. כדי למנוע את שרפתה של המעבורת היא מצוידת בחלקיה החיצוניים באריחי קרמיקה, האמורים לספוג את החום ולבודד את גוף המעבורת עצמו.

אחת האפשרויות התיאורטיות בשלב זה, היא שמספר גדול של אריחי קרמיקה נפל מהמעבורת בכניסה לאטמוספירה או אפילו לפניו. במקרה כזה, עלול החום העצום לגרום לפגיעה חמורה במעבורת ואפילו לגרום להתפרקות חלקים ממנה.

בצילומים של המראת הקולומביה נראה בבירור אחד מאריחי הקרמיקה נופל ממקומו. אולם, אין זה מקרה ראשון של נפילת אריח ממעבורות בזמן ההמראה, ובנאס”א החליטו כי אין הדבר מסכן את המשימה של הקולומביה. ואולם ייתכן שבכך החל תהליך שרשרת של נפילת אריחים נוספים, שחשפה את המעבורת לטמפרטורות הגבוהות והמסוכנות בעת הכניסה לאטמוספירה.

אפשרות תאורטית נוספת קשורה בכך שהקולומביה היא מעבורת החלל הותיקה ביותר שהמריאה לראשונה לחלל, כבר לפני 24 שנים ב-.1979 גילה “המופלג” של הקולומביה העלה לאחרונה סימני שאלה בארה”ב, והיו לא מעט מומחים שהזהירו מפני שימוש נוסף במעבורת חלל כה ישנה, בשל החשש מהשפעות עייפות החומר על שלמות גופה. ייתכן איפוא, שבעת הכניסה לאטמוספירה נכשל ונשבר אחד מחלקיה של המעבורת.

ייתכן הסבר אפשרי נוסף, אף שסיכוייו נמוכים יותר, והוא שלהתפרקות גרמה טעות אנוש, כלומר פעולה של אסטרונאוטים שגרמה לסטיית המעבורת מהמסלול המתכונן, ומנעה כניסה חלקה לאטמוספירה.

(פורסם ב”הארץ”)

 

צה”ל: מרכינים ראש לנוכח האסון הנורא

מצה“ל נמסר כי הרמטכ“ל, מפקד חיל האוויר, מפקדי וחיילי צה“ל מרכינים ראש לנוכח האסון הנורא שאירע למעבורת החחל קולומביה בעת שובה לכדור הארץ. עוד נמסר כי בהמראתו לחלל לקח על עצמו אל“מ אילן רמון, טייס חיל האוויר והאסטרונאוט הישראלי הראשון, משימה בעלת חשיבות במישור הלאומי והבינלאומי שתכליתה הרחבת הידע האנושי, וכי אל“מ רמון לקח חלק בשליחות הסטורית ייחודית וייצג את מדינת ישראל במחקר המדעי. צה“ל מחבק בחום את בני המשפחה בשעה קשה זו.
ראמספלד: ארה”ב תמשיך לשתף את ישראל בתוכנית החלל

שר ההגנה האמריקני, דונלד ראמספלד, שוחח הערב עם שר הביטחון, שאול מופז, וסיכם עמו כי ארה”ב תמשיך לשתף את ישראל בתוכנית החלל האמריקנית. השניים שוחחו על אלוף משנה רמון, ומופז סיפר לראמספלד כי רמון היה הטייס הצעיר ביותר שהשתתף בתקיפת הכור הגרעיני בעיראק.
נאס”א דוחה את כל המראות המעבורות עד לבירור נסיבות התרסקות “קולומביה”

נאס”א הודיעה שהיא מעכבת את כל ההמראות של מעבורות החלל עד לבירור נסיבות התרסקותה של המעבורת “קולומביה”.

“אנו מקיימים חקירה מלאה עם כל הצוותים וטובי המומחים כדי להבין מה קרה. אנו רוצים להביע את תודתנו לציבור שעזר לנו למצוא שברים ולהגיע אליהם בהקדם”, נמסר במסיבת עיתונאים שמכנסים מומחי נאס”א.
בני משפחתו של אילן רמון המריאו לארה”ב; מופז נפרד מהם בשדה התעופה

בני משפחתו של האסטרונאוט אילן רמון המריאו לפני זמן קצר בטיסת “אל על” מנמל התעופה בן גוריון לטורונטו שבקנדה, משם ימשיכו ליוסטון על מנת להתאחד עם רעייתו של אל”מ רמון, רונה.

בפתח המטוס נפרד שר הביטחון, שאול מופז, מבני המשפחה. “אני מאמין שארה”ב תמשיך בתוכנית החלל ושגם אנחנו נמשיך להשתתף בתוכנית הזו”, אמר מופז והוסיף, “אנו נמשיך לסייע למשפחת רמון ככל שיידרש”.
רונה רמון בשיחת טלפון עם שרון: הוא זכה להגשים את חלומו

רונה רמון, רעייתו של אל”מ אילן רמון שנהרג בהתפוצצות המעבורת “קולומביה”, נחתה לפני זמן קצר ביוסטון עם ארבעת ילדיה. נציגי הקונסוליה הישראלית במקום קיבלו את פניהם.

ראש הממשלה, אריאל שרון, שוחח הלילה עם רעייתו של אל”מ אילן רמון, רונה, וחיזק את ידיה בשעתה הקשה. השניים שוחחו על אילן רמון ועל חייו.

רונה רמון אמרה כי אילן זכה להגשים את חלומו תוך כדי חיפוש והתקדמות לעולם טוב יותר.
עירית ב”ש הכריזה על יום אבל היום בעיר

עיריית באר שבע הכריזה על יום אבל בעקבות האסון שאירע למעבורת החלל “קולמביה”. בכל בתי הספר בעיר בה התגורר האסטרונאוט אילן רמון ישוחחו על האסון הנורא. בבניין העיריה יוצב לוח זכרון ולידו ספר תנחומים, בו יוכלו לכתוב תושבים את דבריהם למשפחה. ראש העיריה, יעקב טרנר, מפקד חיל האוויר בעבר, שוחח עם בני משפחת רמון לאחר האסון והביע את תנחומיו.
נאס”א מעריכה: תקלה בשיגור גרמה לאסון בלתינמנע בנחיתה; צוות הקרקע שימש “קופסה שחורה”

* נבדק: חתיכה שהתנתקה בהמראה פגעה בכנף
* החלק בכנף שנפגע אחראי להגנה מפני חום קיצוני
* בכניסה לאטמוספירה – חום המעבורת מסוכן
* לא ניתן היה לתקן התקלה בזמן השהות בחלל
* הועלה ספק אשר לכשירות המעבורת בשל גילה
* הוחלט להקפיא את כל השיגורים ופעילויות החלל

מדעני נאס”א טענו אתמול כי בשלב זה אין אפילו קצה חוט שיוכל להעיד מה גרם למעבורת קולומביה להתפרק באוויר בדרכה לנחיתה. צוותי חקירה פנימיים וחיצוניים הוקמו על ידי סוכנות החלל האמריקאית כדי לברר את הסיבות להתרסקות, ובמקביל הוחלט להקפיא לפי שעה את השיגורים הבאים ואת פעילויות החלל המתוכננות לעתיד.

אחד הגורמים שהחוקרים בודקים הוא האפשרות שבעיה שכבר התעוררה בעת השיגור הובילה לתוצאות הרסניות בנחיתה. מיד לאחר השיגור, ב-16 בינואר, בחנו מומחי נאס”א, כעניין שבשגרה, את צילומי הווידאו של השיגור, כפי שצולמו במצלמות המחוברות לטלסקופ, והעוקבות אחרי המעבורת למשך 10 הדקות הראשונות לשיגורה.
בצילומים נראתה חתיכה של קצף בידוד, שמשמשת בחיבור שבין מכל הדלק החיצוני לגוף המעבורת, שהתנתקה ממקומה בעת השיגור. בחינה מדוקדקת יותר הראתה כי לאחר שהתנתקה פיסת הבידוד, היא פגעה בכנף השמאלית של המעבורת, באריחי הבידוד המצפים אותה.

רון דיטמור, מנהל תוכנית המעבורות של נאס”א, סיפר אתמול ביוסטון שכל מומחי נאס”א בחנו זמן רב את סרטי ההקלטה של הפגיעה בכנף, ובדקו מודלים של פגיעת פיסת בידוד בגודל כזה על אריחי הבידוד בכנף במהירות שבה נעה המעבורת. “כל אנשי הצוות והאחראים על הבטיחות בחנו את הנתונים והסכימו שאין מדובר בסכנה לטיסה”.

אריחי הבידוד המצפים את גוף המעבורת הם מרכיב חיוני בשמירה על בטיחות המעבורת בנחיתה. האריחים מגינים על המעבורת עצמה, שבנויה מאלומיניום, מפני הטמפרטורות הקיצוניות שהמעבורת חווה בעת הכניסה בחזרה לאטמוספירה. פגיעה באריחים אלה, או נפילה של אחד מהם, עלולה לחשוף את גוף המעבורת לטמפרטורות גבוהות, ובעקבות זאת גם לגרום לשינוי הלחצים, ליציאה ממסלול ולהתרסקות.

“במבט לאחור”, אמר דיטמור, העובדה שזה פגע בכנף שמאל, ושכל המדידות הבעייתיות היו בכנף שמאל, יכולה להעיד שאולי זה קשור”. עם זאת, הוא הדגיש שאין לראות במקרה זה בהכרח את ה”אקדח העשן” שיעיד על הגורם לאובדן המעבורת.

גם לו היתה מתגלה בעיה באריחי הבידוד אחרי המראת המעבורת, ספק אם ניתן היה לתקן את הבעיה. הדרך היחידה להחליף אריחי בידוד היא על ידי יציאה אל מחוץ למעבורת ותיקון התקלה על ידי “הליכה בחלל”. אלא שצוות המעבורת לא אומן להליכה בחלל, ולא צויד באמצעים הנדרשים, כך שגם לו היו חושבים המדענים על הקרקע שיש בעיה חיצונית, לא ניתן היה לתקנה.

מעבורת החלל קולומביה היא הוותיקה ביותר בנאס”א. היא טסה לראשונה ב-1982 ועברה שיפוץ כללי ב-.1999 במסיבת עיתונאים מיד לאחר השיגור, נשאל מנהל נאס”א, דון אוקיף, על מידת כשירותה של קולומביה. הוא השיב שלמרות גילה הוותיק, הרי שהיא כשירה לחלוטין לבצע את משימותיה. גם חברי הצוות, בתשדורות שלהם לכדור הארץ בימי הטיסה, ציינו שהמעבורת מתפקדת היטב ושביצועיה משביעי רצון.

כשהמעבורת נכנסת אל האטמוספירה, מופקדת מלאכת ההיגוי והניווט על אנשי הקרקע, מכיוון שצוות המעבורת מתקשה לתפקד בגלל הטלטולים והלחצים של החזרה לכדור הארץ. המעבורות אינן מצוידות ב”קופסה שחורה” המתעדת את נתוני הטיסה ואת השיחות, אולם למעשה כל צוות הקרקע ביוסטון מתפקד כ”קופסה שחורה”. כל נתוני הטיסה נרשמים על הקרקע והצוות ביוסטון מחזיק במידע רב יותר על הטיסה מאשר האסטרונאוטים עצמם. במעבורת מותקנים אמצעי הקלטה המתעדים את כל שיחות אנשי הצוות, ואנשי נאס”א מקווים למצוא אמצעי הקלטה אלה בין ההריסות.

אנשי נאס”א אמרו שהמפתח לחקירה טמון בבחינה חוזרת של כל התשדורות והנתונים, ובניתוח כל שברי המעבורת כדי לשחזר את הרגעים האחרונים של ה”קולומביה”. מלאכת איסוף השברים צפויה לארוך ימים רבים, בגלל אזור הפיזור הנרחב, ואחר כך יקח עוד שבועות להרכיב מחדש את החלקים ולנתח את הנסיבות.

     
   

האסון במעבורת יחדש הביקורת על הפרויקט  
 תוכנית החלל / הביקורת התמקדה בתועלת המדעית מול הסיכונים
 
2.2.2003
 
מאת: תמרה טראובמן 
 

התפוצצות מעבורת החלל “צ'לנג'ר” בינואר ,1986 כשעל סיפונה שבעה חברי הצוות, נתפשה עד כה כאסון חריג, כטרדגיה חד פעמית. ואולם אסון המעבורת “קולומביה” אתמול מפריך את ההנחה הזאת ומאפשר להתחיל להעריך בצורה מוחשית יותר את הסיכון שבטיסות מאוישות לחלל. הסיכון הזה למעשה אינו קטן: אחת מתוך כ-55 טיסות מעבורת הסתיימה באובדן מוחלט – של חיי אדם ושל המעבורת עצמה.

האסון הנוכחי צפוי להצית מחדש את הוויכוחים שהתעוררו לאחר אסון הצ'לנג'ר, בדבר המשך דרכה של סוכנות החלל האמריקאית (נאס”א). כמו כן צפויה להתעורר המחלוקת בדבר התועלת המדעית אל מול הסיכונים בשליחת בני אדם לחלל, ונחיצות המימון הכספי המוקדש מדי שנה לסוכנות. ביקורת חריפה הופנתה לאחר האסון כלפי נאס”א, על כך שמתוך דחף לשגר עוד ועוד מעבורות, כדי שיצדיקו את תקציבי הענק שקיבלה הסוכנות, היא נכשלה בהבטחת ביטחונם של האסטרונאוטים.

היום עדיין לא ניתן לדעת מה יהיו מסקנותיה של נאס”א מחקירת האסון, אך ניתן לשער מה יהיו חלק מההשלכות האפשריות, לפי תגובתה לאסון הצ'לנג'ר. כל צי המעבורות של נאס”א קורקע אז למשך כשנתיים, עד שהובררה הסיבה לכשל (בסופו של דבר היא התבררה כדליפת דלק). נאס”א הודיעה כבר אתמול כי היא משהה בינתיים את המשך טיסות המעבורות.
“בניגוד ל-,1986 עכשיו יש בעיה”, אמר אילן מנוליס מהאגודה הישראלית לאסטורנומיה. לדבריו, “היום יש לנו את תחנת החלל הבינלאומית, עם ארבעה אנשים ששוהים בה עכשיו. הדרך היחידה לחלצם היא באמצעות מעבורת החלל. ניתן להחזירם גם בעזרת קפסולות החלל שמשגרים הרוסים, שמביאות ציוד לתחנה, אך עד כה לא ניסו זאת בתחנת החלל הבינלאומית”.

“לאסטרונאוטים בתחנה יש מספיק אוכל ואמצעי קיום לפחות לחודשיים עד ארבעה חודשים”, הוסיף מנוליס, “אבל אף אחד לא יחליט להשאיר אותם שם שנה, עד שיסתיימו כל הבדיקות. “לכן”, הוא הוסיף, “ייתכן שעכשיו יצטרכו לחלצם ולנטוש את תחנת החלל, שעד עכשיו הכוונה היתה לא לנטוש אותה ולהשאירה תמיד מאוישת”.

אחת מהשלכות האסון על הסוכנות עשויה להיות דרישה של הציבור האמריקאי לקצץ בתקציבה של נאס”א, המקוצץ ממילא. העיתונאי האמריקאי תומס אנדרו אולסון חישב ומצא כי בשנות השבעים, בשיאו של פרויקט אפולו, בו נחתו לראשונה האמריקאים על הירח, היה תקציבה של נאס”א %1.9 מההוצאה הפדרלית של ארה”ב. ב-,1987 שנה לאחר אסון הצ'לנג'ר, ירד שיעורו של התקציב מהוצאה הפדרלית בשליש והגיע ל-%0.7 בלבד.

לדברי מנוליס, הכשל הקטסטרופלי בצ'לנג'ר עורר אז גם ביקורת חריפה על הגדרת המטרות של הסוכנות. “בעקבות הצ'לנג'ר”, אומר מנוליס, “האסטרונום קרל סייגן החל לטעון שאין כלל צורך במעבורת, שזה מיותר ובזבזני, ואת מרבית הניסויים הנעשים בה ניתן לעשות בעזרת לוויינים שאינם דורשים סיכון בני אדם ואת העלויות האדירות של שיגור בני אדם לחלל”. לפי חלק מההערכות, בחשבון עולמי, כ-12 מיליארד דולר הוצאו עד כה על כל אדם שנשלח לחלל.

לדבריו, “מהנדסים טענו אז שמעבורת חלל הינה כלי רכב כה מורכב ומסובך, ושיש בו אלפי מערכות שצריכות לתפקד בו זמנית, בעיקר בשיגור אבל גם בהמשך, כך שזה פשוט נס שמעבורת מצליחה להמריא ולנחות בשלום. כיום, איש לא יבנה עוד מעבורת, נגמרו התקציבים שהיו בשנות השישים והשמונים. נאס”א תשאר עם שלוש מעבורות. גם אין הצדקה לבניית מעבורת – הטכנולוגיה של הכלי, מבחינת המכשור, היא טכנולוגיה של שנות השישים והשבעים”.

הוויכוח החריף ביותר, הנמשך כבר עשרות שנים ואף סביר שיתעצם לאחר אסון הקולומביה, הוא בין מדענים לבין מנהלים בנאס”א. המדענים אומרים שאינם זקוקים לאסטרונאוטים שיצאו למשימות מחקר. הם מעדיפים לוויינים וחלליות לא מאוישות. ואולם הציבור ברובו אינו מתעניין במכשירים שבודקים תופעות פיסיקליות, שממילא איש אינו מבין אותן. מנהלי נאס”א מכירים בכך שללא האסטרונאוטים היוצאים למשימות לכיבוש החלל אין תהילה ציבורית, וללא תהילה כזו הקונגרס אינו מאשר תקציבים.

העיתונאי האמריקאי רוברט מק'פדן, המסקר מזה שלושים שנה נושאי תעופה, טען אתמול כי תוכנית המעבורות של נאס”א היתה “מלאת בעיות כבר מראשיתה”. הוא הזכיר כי התכנית, שעלותה כ-25 מיליארד דולר, החלה בשנות השבעים בהמשך לפרויקט אפולו. המעבורות, שנועדו לשימוש רב פעמי, קודמו על ידי ממשל ניקסון על מנת לקדם מטרות מדעיות וצבאיות ולתמוך בתעשיית התעופה והחלל (למשל, ביצרניות טילים כמו חברת הנשק לוקהיד-מרטין). תומכי התכנית שיווקו אותה לקונגרס באמצעות ההבטחה שהתכנית תשתלם כלכלית, הודות לעסקים מסחריים שייבנו סביבה, שיגור לוויינים פרטיים ומכירת שירותי חלל אחרים.

התוכנית היתה אמורה להפוך את טיסות החלל לעסק לא יקר, והתיימרו לשגר במסגרתה מדי שנה עד שישים טיסות, מטרה שנראית היום בלתי מציאותית לחלוטין. “כמעט מהתחלה, מעבורת החלל סבלה מכשלים בעיצובה, חריגות תקציביות, דחיות, הונאות וניהול כושל בין נאס”א לקבלניות המשנה שלה”, כתב מק'פדן. ב-,1981 כאשר המעבורת הראשונה, קולומביה, המריאה ממרכז החלל קנדי, כבר היה ברור שאין טעם לדבר על יעילות כלכלית. שיגור מעבורת עולה כ-250 מיליון דולר.

לאחר שצ'לנג'ר התפוצצה דקות ספורות לאחר שיגורה, התברר שזמן רב לפני השיגור היה בידי נאס”א מידע על כך שטבעת באחד ממאיצי המעבורת פגיעה ומועדת לפורענות, בעיקר במזג האוויר הקר ששרר בבוקר השיגור. מהנדסים חזרו והתריעו בפני האפשרות שתקלה כזו תתרחש כמה שעות לפני השיגור.

לפי הערכות שנשמעו אמש ברשת סי-אן-אן, ייתכן שהתקלה במעבורת קולומביה אירעה בגלל גוש קרח שפגע בכנף שלה כבר בעת שיגורה. סוכנויות הידיעות דיווחו כי מידע על תקלות במעבורת התקבל בנאס”א כשעה וחצי לפני הנחיתה.
 
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.