מפגש גלקטי קרוב משאיר חור שחור מאוד מסיבי “כמעט חשוף”

גלקסיה קטנה מאבדת כמעט את כל הכוכבים והגז שלה במהלך מעבר דרך שכנה גדולה יותר

הדמיית אמן איך נוצר החור השחור המאוד מסיבי "הכמעט חשוף". קרדיט: ביל סקסטון, NRAO/AUI/NSF
הדמיית אמן איך נוצר החור השחור המאוד מסיבי “הכמעט חשוף”. קרדיט: ביל סקסטון, NRAO/AUI/NSF

אסטרונומים שהשתמשו בראיית הרדיו המאוד חדה של המערך הגדול מאוד (VLBA) של הקרן הלאומית למדעים מצאו את השרידים הגרוסים של גלקסיה שעברה דרך גלקסיה גדולה יותר, ונשאר רק החור השחור המאוד מסיבי הכמעט חשוף של הגלקסיה הקטנה יותר שיצא מהגלקסיה הגדולה ומתרחק ממנה במהירות של יותר מ-3,200 ק”מ בשנייה.
הגלקסיות הן חלק מצביר גלקסיות שרחוקות יותר משני מיליארד שנות אור מכדור הארץ. המפגש הקרוב, לפני מיליוני שנים, הסיר מהגלקסיה הקטנה כמעט את כל הכוכבים והגז שלה. מה שנשאר הוא החור השחור שלה ושארית גלקטית קטנה שרוחבה כ-3,000 שנות אור בלבד. לשם השוואה, שביל החלב שלנו רוחבו בערך 100,000 שנות אור.
התגלית הייתה במסגרת תוכנית לגילוי חורים שחורים מאוד מסיביים, מסיביים פי מיליונים או מיליארדים מהשמש, שלא נמצאים במרכזים של גלקסיות. חורים שחורים מאוד מסיביים נמצאים במרכזן של רוב הגלקסיות. סבורים שגלקסיות גדולות גדלות על ידי בליעת גלקסיות קטנות יותר. במקרים כאלה החורים השחורים של שתיהן צפויים לנוע במסלול אחד סביב השני ובסופו של דבר להתמזג.
“אנחנו מחפשים זוגות של חורים שחורים מאוד מסיביים שנעים במסלול, כשאחד מוסט ממרכז הגלקסיה, כעדות למיזוג גלקסיות קודם”, אמר ג’יימס קונדון, מהמצפה הרדיו אסטרונומיה הלאומי. “במקום זאת, מצאנו את החור השחור הזה נמלט מהגלקסיה הגדולה יותר ומשאיר אחריו שובל של שפוכת”, הוסיף.
“לא ראינו דבר כזה קודם”, אמר קונדון.
האסטרונומים התחילו את החיפוש על ידי שימוש ב-VLBA כדי ליצור תמונות ברזולוציה מאד גבוהה של יותר מ-1,200 גלקסיות, שזוהו קודם באמצעות סקרי שמיים בקנה מידה גדול שנעשה באמצעות טלסקופי איפרא-אדום ורדיו. תצפיות ה-VLBA שביצעו הראו שהחורים השחורים המאוד מסיביים של כמעט כל הגלקסיות האלה היו במרכזי הגלקסיות.אבל עצם אחד, בצביר גלקסיות שנקרא ZwCl 8193, לא התאים לתבנית הזאת. מחקרים נוספים הראו שהעצם הזה, שנקרא B3 1715+425, הוא חור שחור מאוד מסיבי שמוקף בגלקסיה הרבה יותר קטנה וחיוורת ממה שהיינו מצפים. בנוסף, העצם הזה מתרחק במהירות מהליבה של גלקסיה הרבה יותר גדולה, ומשאיר אחריו שובל של גז מיונן.
המדענים הגיעו למסקנה ש-B3 1715+425 הוא מה שנשאר מגלקסיה שעברה דרך הגלקסיה הגדולה והמפגש הסיר את רוב הכוכבים והגז שלה — חור שחור מאוד מסיבי “כמעט חשוף”. השארית הנמלטת, אמרו המדענים, תאבד כנראה עוד מסה ותפסיק ליצור כוכבים חדשים.

“עוד מיליארד שנים פחות או יותר, היא תהיה בלתי נראית”, אמר קונדון. זה אומר, ציין, שיכולים להיות עוד הרבה עצמים כאלה שנשארו ממפגשים גלקטיים קודמים, שהאסטרונומים לא יכולים לגלות”. אבל המדענים ימשיכו לחפש. הם צופים ביותר עצמים, בפרויקט ארוך טווח עם VLBA. היות שהזמן לא קריטי בפרויקט שלהם, הסביר קונדון, הם מנצלים “זמן מת” כשהטלסקופ לא בשימוש לתצפיות אחרות.

“איכות הנתונים שאנחנו מקבלים מ-VLBA מאוד גבוהה. אנחנו מקבלים את המקום של החורים השחורים המאוד מסיביים בדיוק מאוד טוב. הגורם המגביל שלנו הוא הדיוק של מקום הגלקסיה שנראה באורכי גל אחרים שבהם אנחנו משתמשים לשם השוואה”, אמר קונדון. טלסקופים אופטיים חדשים שיתחילו לפעול בשנים הבאות, כגון טלסקופ הסיקור הסינופטי הגדול (LSST), אמר, יתנו להם תמונות משופרות שאפשר להשוות עם התמונות של VLBA. הם מקווים שזה יאפשר להם לגלות עוד עצמים כמו B3 1714+425.
“ואולי גם כמה מהחורים השחורים המאוד מסיביים הבינריים שחיפשנו מלכתחילה”, אמר.

1. תשובה לערן:
    חור שחור אי אפשר לראות כיוון ששום קרינה לא יכולה לצאת ממנו (לכן שמו חור שחור).
    גלי רדיו הם חלק מקרינה אלקטרומגנטית, כמו האור.

2. למה אי אפשר לראות את התמונה של החור השחור והשאריות שלו? אפשר קצת הסבר איך זה עובד לקבל תמונה מגלי רדיו? הרי זה לא חלק מספקטרום של האור או שאני טועה פעמיים )