מדענים אמריקאים שיבטו בהצלחה שור בר

העגל המשובט מקבל חמצן. החוקרים קראו לו

מדענים מסרו אתמול (שישי) כי שיבטו בהצלחה שור בר, אך העגל מת זמן קצר אחרי שנולד.

שור הבר מזן גאור, הוא שיבוט ראשון בעולם של בעל חיים מזן שנמצא בסכנת הכחדה. למרות שמת מעט לאחר הלידה, אמרו החוקרים כי הניסיון הראה כי שיבוט יכול להנציח זנים נדירים, ואפילו לשמור על חיות נכחדות במיוחד, מפני סכנת היעלמות.

שור הבר שקיבל את השם “נוח”, נולד ביום שני בלילה ומת מדלקת בקטריאלית יומיים לאחר מכן, אך היה בריא עד אז, סיפרו החוקרים בצוות החוקרים של חברת “טכנולוגיות התא המתקדם”.בזמן הקצר שנוח חי הוא היה עגל נמרץ וידידותי. נוח שובט והותאם לתנאי החיים על ידי אם פונדקאית מזן נפוץ יותר של בקר, במקרה הזה פרה.

“הנתונים שנאספו מצביעים בבירור ששיבוט בני כלאיים עובד, וכמדען, אני מרוצה”, אמר פיליפ דמיאני, חוקר בחברה הפרטית, בהודעתו לתקשורת. “כאדם, לעומת זאת, אני עצוב שבעל חיים מת”, הוסיף.

שורי הבר מזן גאור חיים בדרום מזרח אסיה ובהודו. צבעם חום ושחור והם בעלי דבשת. בהיותם חיות גדולות ובשרניות, שמשקלם מגיע לטון ויותר, הם נצודו עד שנכחדו.

נוח שובט מתאים של שור-בר זכר שמת לפני שמונה שנים. תאי העור שלו הוקפאו אז. צוות החוקרים של “התא המתקדם” לקחו את גרעין התא ממאות תאי עור והחדירו אותם לביציות של פרה. מההפרייה התקבלו 40 עוברים שהושתלו בפרות. רק הריון אחד הצליח והסתיים בלידה. החוקרים דיווחו כי נוח נולד במשקל של 36 ק”ג.

“נוח מת מדלקת מעיים מסוג קלוסטרידיום – דלקת בקטריאלית שמוכרת בעולם כקטלנית אצל בעלי חיים שאך נולדו”, אמר ד”ר רוברט לנצה, סגן נשיא מחלקת המחקר והרפואה בחברה.

“למרות המכשול הזה, לידתו של נוח מהווה בסיס לתקווה. יש לנו עוד דרך ארוכה לעשות, אך הטכנולוגיה הזו מתפתחת, ויש לה פוטנציאל להציל עשרות זנים נכחדים”, ציין ד”ר לנצה. החברה מקווה לשבט בהמשך השנה זן נכחד נוסף – עז הרים.

חברת “טכנולוגיות התא המתקדם” הוקמה במטרה ליצור, באמצעות הנדסה גנטית, זן של בקר שיוכל לייצר חלבונים אנושיים בחלב שלו. בשנת 1998 השתמש חוקר בחברה בטכנולוגית שיבוט והחדיר אחד מתאיו לביצית של פרה, ולמעשה שיבט את עצמו, אך העובר שנוצר מההפרייה מת בשלב מוקדם מאד.