סיקור מקיף

השבוע בהסטוריה: צ’אק ייגר שובר את מחסום הקול, 14/10/1947

במהלך הטיסה שוגר מטוסו של יגר מן המטוס הנושא, החל לטוס במהירות 0.83 מאך ועלה בהדרגה ל – 1.06 מאך, בגובה 43,000 רגל. במהלך הטיסה נשמע גם הבום העל קולי הראשון, שרבים מהצופים על הקרקע לא ציפו לו.

צ'אק ייגר. מתוך ויקיפדיה
צ’אק ייגר. מתוך ויקיפדיה

כתב: אודי לם

ב-14/10/1947 נערכה טיסתו ההיסטורית של גנרל צ’ארלס אלווד “צ’אק” ייגר, שבה שבר לראשונה את מחסום הקול, במטוס Bell XS-1.

ייגר החל את שירותו בחיל האוויר האמריקני ב – 1941 כמכונאי דווקא, אולם ב – 1942 התקבל לקורס טיס; הוא שירת במהלך השנים 1943 – 1945 כטייס P-51 מוסטאנג, הפיל 13 מטוסים גרמניים (מתוכם 5 ביום אחד ועוד 4 ביום אחר) ואף הופל פעם אחת, צנח ובסיוע המחתרת הצרפתית הצליח להימלט ולחזור לבריטניה. באופן חריג הותר לו ע”י הגנרל אייזנהאואר, מפקד כוחות בעלות הברית לשוב ולטוס בטיסות מבצעיות.

לאחר המלחמה החל ייגר לשמש כטייס ניסוי למטוסי חיל האוויר שונים שעברו תיקונים וטיפולי אחזקה, וכך התנסה בהטסת כמעט כל מטוסי הקרב של חיל האוויר, כולל ה – P-80 Shooting Star, מטוס הקרב הסילוני האמריקני הראשון. מפקד יחידת ניסויי הטיסה, קולונל אלברט בויד, שנחשב למייסד תחום ניסויי הטיסה המודרני, בחר בו להיות הראשון שינסה לטוס מעבר למהירות הקול – גבול שטייסים ומומחים רבים העריכו אז שאינו עביר, ושניסיון לעבור אותו יביא לזעזועים עזים שיפרקו את גוף המטוס לרסיסים.

הטיסות החלו במטוס ה – XS-1, שהיה בעל מנוע רקטי ונישא ע”י מפציץ B-29. ייגר ערך מספר טיסות שבכל אחת מהן התקרב עוד קצת אל גבול מאך 1; בטיסתו השמינית גילה שכאשר הוא מתקרב למהירות הקול, הגה הגובה נעשה לא אפקטיבי (תופעה זו הובילה שנים אח”כ לשינוי מכניקת הגה הגובה במטוסי קרב, כך שכל הכנפון משנה זווית ולא רק שפתו האחורית). לאחר שנמצאה דרך להתגבר גם על בעיה זו (ע”י שינויים קלים של זווית ה – Incidence, שכנראה היו ניתנים לביצוע במטוס זה) יצא ייגר לטיסה של ה – 14 באוקטובר, במהלכה שוגר מן המטוס הנושא, החל לטוס במהירות 0.83 מאך ועלה בהדרגה ל – 1.06 מאך, בגובה 43,000 רגל. במהלך הטיסה נשמע גם הבום העל קולי הראשון, שרבים מהצופים על הקרקע לא ציפו לו.

סרטון המתאר את טיסתו של צ’אק ייגר

על מטוסי ה – X (מטוסי הניסוי) השונים לדורותיהם:
מתוך האתר המוקדש לתולדות חייו של ייגר:

תגובה אחת

  1. היה סרט באורך מלא על הסיפור, אבל כדי להעצים את הדרמטיזציה הראו בסרט כאילו פעולת ההגאים מתהפכת במעבר מהירות הקול. (בהוליווד לא מתרגשים מאי דיוק לאמת). בספרו צ’אק ייגר כותב על העניין.
    עוד דבר מעניין – למטוס לא היה מושב מפלט, ומדובר על מטוס עם מנוע רקטי (נוזלי) ומהירות על קולית! זה סיכון עצום. במקרה של תקלה לא היה לו סיכוי לצאת. רק ל-X4 הותקן מושב מפלט. ייגר כיום בן 91 וחי בקליפורניה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.