סיקור מקיף

פסולת החלל הסינית שחלפה ליד תחנת החלל ביום חמישי לא סיכנה אותה

מומחי נאס”א בוחנים את מסלולו של גוש חומר שחלף לא הרחק מתחנת החלל שלשום (ה’). בינתיים מתעכב בשל תקלה טכנית שיגור לווין שיצפה מגובה 630 קילומטרים בשברים ויתגבר את המכ”מים העושים את המלאכה כיום מן הקרקע

פסולת חלל במסלולים נמוכים. איור: נאס"א
פסולת חלל במסלולים נמוכים. איור: נאס"א

גוש של פסולת חלל מהללוויין הסיני שפוצץ בינואר 2007 חלף שלשום (ה’) בקרבה מפחידה מתחנת החלל הבינלאומית. בתחנה שוהים כעת ששה אסטרונאוטים חברי הצוות ה-24. כמה ימים מתוחים עברו על אנשי נאס”א לאחר שזיהו כי השבר עומד להתקרב, עד שביום חמישי הוא חלף על פניו בשעה 17:45 שעון גריניץ’.

בתחילה שקלו מומחים במרכז הבקרה של נאס”א ביוסטון, טקסס, לבקש מהאסטרונאוטים להכנס לחלליות הסויוז המשמשות כסירות הצלה. הם חישבו כי השברים יחלפו במעופם ליד התחנה ויתקרבו עד למרחק של 8 קילומטרים מהתחנה, מספיק רחוק כדי לא לבקש אפילו מהאסטרונאוטים להפעיל את אחד המאיצים כדי להעלות את מסלול תחנת החלל כדי להתחמק מהשברים. למעשה התראת ההרגעה שודרה מיוסטון רק שעה לפני המעבר הצפוי.

“כל שלושת מתקני המעקב שלנו החליטו שמדובר בהחטאה “ירוקה”. לפיכך איננו סבורים שישנה סכנה כלשהי של התנגשות ואיננו דורשים ממכם למצוא מקלט בחלל” אמרו מומחים ממרכז הבקרה לאסטרונאוטים.

בדרך כלל התחנה מרחפת בגובה של 354 ק”מ מעל פני כדור הארץ, ואולם במקרים של חשש מהתנגשות מעדיפה נאס”א להעלות את התחנה כך שהתחנה תהיה מרוחקת לפחות 25 קילומטרים מהגורם המסוכן מכל צד שלה, אך צעד כזה נעשה רק כאשר הסיכון לפגיעה גבוה מ-1 ל-10,00.

מחלקת השברים המסלוליים של נאס”א מסרה החודש כי למעלה מ-4,700 משימות חלל בוצעו מאז ראשית עידן החלל, אך רק עשר מתוכם אחראיות לכשליש מכל העצמים המקוטלגים כיום ברשימת שברי החלל המאיימים על לווינים ומשגרים. שישה מתוכם אירעו בעשור האחרון. שברים מחלליות סיניות, אמריקניות וכאלו ששוגרו בזמנו על ידי ברית המועצות מהווים את מרבית פסולת החל כיום. כ-19 אלף עצמים גדולים מעשרה סנטימטרים נמצאים במעקב.

במסגרת מאמץ הניטור אחר לוויינים לא פעילים ופסולת חלל, אמור היה האוויר האמריקאי בתחילת יולי לוויין שיוקדש למעקב מהחלל אחר השברים. הלווין- SBSS-Space-Based Space Surveillance, שעלותו הכוללת היא 500 מיליון דולר יעקוב מגובה 630 קילומטרים אחר השברים שמתחתיו. השיגור נדחה בשל תקלת תוכנה במשגר.

7 תגובות

  1. לאבי אוחיון.תשובה שלא כתובה בשום מקום.
    הרי יש להם שם בסויז מפרשים.. ופדלים איתם הם מדוושים בזמן שאין רוח..למקרי חירום התקינו בתוכנית החלל הרוסית אף משוטי חירום מיוחדים מקני סוף קלים במיוחד אותם הם שולפים ומתחילים לחתור למטרה ממש כמו בוולגה.
    עד למאה ה18 היו משתמשים עדיין בעוגנים מפלדה שהוסבו לצורך המטרה מאוניות פיראטים..אותם היו מניפים יחד שני אסטונאטינג בתקווה לתפוס בקצוות תחנת החלל
    כיום העוגנים עשויים מסגסוגת אלומיניום מטוסים וקרבון ונורים בעזרת טילי RPG שהוסבו למטרה זו..לאחר שהעוגן חדר למעטה התחנת חלל ונתפס בו היטב הם מושכים את עצמם בעזרת גלגלת לתחנה.
    אחרי זה הם מכינים קפה טורקי בפינג’אן ומעשנים נרגילה וחוגגים את הצלחת המבצע.

  2. לאבי שאלה שלא כתובה בשום מקום איך בחללית סויוז מגיעים לתחנה הרי היא רחוקה איך הם מסוגלים לטוס יומים כלומר איך הם יודעים לעגון

  3. לאבי אוחיון, השמות מופיעים בכתבה הקודמת על תחנת החלל. תשאל פעם שאלות שהתשובות שלהן לא מופיעות בשום מקום.
    מה אתה רוצה שנענה לך סשה נטשה מאשה סרגיי ג’ון וג’ו?

  4. לאבי מה שמות האסטרונאוטים המאישים את התחנת כעעת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.