מאובנים חדשים משנים את סדר מיני האדם כפי שנחשב עד כה

גולגולת עתיקה ועצם לסת שהתגלו באפריקה רומזות כי הומו ארקטוס והומו האביליס חיו זה לצד זה, וניזונו ממקורות שונים לפני למעלה ממיליון שנה

גולגולת עתיקה ועצם לסת, שמקורן בענפים המוקדמים של עץ המשפחה האנושי – הומו ארקטוס והומו האביליס – רומזות כי האבות הקדמונים של בני האדם חיו זה בקרבת זה למשך כחצי מיליון שנה, כך חשפו חוקרים ביום ד' האחרון.

המאובנים, שנחשפו במזרח אפריקה, מאתגרים את ההנחה לפיה בני האדם התפתחו בשלבים, כאבני דומינו, מההומו האביליס עד להומו ארקטוס, עד הומו סאפיאנס, האדם המודרני. “ההשקפה המקובלת גרסה כי האביליס התפתח לאיטו מהארקטוס”, אומרת סוזן אנטון, פרופסור לאנתרופולוגיה מאוניברסיטת ניו-יורק. עכשיו גילינו שזה לא היה המצב וששניהם חיו במקביל”.

המחקר, שהתפרסם בכתב העת Nature, בוצע על-ידי תשעה מדענים, ביניהם אנטון, הפלאונתולוגית מיב ליקי וביתה לואיז ליקי, שתיהן חוקרות ב-National Geographic Societ, ופרד ספור ב-University College שבלונדון. שני המאובנים ממערב לאגם טורקמה בקניה, במסגרת פרוייקט מחקר שממומן על-ידי רשות המוזיאונים הלאומיים של קניה.

סמיכות המאובנים רומזת כי שני הזנים השתמשו במקורות מזון שונים כשחיו בקרבת מקום והתנהגו אחרת זה מזה – אחרת היו נכחדים. “יש מרחק של שתיים-שלוש דקות הליכה ביניהם בלבד”, אומר פטריק גתוגו, דוקטורנט מאוניברסיטת יוטה, שסייע בחקר השכבות הגאולוגיות באזור. “ודאי הייתה אינטראקציה בין שני הזנים”.

גולגולת בת 1.55 מיליון

המאובן השני, שנמצא באותו אזור בצפון קניה, הוא גולגולת שנשתמרה היטב של הומו ארקטוס, שתוארכה כבת כ-1.55 מיליון שנה. המאובן מדהים בשל גודלו – זוהי גולגולת ההומו ארקטוס הקטנה ביותר שנמצאה עד היום, והיא מציירת תמונה שונה של המינים, ומציעה כי המגוון היה רחב יותר ממה שחשבו המדענים.

הבדלים מופחתים בגודל בין המינים נחשבת לתכונה שנרכשה במהלך האבולוציה האנושית. משמעות אפשרית אחת של המגוון היא שבדומה לגורילות, שלזכרים שלהן גולגלות גדולות בהרבה משל הנקבות – ההומו ארקטוס הפגין דו-צורתיות זוויגית בגירסה פרימיטיבית, כך גורסים החוקרים.

“זה מגדיר את הומו ארקטוס כקצת פחות דומה לנו”, מסבירה אנטון בפשטות. החוקר פרד ספור אומר כי כל הראיות הזמינות רומזות כי הומו ספיאנס התפתח מהומו ארקטוס, תהליך שהתרחש באפריקה לפני יותר ממיליון שנה. כמו כן, הוא אומר כי סביר כי לשני הזנים היה אב קדמון משותף, שחי באפריקה לפני 2-3 מיליון שנה.