בדיקה מוצלחת של מכשיר לאיתור חיידקים

ציוד שפיתחו מדענים בנורווגיה לצורך חיפוש אחר חיים במאדים סייע לגלות קהילת חיידקים נדירה ומורכבת החיה בפתחי קרח כחולים בתוך הר געש קפוא בארצם

הר הגעש סוורפייל בקו רוחב 80 מעלות צפון בסאלבארד, נורוגיה, התפרץ דרך שכבת קרח עבה לפני כמיליון שנים.
“בחנו ציוד שפיתחנו לצורך חיפוש אחר חיים במאדים וגילינו קהילת חיידקים נדירה ומורכבת החיה בפתחי קרח כחולים בתוך הר געש קפוא,” מספר הנס. אמונדסן (Hans E.F. Amundsen) ממחלקת התהליכים הפיזיקליים והגאולוגיים (PGP) שבאוניברסיטת אוסלו (University of Oslo) שבנורבגיה, ומדריך קבוצת ה-AMASE הבינלאומית. AMASE – המשלחת לחקר אנלוגי של סבאלברד (איזור בנורווגיה) למחקר ארקטי של מאדים (Arctic Mars Analog Svalbard Expedition). איזור המחקר של קבוצה זו הוא סבאלברד, איזור בעל גאולוגיה הדומה לחלק מהגאולוגיה מאדימית. “המכשירים איתרו אורגניזמים חיים ומאובנים, ואלו הראיות אותן נחפש בכוכב הלכת האדום,” המשיך.

המדען הראשי ב-AMASE, אנדרו סטיל (Steele) מהמעבדה הגאופיזית של מכון קרנגי (Carnegie Institution), הסביר כי “פתחים וולקנים מלאי קרח כמו אלה צפויים להופיע על המאדים ועשויים להיות מקום פוטנציאלי לחיים.” סלעי הקרבונט שנמצאו בתוך הר הגעש סברפייל (Sverrefjell) בן המליון שנה שבסבלבארד, דומים לרוזטות הקרבונט שנמצאו במטאוריט המאדימאי ALH84001 שייתכן שנוצרו בתהליכים דומים. הקרח הכחול, שנלכד בפתחים הגעשיים, עשוי להציג דוגמאות של מים שיצרו שכבות קרבונט זהות בהר הגעש סברפייל.

בהשתמשם באסטרטגית גילוי-החיים המשולבת שלהם, שנוסתה בהצלחה ע”י AMASE בשנת 2004, איתרו המדענים מיקרוביוטה (microbiota: מיקרופלורה ומיקרופאונה – צמחים, חיות ומיקרואורגניזמים שניתן לראות במיקרוסקופ בלבד) חיה ומאובנת, בקרח ועל משטחים וחריציהם של סלעים אחרים. “המכשיר שלנו שעוצב ע”י מדענים במעבדת ההינע הסילוני (JPL – Jet Propulsion Lab), זיהה כמויות זעירות של פחמימנים ארומטים השייכים למיקרואורגניזמים וחזזיות שנמצאים בסלעים ובקרח,” אמר ארתור לון ליין (Arthur Lone Lane) מ-JPL שעשה את מסעו השני עם קבוצת ה-AMASE.

קבוצתו של סטיל מקרנג'י (Carnegie) פרסו מערכת מכשירים לאיתור וסיווג כמויות קטנות של מיקרוביוטה. “ערכנו מספר ניסויים מוצלחים בעזרת כלים ממוזערים המותאמים לשבבי חלבון מיקרואריי (microarray – שיטה המאפשרת לבדוק את כמות הגנים והחלבון בתאים ורקמות או כיצד כמויות גדולות של גנים פועלות יחד זו עם זו בתוככי התא) מיוחדים,” אומר סטיל. “תוצאותינו הראו כי אנו מסוגלים לשמור על הליכי דגימה סטריליים ללא החדרת זיהום מבני האדם.”

החציבה של פתחי הקרח הכחולים והקרח שעל פני השטח בוצעה לפי נוהל מפורט שפותח לשם כך לסטריליזציה של כלי חציבת הקרח. “האורגניזמים שנמצאו בקרח הם ניצולים! מערכות ביולוגיות (ecosystems) קטנות בקרח הסתגלו ככל הנראה לתנאים קרים בצורה קיצונית,” אומרת ליין בנינג (Benning) מאוניברסיטת לידס (University of Leeds). דגימות הקרח והסלע יאופיינו הלאה במעבדה בקרנג'י שבמכון סמית'סוניאן (Smithsonian Institution), ובאוניברסיטת לידס.

מקור ראשוני: Carnegie News Release