החוקרים קבעו כי גוש של קצף בידוד שפגע בכנף השמאלית של המעבורת, הוא הגורם לאסון

חקירת התרסקות הקולומביה תושלם בחודש הבא

אילן רמון מקדש את השבת במעבורת קולומביה
אילן רמון עורך קידוש. מתוך הקלטות האחרונות ששוחזרו

גוש של קצף הוא הגורם להתרסקות הקולומביה, כך הודיע היום (שלישי) צוות החוקרים של האסון שאירע בתחילת פברואר השנה. גוש קצף בידוד בגודל של מזוודה, שהתנגש בכנף השמאלית של המעבורת ופגע קשות במגן החום שלה, הוא ככל הנראה הסיבה להתרסקות.

היתה זו ההצהרה החזקה ביותר עד כה של הצוות, שבעבר הגדיר את פגיעת חומר הבידוד במגן החום, “רק אחת הסיבות האפשריות להתרסקות”. חבר הצוות, רוג'ר טטרולט, אמר כי מניתוח אלפי השרידים שנאספו במדינות טקסס ולואיזיאנה, לאחר ההתרסקות, עולה הוכחה משכנעת לכך שחלק הכנף, שכונה “פאנל מספר שמונה”, חדר לכנף השמאלית בזמן השיגור, כשהכנף נפגעה מחומר בידוד שנפרד מטנק הדלק החיצוני.

כשהמעבורת עשתה דרכה לארץ, האוויר הצורב של החזרה לאטמוספירה חדר לכנף והמיס את מצמדי המתכת. טטרולט אמר כי חלקי הכנף ניתזו יחד עם חלקיקים של ברזל ופליז, שנוצרו מהמסת החלקים התומכים שעשויים מפלדה ופליז.

הצוות ממשיך בחקירת הנזק שנגרם מגוש הקצף ויושב ראש חבר החוקרים, הרולד גהמן, אמר כי נמשכים ניסיונות בשיגור קצף לחלקי פיברגלס במעבדה, ובהמשך יבוצע הניסוי על חלקי כנף של מעבורות קיימות. לדבריו, נמשכת העבודה על דו”ח החקירה הסופי שצפוי להיות מושלם ביולי.

מנאסא נמסר כי התיקונים הנדרשים במעבורות החלל של הסוכנות מבוצעים בימים אלו ואמורים להיות מושלמים בזמן בו צפויות להתחדש הטיסות לחלל, בסוף השנה או בתחילת 2004.