סנטור: לאסטרונאוטים חייבים להיות חלקי חילוף ואמצעי תיקון

“האם ישנה דרך לערב את חברי הצוות, כפי שאנחנו מתכננים במשימות עתידיות, כדי לענות לתקלות בלתי צפויות המתרחשות ברגע האחרון?” שואל הסנטור ביל נלסון, שטס בעצמו במעבורת קולומביה ב-1986.

סנטור שהוא גם אסטרונאוט לשעבר, אמר ביום שני, 24/3 כי צוותי החלל חייבים להיות מאמונים בביצוע תיקונים במעבורת במשימות העתידיות וחייבים לקבל מידע אודות בעיות המתרחשות כדי שיוכלו לשחק תפקיד חשוב בפתרון.

נלסון, דמוקרט מפלורידה הוא חבר ועדת המדע, הטכנולוגיה והחלל של הסנט החוקרת את נאס”א. בשבוע שעבר הוא ביקש מאנשי וועדת החקירה של אסון קולומביה להעריך האם מרכז הבקרה הבין את חומרת הבעיה של קולומביה במהלך הכניסה לאטמוספירה.

בכירים בנאס”א אמרו כי אין שום דרך שבה חברי הצוות יכלו לתקן את האריחים שנפגמו במהלך השיגור ב-16 בינואר, כאשר חתיכות מקצף הבידוד ניתקו מהמכל החיצוני של המעבורת ופגעו בכנף השמאלית.
נלסון אמר כי חברי צוות עתידיים צריכים להיות מאומנים ולקבל את הכלים לתיקון נזקים כאלה. הוא גם האשים את נאס”א בכך שלא ביקשה שימוש בטלסקופ ביון כדי להעריך את הנזקים לאריחי הבידוד של הקולומביה, שבהם נעשה שימוש כדי להגן על המעבורת במהלך החזרה לאטמוספירה מפני הגזים הלוהטים. נאס”א ביקשה לעשות שימוש בטלסקופ כזה, אך משכה את הבקשה.

“האם היינו צריכים לצלם את התמונות הללו? כמובן שהיינו חייבים”, אמר נלסון. “זה היה נותן לנו מידע נוסף.” נלסון גם ביקש לדעת האם בכירי נאס”א יכולים היו לשנות את תוכנית החזרה לאטמוספירה, למשל באמצעות שינוי הזוית כדי להפחית את העומס על הכנף השמאלית.