התרסקות “קולומביה”: המעבורת לא צולמה בחלל בשל טעויות ביורוקרטיות

ראש ועדת החקירה הבוחנת את התרסקות המעבורת העיד בפני ועדה של הסנאט. “אנשי נאס”א טעו כשלא שעו לבקשות לצלם את הנזק לכנף המעבורת בעודה בחלל”, אמר. “אם שיעור הנזק היה מתגלה, אולי ניתן היה לשגר מעבורת שניה למשימת חילוץ”

התרסקות “קולומביה”: המעבורת לא צולמה בחלל בשל טעויות ביורוקרטיות

ראש ועדת החקירה הבודקת את התרסקות מעבורת החלל קולומביה אמר שלשום (יום ד') שאנשי נאס”א טעו טעות חמורה כשלא שעו לבקשות לצלם באמצעות לוויינים את הנזק שנגרם לציפוי המגן של הכנף השמאלית בעודה בחלל. בעדותו הראשונה בפני ועדה של הסנאט אמר האדמירל בדימוס הארולד גהמן, שלו ידעו בנאס”א את היקף הנזק שנגרם למעבורת ואת השלכותיו, לא מן הנמנע שהיו משגרים מעבורת שניה למשימת חילוץ.

בדבריו הפנה גהמן אצבע מאשימה כלפי סוכנות החלל האמריקנית, וציין שורה של טעויות בשיקול דעת, סחבת ביורוקרטית וכשלים בתקשורת בין בכירי נאס”א והדרגים הטכניים הנמוכים בסוכנות, שפנו להנהלה וציינו בפניה את הצורך והאפשרות הזמינה לצלם את כנף המעבורת לפני שתחזור לכדור הארץ. מנהל נאס”א, שון אוקיף, שהופיע לצידו בוועדה הסכים עם דבריו ואמר שבראייה לאחור, אכן התקבלו החלטות שגויות בסוגיה זו. עם זאת גהמן לא תלה את האשמה באנשים או נושאי תפקידים ספציפיים, אך אמר שחלק ממנהלי המשימה בנאס”א “לא הבינו באופן מלא על מה הם מדברים”, ושבמקרים מסויימים “הם קיבלו החלטות על בסיס הבנה מעוותת של המציאות”.

גהמן ציין שבעשרת הימים האחרונים הגבירה ועדת החקירה בראשה הוא עומד את מאמציה כדי לבדוק האם ניתן היה להציל את אנשי הקולומביה בדרך כלשהי. לדבריו הוועדה גילתה שניתן היה להשאיר את הקולומביה במסלול סביב כדור הארץ למשך זמן רב יותר משהעריכו מהנדסי נאס”א תחילה, וייתכן שניתן היה במהלך פרק זמן זה לתכנן ולהוציא לפועל פעולת חילוץ. “גם אם היו מגיעים לפיתרון שיש לו רק 10 אחוזים להצליח, בוודאי שהיינו עושים משהו”, אמר.

מנהל נאס”א אוקיף הבטיח בדיון שלאחר תום עבודת ועדת החקירה של גהמן, יוסקו מסקנות לגבי בכירים בנאס”א האחראים לאסון.
באתר האינטרנט של חדשות וואלה נמסר כי גהמן ציין עוד, כי בעבר ביקשו אנשי נאס”א לצלם את המעבורות בחלל, אך הדבר נמנע בין היתר בגלל קשיי תקציב. בקול ישראל דווח כי בעדויות בקונגרס בוושינגטון סירבו גהמן ואוקיף לומר האם צילומים כאלה היו עוזרים למנוע את אסון “קולומביה”.
חקירת אסון קולומביה: פורסמו נותחו נתוני הקופסא השחורה

מומחה: הנתונים תומכים בתיאוריה המובילה לגבי נסיבות ההתרסקות – חור נוצר בשפת הכנף, ככל הנראה מפגיעת קצף הבידוד בהמראה, וגזים לוהטים חדרו לתוכה ופירקו אותה

נתוני הקופסא השחורה של מעבורת החלל קולומביה, שפוענחו לאחרונה, תומכים בתיאוריה המובילה לגבי נסיבות האסון, כך אמר היום (יום ג') מומחה שהופיע בדיון פתוח לקהל ביוסטון, טקסס. על פי תיאוריה זו, הכנף השמאלית של המעבורת נפגעה עד כדי היווצרות חור במעטפת המגן החיצונית, וחדירת גזים לוהטים שהביאו להתפרקות הכנף כולה. לפי שעה אין הוכחות חותכות מה גרם להיווצרות החור, אולם הסברה העיקרית היא שקצף בידוד ממיכל הדלק המוצק של המעבורת ניתק בשלב ההמראה וגרם לפגיעה הקריטית בכנף.

הקופסא השחורה נמצאה במדרון בוצי במזרח טקסס ב-19 במרץ, כחודש וחצי לאחר האסון בו נהרגו שבעת אנשי הצוות לרבות האסטרונאוט הישראלי הראשון, אלוף משנה אילן רמון. בחודשים שעברו מאז מציאת המתקן פוענחו הסרטים המגנטיים שבתוכו על ידי חברת יונייטד ספייס אליאנס, קבלנית של סוכנות החלל האמריקנית נאס”א. הסרטים הקליטו את המידע שהתקבל מ-622 חיישני המעבורת אודות טמפרטורות, לחצים, רעידות ותימרונים.

לדברי המומחה, דאגלס ווייט, הנתונים מצביעים על כך ש”משהו לא טוב קרה לשפה המובילה של הכנף השמאלית כ-290 שניות אחרי שהמעבורת נכנסה לאטמוספירה”. הוא לא יכול היה להצביע על הוכחות חותכות לכך שנוצר חור אבל אמר שהנתונים תומכים באפשרות כזו.
“ייתכן שניתן היה לארגן תכנית הצלה לקולומביה”
ראש צוות חוקרי האסון מאשים את נאס”א בהתרסקות וטוען שבכירים קיבלו החלטות שהתבססו על “הבנה מוטעית”

ראש צוות חוקרי אסון מעבורת החלל קולומביה, האדמירל בדימוס הרולד גיימן, האשים את נאס”א כי יכלה לנקוט באמצעים נוספים כדי לאמוד את הנזקים שנגרמו למעבורת בזמן ההמראה. במהלך עדותו בפני ועדת הסנאט לסחר, מדע ותעבורה אמר גיימן כי אם הייתה מאותרת התקלה, ייתכן שהיה מספיק זמן כדי לבצא תוכנית הצלה.

בעדותו, שהתפרסמה בעיתון “הוושינגטון פוסט” טוען גיימן כי נאס”א כשלה בכך שלא ניסתה להשיג צילומי לווין של המעבורת שניזוקה, לפני שהתרסקה בפברואר וכל שבעת האסטראונאוטים שעל סיפונה נהרגו.
עוד אמר גיימן כי יש ראיות לכך שהמעבורת יכולה היתה להשאר
במסלולה ימים רבים יותר ממה שחשבו מנהלי המעבורת, אפשר אף שלאורך זמן שדי היה בו לבצע תוכנית הצלה. גיימן דיבר על קצרי תקשורת ביורוקרטיים רבים ואמר כי כמה מבכירי נאס”א “הגיעו להחלטות שהתבססו על הבנה מוטעית של המתרחש”.

סוכנות החלל האמריקנית סבורה כי אריחי הקצף שפגעו בכנף השמאלית של המעבורת בזמן ההמראה של המעבורת ב-16 בינואר, נקבו חור זעיר בגוף הקולומביה ואיפשרו לגז לוהט לכרסם בכנף בזמן החדירה לתוך האטמוסיפרה בדרך חזרה.