הרווארד מצאו דרך “עוקפת בוש”: תאי גזע חינם לחוקרים

הנשיא בוש החליף שני מדענים בועדת האתיקה בשמרנים

מאת: יובל דרור – הארץ, חדשות וואלה

תהליך התמיינות התאים בעובר. מקור – ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין

השבוע, לאחר שקבוצת מדענים פירסמה כתב אישום חריף נגד ממשל בוש, המפעיל לחץ על מדענים לשנות תוצאות מחקרים, פירסם ד”ר דאגלס מלטון, מדען מאוניברסיטת הרווארד, מאמר בכתב עת מדעי. מלטון כתב שהאוניברסיטה הפיקה 17 שורות חדשות של תאי גזע עובריים, שיינתנו בחינם לכל גוף מחקר שיהיה מעוניין בהם. הפרסום מהווה התרסה כנגד ממשל בוש, שקבע ב-2001 שלא יממן מחקרים שעוסקים בתאי גזע עובריים.

“(ההחלטה של בוש) דומה לאדם שיגיד 'מחשבים הם רעים ולכן לא נשתמש בהם'”, אמר ד”ר ג'פרי דרייזן, עורך כתב העת המדעי “Journal of Medicine New England” שבו פורסם המאמר של מלטון, בראיון לעיתון “בוסטון גלוב”. לדבריו, “להחלטה של בוש להותיר את המדענים שלנו מאחור עלולות להיות השלכות שליליות ארוכות טווח על המחקר הביו-רפואי בארה”ב”.

הממשל הפדרלי האמריקאי מעניק תקציבים גדולים למדענים שעובדים לפי הנחיותיו. ב-2001 הודיע הממשל שהוא מתנגד למחקרים בתחום תאי הגזע העובריים, בטענה שהם “הורגים” עוברים שיש להם פוטנציאל להפוך לתינוקות. לכן נקבע שחוקרים שמקבלים מימון מהממשל הפדרלי, יכולים לעבוד רק על 15 שורות תאי גזע עובריים שהופקו לפני 9 באוגוסט 2001. עלות השימוש בתאים נאמדת בכ-5,000 דולר. חוקרים שישתמשו בתאי גזע עובריים שהופקו אחרי תאריך זה – לא יזכו למימון פדרלי.

תאי גזע עובריים טרם התמיינו לרקמות השונות של הגוף, ולכן יש להם הפוטנציאל להפוך לכל אחד מתאי הגוף. המדענים סבורים שבאמצעות מחקר יוכלו לכוון את תאי הגזע להתפתח לסוג מסוים של רקמה, ואז להשתמש בה כדי להשתילה בחולים.

אלא שלכל שורת תאים יש מאפיינים שונים, כפי שלכל אדם מאפיינים שונים. מסיבה זו, הקהילה המדעית מעוניינת להשיג עוד ועוד תאי גזע עובריים, כדי להגדיל את כמות התאים והמגוון. מלטון עצמו החל להתעניין בנושא לפני כמה שנים, לאחר שהסתבר לו שבנו בן התשע חולה בסוכרת. הוא מאמין שבאמצעות מחקר בתאי גזע עובריים, יוכל להפיק תאי בטא של הלבלב, שמייצרים אינסולין.

הצוות של מלטון השיג מימון מ”הקרן למחקר של סוכרת נעורים” ומהמכון הרפואי ע”ש האוורד יוז. הוא קיבל לידיו 344 עוברים מופרים שגילם שלושה עד חמישה ימים, שנתרמו למטרות מחקר ממרפאת פוריות בבוסטון. לאחר מכן חילץ מהעוברים תאי גזע והפיק 17 שורות חדשות שמשמשות כ”מפעלים” שמייצרים ללא הפסקה תאי גזע עובריים חדשים. מלטון הודיע שכל מדען שיבקש לבצע מחקר בתחום, יוכל לקבל תאים משורות התאים שהופקו ללא תשלום. “השתמשנו בביציות מופרות שהוקפאו. אילו לא היינו מפיקים מהן תאי גזע עובריים, הן היו מושמדות”, הסביר.

מאמרו של מלטון פורסם ביום שבו נודע שבוש החליט להחליף שני חברים בוועדת הביו-אתיקה האמריקאית, בשלושה מדענים אחרים. הוועדה אמורה לייעץ לנשיא בנושאים ביו-מדעיים, ולחוות דעה על התפתחויות טכנולוגיות חדשות.

ככל הנראה, הסיבה להחלפה היא ששני המדענים – הפרופ' אליזבת בלקבורן מאוניברסיטת קליפורניה שמתמחה בביוכימיה, והפרופ' וויליאם מאי שמתמחה בביו-אתיקה – תמכו באופן מפורש במחקרים בתחום תאי הגזע העובריים, וטענו שהמחקר עשוי לקדם את הטיפול הרפואי. במקומם מונו שלושה חברים אחרים שתומכים בעמדת בוש, המתנגדת למחקר מסוג זה. דובר הבית הלבן הסביר שהמינוי של חברי הוועדה הסתיים בינואר האחרון ולכן בלקבורן ומאי הוחלפו. הדובר נמנע מלהסביר מדוע שאר חברי הוועדה נשארו בתפקידם, למרות שגם מינוים פג.

“התאכזבתי שהנשיא מינה מדענים בעלי דעות שמרניות, בייחוד בכל הקשור למחקר בתאי גזע עובריים”, אמר פרופ' ליאונרד זון, נשיא האגודה הבינלאומית למחקר בתאי גזע עובריים. “בשבילי, הדבר החשוב הוא הדיון, ונראה שלא נזכה לו”.