סיקור מקיף

משאל דעת קהל: הבריטים אינם משוכנעים בנכונותה של האבולוציה

למעלה מ-40% מהנשאלים מאמינים כי יש ללמד בשיעורי המדע את תורת הבריאה או את תורת התכנון התבוני

שטר של 10 ליש
שטר של 10 ליש

רק מעט פחות ממחצית מהבריטים מקבלים את תורת האבולוציה כתיאור הטוב ביותר להתפתחות החיים. כך עולה מסקר דעת קהל שנערך שם. יתרה מכך, למעלה מ-40% מהנשאלים מאמינים כי יש ללמד בשיעורי המדע את תורת הבריאה או את תורת התכנון התבוני.

הסקר נערך על ידי איפסוס –מורי עבור סדרת הוריזון של הבי.בי.סי. התוכנית ששודרה ביום חמישי השבוע (26.1.2006) שכותרתה היה "המלחמה על המדע" בחנה את הנסיונות להחדיר את תורת התכנון התבוני לשיעורי המדע בארה"ב.
מעל אלפיים משתתפים נטלו חלק בסקר, ונשאלו איזו תורה מתארת את ההשקפה שלהם אודות מוצא החיים והתפתחותם. 22% ענו שהתורה המשקפת את דעתם היא תורת הבריאתנות, 17% ציינו את תורת התכנון התבוני ו-48% ציינו את תורת האבולוציה. השאר לא ידעו להשיב. תורת התכנון התבוני היא תפיסה לפיה כמה מהתכונות ביצורים החיים כה מורכבות עד שקיומם יכול להיות מוסבר טוב יותר באמצעות מעורבות של יצורים תבוניים מאשר באמצעות הברירה הטבעית.
אנדרו כהן, עורך הוריזון, מעיר: "אני סבור שהסקר משקף לראשונה את ההשקפה של הציבור הבריטי על הנושאים הללו.
"רבים מאיתנו היו בטוחים שהציבור תומך בתורת האבולוציה אבל נראה שיש עדיין אנשים רבים שנראה כי הם מאמינים בתיאוריות חלופות למוצא החיים" אמר כהן.
כאשר ניתנה אפשרות לבחור כמה שרוצים מבין התיאוריות החלופיות למוצא החיים, הבחירה היתה: 44% – לכלול את הבריאתנות בשיעורי המדע, 41% בתורת התכנון התבוני ו-69% ציינו כי צריך ללמד (גם) את תורת האבולוציה. משתתפים בני 55 ומעלה נטו פחות לבחור באבולוציה בשאלה זו.
"הדבר אומר משהו על תפקיד החינוך המדעי במדינה ודורש מאיתנו לשאול כיצד אנחנו מלמדים את תורת האבולוציה" אמר כהן.
הממצאים גרמו לתדהמה בקהילה המדעית. לורד מארטין ריס, נשיא החברה המלכותית אמר: "מפתיע שעדיין רבים ספקנים באשר לאבולוציה הדארוויניסטית. דארווין הציג את התיאוריה שלו לפני כמעט 150 שנה, וכעת היא נתמכת במשקל עצום של עדויות." אמר ריס והוסיף כי "לפחות יש לנו מזל יותר מאשר לאמריקנים משום שאין מגזר של הדתות או החיים התרבותיים בבריטניה המתנגד לכלול את האבולוציה בשיעורי המדע בבתי הספר.".
בארה"ב קבע לאחרונה בית משפט פדרלי כי תנועת התכנון התבוני מונעת על ידי השאיפה להחדיר את אלוהים לכיתות הלימוד לאחר שהורים בפנסילבניה תבעו את מועצת בית הספר שקבעה שלא למד את האבולוציה כעובדה בשיעורי המדע."
לידיעה בבי.בי.סי

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן