סיקור מקיף

הזבל של לונדון יהפוך לדלק למטוסי בריטיש אירווייס

בריטיש איירווייס תשקיע חצי מיליארד דולר בהפחתת פליטת הפחמן הדו-חמצני ב- 50% * זאת כחלק מתוכנית ארוכת טווח להקמת מתקן שיהפוך 500,000 טון של פסולת עירונית לדלק biojet פחות מזהם. כמות התואמת את כל צריכת הדלק של בריטיש איירווייס בהיתרו

מטוס איירבוס A380 של בריטיש אירווייס. תמונת יח"צ
מטוס איירבוס A380 של בריטיש אירווייס. תמונת יח"צ

בריטיש איירווייס הציבה לעצמה יעד להפחית את כמות פליטת הפחמן הדו חמצני ב- 50% עד 2050 ביחס לשנת 2005. פרוייקט "שמיים ירוקים" שואף להקים מתקן שיהפוך 500,000 טון של פסולת עירונית ל- 16 מיליון גלונים של דלק biojet פחות מזהם, כמות התואמת את כל צריכת הדלק של בריטיש איירווייס בנמל התעופה היתרו. שריפת הדלק החדש תיהיה נקיה יותר משריפת נפט, תתרום לאיכות האוויר ותייצר רמות נמוכות יותר של חומר חלקיקי. בריטיש איירווייס התחייבה לרכוש את הדלק ה"ירוק" מהמתקן שיבנה בעשר השנים הקרובות בעסקה שהיקפה 500 מיליון דולר במחירים של היום.

מאמצים אלו מקבלים ביטוי גם במעבר בריטיש אירווייס למטוסים בעלי טכנולוגיה חדישה ופחות מזהמת. בחודשים האחרונים רכשה בריטיש איירווייס תריסר מטוסי A380 אשר ישרתו את הקווים ל- LA והונג קונג, במקום מטוסי הבואינג- 747-400. ה- A380 פולט כ10% פחות תחמוצות חנקן ממטוסי ה- 747-400. בנוסף, החברה רכשה מטוסי דרימליינר, בואינג 787, שיחליפו רבים ממטוסי הבואינג 767-300. פליטת התחמוצות במטוס הבואינג 787 היא כ- 45% פחות מזו של מטוס בואינג -300767.

בשנת- 2009 בריטיש איירווייס נכנסה לשותפות עם Solena, חברת טכנולוגיה המבוססת על אנרגיה מתחדשת בארצות הברית. יחד שתי החברות מפתחות פרויקט ליצירת דלק biojet בר-קיימא על ידי עיבוד פסולת עירונית באמצעות טכנולוגיית גזיפיקציית פלזמה (Plasma gasification). הפרוייקט שואף להקים תחנת דלק biojet בקנה מידה מסחרית בדרום מזרח אנגליה, שיהיה הראשון מסוגו באירופה.

בריטיש איירווייס היא בין החברות הבודדות שמעודדות הגברה של רגולציה על תעשיית התעופה בכל הנוגע לזיהום, פליטת פחמן ועידוד שימוש באנרגיות מתחדשות. בבריטיש איירווייס מאמינים, כך נמסר, כי ממשלות צריכות לאמץ באופן קולקטיבי מסגרת להפחתת פליטות בתעשיית התעופה המבוססות על מסחר בפחמן, אשר ייושם באופן שווה על חברות התעופה. גישה זו מכונה גישה ענפית גלובלית (Global sectoral approach). החל מ- 2012 חברות התעופה הטסות בתוך ומחוץ לאיחוד האירופי מחוייבות על פי חוק לעקוב ולדווח כמה פחמן דו חמצני הן פולטות.
יעל קטן, המנהלת המסחרית של בריטיש איירווייס בישראל: "המחויבות של בריטיש איירווייס לסביבה מגולמת באסטרטגיה העסקית שלה, החברה נכונה להתחייבויות ארוכות טווח בנושאים ירוקים, וגם תקצור את הפירות בשל כך".

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

2 תגובות

  1. אשרי המאמין במיחזור דלק מפסולת עירונית.

    הממציא, השנוי במחלוקת, אנדריאה רוסי הסתבך קשות כאשר ניסה להקים באיטליה מיפעל למיחזור פסולת תעשייתית שתהפוך לדלק. הסתבר במקרה שלו שהמיחזור יצר זיהום סביבתי רעיל לא ניסבל, המיפעל שלו פשט רגל והוא הוקע כעבריין בכל מיני עבירות.

    מההרפתקה של רוסי ניתן להבין שמיחזור פסולת לדלק היא עניין טכני מסובך שסיכויי הצלחתו לגמרי לא ברורים. בריטיש אירווייס עשירה מאנדריאה רוסי לכן אם התוכנית שלה תיכשל היא תשחד מספיק אנשי שלטון כדי שהיא לא תוכרז כעבריינית זיהום סביבתי כשם שעשו לרוסי. כוחו של העושר לטהר כישלונות ועבירות.

    כאן המקום גם לאזכר את התהליך של הפקת דלק ממזון פחמימני, תירס וקני סוכר נדמה לי. בתהליך זה תלו תיקוות רבות אבל בפועל הסתברו שני דברים: (1) התהליך גרם לצימצום בכמות המזון העולמית ולייקור מזון גלובלי בשל כך, (2) התהליך כנראה לא צימצם את פליטת גזי החממה שכן הזיקוק של דלק ממזון גרם לפליטת גזי חממה לא פחות משריפה ישירה של דלק. בעקבות שני הדברים שפורטו למעלה רוב המיזם של יצור דלק ממזון פחמימות נעצר (נעצר לפחות בארצות בהן השלטון חייב להיות קשוב לאזרחי הארץ בה הוא שולט).
    נמתין ונראה אם הנסיון של בריטיש אירוויס מועיל (הוא מועיל רק לאחר שהוא יצליח בפועל ולא ימומן מכספי משלם המיסים כדי להסתיר את חוסר כדאיותו) .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן