פריצת דרך ביו טכנולוגית בתחום בניית עצם בניתוחי עמוד השדרה

טכנולוגיה רפואית חדשנית שפיתחה חברה ישראלית המשמשת לאיחוי ובניית עצם בעת ניתוח קיבוע חוליות עמוד השדרה

מאת: פרופ' יזהר פלומן, מנהל המרכז הישראלי לניתוחי עמוד השדרה, ביה”ח אסותא

במשך שנים רבות חיפשו מדענים דרכים לעודד את גוף האדם לתקן וליצר עצם שנפגעה, במהירות רבה יותר ובצורה יעילה. יותר מכל היו אלה כירורגים מומחים לניתוחי עמוד השדרה אשר העריכו יותר מכל את המחקרים בנושא. למעלה ממחצית מאלפי ניתוחי איחוי עצמות המתבצעות מידי שנה בארה”ב הינם ניתוחי קיבוע חוליות עמוד השדרה.

פריצת הדרך הראשונה הייתה בשנות ה60, כאשר המדען ד”ר מרשל יוריסט גילה לראשונה חלבון BMP- אשר מהווה גורם צמיחה לבניית עצם חדשה בדומה לתהליך הטבעי המתרחש בגוף. (Bone Morphogenetic Proteins ) החלבון משפיע על גיבוש ובניית העצם. ד”ר יוריסט ציין : “חלבון הBMP נועד לגרום לכך שיצירת העצם תהיה תחת הבקרה של הרופא”.ובשנות ה 80 יוצר לראשונה הפרוטאין בצורה גנטית. הניתוח הראשון שכלל בניית עצם בגב היה ב1997..

הטיפול המסורתי המקובל הינו נטילת שתל עצם מקומי ( (BONE GRAFT מעצם האגן בעת ניתוח קיבוע חוליות עמוד השדרה, והשתלתה בין החוליות על מנת לעודד יצירת עצם חדשה . תהליך זה כולל פתיחת אתר ניתוחי נוסף המגביר חשש לזיהומים ואיבוד דם ועלול לגרום לכאב מקומי מתמשך.

למרות שזו פרוצדורה יעילה במקרים מסוימים של מחלות עמוד השדרה, היא מאריכה את זמן הניתוח, את זמן ההחלמה, מגבירה איבוד דם, סיכון לזיהומים, ומגבירה כאבים בעת ההחלמה. בנוסף לא תמיד . ובנוסף לא תמיד תוצאות השתלת עצם מקומית משביעות רצון בהקשר של איחוי החוליות ובניית עצם מספיקה.

טכנולוגיה חדשה של יצירת פרוטאין בתהליך גנטי , המעודד צמיחת עצם כמו בתהליך הטבעי של הגוף, מהווה פריצת דרך, בתחום ניתוחי קיבוע חוליות בעמוד השדרה בהם נדרשת בניית עצם, מיושמת בהצלחה בבתי חולים פרטיים בישראל ובארה”ב נחשבת כסטנדרט טיפולי.

ה”אינפיוז”- INFUSE הינו תחליף עצם ביולוגי, המיוצר בהנדסה גנטית, פרי פיתוח בלעדי של חברת מדטרוניק, אשר מאפשרת את איחוי החוליות, ומהווה חלופה לניתוחים מורכבים , ומטרתו לעורר את צמיחת התאים של המטופל

מחלת דיסק שחיקתית (דגנרטיבית)- DDD היא למעשה תהליך טבעי של ההזדקנות. מחלת דיסק שחיקתית הינה שם כולל למחלות שונות כגון :פריצת דיסק, הצרות תעלת עמוד השדרה ועוד מחלות אשר מחמירות עם השנים.

למרבה הצער ככל שאנחנו מתבגרים הדיסקים שבין החוליות שלנו מאבדים את הגמישות שלהם והיכולת להיות סופגי זעזועים. הרצועות אשר מקיפות את הדיסק נעשות יותר פגיעות , וחלק מהדיסק מתחיל להתייבש ולהתכווץכאשר מחלת הדיסק השחיקתית נעשית כואבת או סימפטומטית, היא יכולה ל גרום למספר סימפטומים כגון: כאבי גב, כאבים ברגל וחולשה. כאשר הדיסק גורם ללחץ על שורשי העצבים , הכאב לעיתים קרובות מוקרן לרגל או לכף הרגל וקשורה לתחושות עיקצוץ וירידה בתחושה.

אנשים הסובלים מכאבי גב כתוצאה מבעיות מכאניות, שגורמות לאי יציבות של החוליות, נזקקים לקיבוע של החוליות, מכיוון שכל תנועה שלהן גורמת לכאבים בלתי נסבלים הפוגעים קשות באיכות חייהם ובתפקוד היום יומי. ניתוח קיבוע חוליות מיועד ומטופלים עם הצרות בתעלת השדרה בעקבות מחלת דיסק שחיקתית.מרבית כאבי הגב נגרמים כתוצאה מבעיות של עמוד השדרה עצמו הסיבות הן מגוונות וביניהן, החלקה של החוליות, בדיסקים שבין החוליות, בעצבים שנלחצים בתעלת עמוד השדרה וברקמות הרכות שסובבות את עמוד השדרה (שרירים ורצועות).

מטופלים שאינם מגיבים לטיפול שמרני (תרופות פיזיותרפיה וכו') האופציה של ניתוח לקיבוע עמוד השידרה, הפכה להיות מועדפת. הניתוח הנ”ל מייצב את עמוד השדרה ע”י איחוי שתי חוליות סמוכות ובכך עוזר להקל על כאבי הגב שנגרמים מהדיסק שנשחק.
על מנת לאפשר את האיחוי של שתי חוליות סמוכות, המנתחים משתמשים בשתל עצם אשר מונח במרווח בין החוליות וממלא את הזיזים של עמוד השדרה.הניתוח מתבצע דרך חתך בגב ונעשה בד”כ בעמוד השדרה המותני.

האינפיוז הינו טכנולוגיה חדשנית פורצת דרך, המהווה תחליף עצם ביולוגית, ומשמשת בעת ניתוח קיבוע חוליות הגב. המדובר בספוגית העשויה רקמת קולגן ומשמשת כנשא של החלבון BMP , המופיעה כנוזל בבקבוקון. בהכנה לניתוח, מזריקים על הספוגית את החלבון, הספוגית נמהלת אך ורק בעצם וגורם לאיחוי וצמיחה. ויתרונו הוא בכך שהוא מזרז משמעותית את קצב איחוי העצם וגורם לצמיחה של עצם בכמות גדולה יותר, אצל 10%-30% מהמנותחים, לא ייוצר גשר בין החוליות ,אלא מפרק מדומה שילווה בכאבי גב והשתלת תחליף עצם ביולוגי יהיה יעיל במיוחד.

יעילותו של השתלת תחליף עצם ביולוגית מודגשת אצל מעשנים הזקוקים לניתוח קיבוע חוליות, מחקריםהראו כי הניקוטין מפריע לאיחוי עצם אצל -30% מהם.

יתרון נוסף לגבי השתלת תחליף עצם ביולוגית, המיוצרת באופן מדעי ואינה מצריכה הכנות מיוחדות מצד המנתח, או אי – נוחות מצד החולה שמגביר את קצב יצירת העצם ומבטיח באחוזים גבוהים את איחוד החוליות.

1. ליזה
    מה הקשר בין פריצת דיסק שכתבת עליה לנושא הכתבה שהוא בניית עצם.
    למי את ממליצה ומציעה להלוות את המזרון?
    יש כאן פרסומת לא סמויה אלא גלויה והיא לא רלוונטית לנושא הכתבה.
    זה נראה כמו קטע שנכתב למטרה אחרת ולא כתגובה לכתבה.
    טעון בדיקה ואולי גם פעולה.