סיקור מקיף

בלובירד מערכות אוויריות והורייזן חשפו את כלי הטייס הבלתי מאוייש המסחרי הראשון המונע בתאי דלק

בומרנג הוא כטב”מ מבצעי עם מנוע חשמלי השוקל 9 ק”ג שיכול לטוס במשך יותר מתשע שעות באמצעות מערכת ההנעה החשמלית מימנית של הורייזן

בומרנג. צילום: חברת בלובירד מערכות אוויריות
בומרנג. צילום: חברת בלובירד מערכות אוויריות

כלי הטייס הבלתי מאויש (כטב”מ) לשהייה ממושכת באוויר, המסחרי הראשון המונע באמצעות תא דלק מימני, בשם בומרנג, שפותח על ידי החברה הישראלית בלובירד מערכות אוויריות (BlueBird Aero Systems) ומונע על ידי הורייזן טכנולוגיות תאי דלק (Horizon Fuel Cell Technologies), יוצג כאחד מהחידושים החשובים בוועידה השנתית הקרובה של האיגוד הבינלאומי למערכות לא מאוישות (AUVSI) בוושינגטון.

הורייזן תציג גם את AEROPAK, מערכת הנעה עצמאית עם תא דלק של 2 ק”ג המסוגלת לספק 900 וט-שעה, ויכולה להגדיל את משך הטיסה של כטב”מים קטנים וחמקניים בעד 300 אחוזים. כלי טיס בלתי מאוישים משמשים במגוון של יישומים צבאיים, בטחון פנים ואזרחיים.היכולת הייחודית לבצע משימות שהיה ארוכה באמצעות כטב”מ מיני, כפי שמציג בומרנג מתוצרת בלובירד, היא יתרון גדול במיוחד במשימות של סיורי גבול, פיקוח על תשתיות, נכסים קריטיים וניטור סביבתי. בומרנג הוא כטב”מ מבצעי עם מנוע חשמלי השוקל 9 ק”ג שיכול לטוס במשך יותר מתשע שעות באמצעות מערכת ההנעה החשמלית מימנית של הורייזן.

בלובירד מערכות אוויריות השלימה מאמץ של שלוש שנים לשלב את טכנולוגיית תאי הדלק PEM(ממברנה מחליפת פרוטונים) בתוך כטב”מ שתוכנן במיוחד, ופיתחה מערכות תמיכה כמו יכולות היברידיות ליתירות החשמל של המערכת, מנגנון לקירור תא הדלק ורבות אחרות. הכטב”מ המונע באמצעות תא דלק כבר מורשה לטיסות בישראל ומדורג כמערכת בשלה.

הורייזן טכנולוגיות תאי דלק מסינגפור ידועה קידמה את טכנולוגיית תאי הדלק PEM, לסדרי גודל חדשים באמצעות סוללות ליתיום מתקדמות במערכת קלה וקומפקטית ביותר לאחסון אנרגיה חשמלית, שמתאימה היטב לצרכים של כטב”מים חשמליים קטנים. בנוסף להגדלת זמן השהייה באוויר, מערכת תאי הדלק החדשה של הורייזן מאפשרת להגדיל את היכולות של כלי טיס קטנים להפעיל מכשירים אלקטרוניים, כגון חיישנים אלקטרו אופטיים, מצלמות אינפרא אדום ומצייני לייזר.

לדף של בומרנג באתר בלובירד

8 תגובות

  1. הכל אפשר לעשות עם תאי דלק מימניים , הטכנולוגיה אינה טכנולוגיית מל"טים.
    אין כאן כל חידוש .

  2. S תודה על המידע, עושה רושם שאתה בקיא בנושא, אני מקווה רק שלא פירסמת כאן נתונים מסווגים.

  3. כטב”מ כמו שיש בח”א למשל הרמס 450 שוהים עד 18 שעות באויר למטוס של מעט פחות מחצי טונה, מחץ מטוס של מעט מעל 1.2 טון שוהה עד 30 שעות. איתן מטוס של 5 טון שוהה מעל 48 שעות ברציפות באוויר. כולם מנועי בעירה פנימית כאשר האיתן בעל מנוע טורבו פרופ.
    בכלים קטנים וחשמליים המבוססים על סוללות ליתיום יון ומתוכננים למשימות איסוף למסגרות של גדוד עד חטיבה, לטווחים של 15-50 ק”מ, שהיה של מעט מעל 3 שעות היא יעד התכן.
    לכן כלי של 9 ק”ג שנטען שטס כ 9 שעות הינו מהפיכה. בד”כ הנתונים שאליהם מתייחסת שהייה כזו הינם אידאליים ולא מתקרבים למצב ריאלי, למשל מזג אויר אידאלי ללא מערבולות, ללא תפעול של המטע”ד (מצלמת יום/לילה), ללא הפעלה של מצלמת הלילה כי FLIR צורך יותר חשמל, מינימום של טיפוסים והנמכות וכו’ וגו’.
    מניסיון אישי רב בתחום, הגישור בין הצהרות היצרן לביצועים בפועל יכול לקחת מספר שנים.

  4. מדובר בכלי שיכול לאזור למפקד תא שטח קטן יחסית לשלוט באזור ללא צורך בגישה לחייל האויר..
    כמובן תמיד עדיף יותר אבל 9 שעות יכול להיות מספיק לתלוי במשימה

  5. למי שמעלי
    "היכולת הייחודית לבצע משימות שהיה ארוכה באמצעות כטב"מ מיני" מצוטט מהכתבה.
    אני לא בטוח אבל אני מניח שהתשובה למה שאתה אומר זה בעצם שהכטבמים הגדולים יותר הם אלה שמסוגלים לכאלה זמנים שאתה מציין. אז יחסית בתור כטב"מ מאוד קטן הזה הוא בעל יכולת שהות ארוכה.

  6. דיברו בעבר על כלי טיס בלתי מאויישים שיטוסו במשך ימים ושבועות ללא הפסקה. מטוסי נוסעים לדוגמה מסוגלים לטוס במשך 15 שעות ברציפות… 9 שעות לא נשמע לי הרבה בעיקר כשכלי טיס כזה אמור להגיע לאיזורים רחוקים שלוקח כמה שעות רק להגיע אליהם….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.