סיקור מקיף

בלו אוריג'ין חושפת משגר ענק שיתחרה בפאלקון 9 של ספייס איקס

מרוץ החלל הפרטי הולך ומתחמם: לאחר מספר שנים של רמיזות בנוגע למשגר החדש והרב-שימושי שחברת החלל בלו אוריג'ין מפתחת, איל ההון ג'ף בזוס חשף ביום שני את פרטי המשגר הענק, שכמעט ויגמד בגובהו את משגר הפאלקון 9 של החברה המתחרה ספייס איקס. המשגר החדש יכונה "ניו גלן" (New Glenn), על שמו של האסטרונאוט האמריקאי ג'ון גלן, שהיה האמריקאי הראשון שהקיף את כדור הארץ בשנת 1962. השיגור הראשון של המשגר החדש מתוכנן להתבצע עד סוף העשור.

מייסד בלו אוריג'ין, איל ההון ג'ף בזוס, חושף את אתר השיגור של החברה בנמל החלל קייפ קנברל בפלורידה בטקס שנערך ב-2015, ממנו ישוגר המשגר החדש ניו גלן. מקור: בלו אוריג'ין.
מייסד בלו אוריג'ין, איל ההון ג'ף בזוס, חושף את אתר השיגור של החברה בנמל החלל קייפ קנברל בפלורידה בטקס שנערך ב-2015, ממנו ישוגר המשגר החדש ניו גלן. מקור: בלו אוריג'ין.

בדומה לפאלקון 9, השלב הראשון של ניו גלן יוכל לנחות באופן אנכי ובכך להפוך את המשגר לרב-שימושי באופן חלקי, דבר שעשוי להפחית באופן משמעותי את עלויות השיגור לחלל. למשגר החדש, שבלו אוריג'ין החלה לפתח כבר בשנת 2012 בסודיות רבה, יהיו שתי ווריאציות – דגם דו-שלבי ודגם תלת-שלבי. הוא יוכל לשגר אסטרונאוטים ומטען למסלול סביב כדור הארץ, ובווריאציה התלת-שלבית שלו גם לחלל העמוק.

המשגר החדש מתנשא לגובה של 82 מטר בדגם הדו-שלבי ו-95 מטר בדגם התלת-שלבי (להשוואה, פאלקון 9 מתנשא לגובה של 70 מטר). הווריאיציה התלת-שלבית של ניו גלן מתקרבת בגובהה למשגר העל שהביא את האדם לירח, סטורן 5, שהתנשא לגובה של 110 מטר. קוטר המשגר יעמוד על 7 מטר והוא יספק דחף בגובה פני הים של כ-17.1 מגה-ניוטון, לעומת 7.6 מגה-ניוטון דחף של פאלקון 9.

השלב הראשון והשני יהיו זהים בשתי הווריאציות של ניו גלן ויפעלו באמצעות מנועי BE-4 שבלו אוריג'ין מפתחת גם כן בעצמה. מנוע זה ייחודי בכך שהוא שורף מתאן נוזלי, ועד כה אף משגר חלל לא השתמש בדלק שכזה. גם חברת ספייס איקס ונאס"א מפתחים כיום טכנולוגיית מנועים רקטיים שיפעלו על מתאן. אחת הסיבות לכך היא שניתן להפיק מתאן באופן פשוט יחסית מהאטמוספירה של מאדים, ובכך ליצור דלק עבור חזרה לכדור הארץ במשימה למאדים. השלב השלישי של ניו גלן יכלול מנוע BE-3 יחיד, שפועל על דלק מימן נוזלי.

השוואה בין ניו גלן ומשגרי חלל אחרים, ובהם סטורן 5 שהביא את האדם לירח. ניו גלן נמצא בתרשים משמאל לסטורן 5. מקור: בלו אוריג'ין.
השוואה בין ניו גלן ומשגרי חלל אחרים, ובהם סטורן 5 שהביא את האדם לירח. ניו גלן נמצא בתרשים משמאל לסטורן 5. מקור: בלו אוריג'ין.

במייל ששלח לאמצעי תקשורת, ג'ף בזוס מסר ש"החזון שלנו הוא מיליוני אנשים שחיים ועובדים בחלל, וניו גלן הוא צעד חשוב [לכך]". בזוס הוסיף בהודעה גם רמיזה מעניינת למשגר עתידי נוסף: "הבא בלוח הרישום שלנו – ניו ארמסטרונג", כתב בזוס. ניל ארמסטורנג היה האדם הראשון שהלך על הירח, והשם עשוי לרמז לכך שהירח קשור באופן כלשהו לפרויקט העתידי. החברה ציינה בעבר שהיא מפתחת גם חללית שתוכל לשאת אנשים ומטען למסלול סביב כדור הארץ.

בזוס מסר כי ניו גלן ישוגר לראשונה עד סוף העשור הנוכחי. כשזה יקרה, בלו אוריג'ין תיכנס לתחרות משמעותית מול חברת ספייס איקס. עם המשגר החדש, החברה תוכל להתחרות בספייס איקס ובחברות אחרות בשיגור לוויינים פרטיים ומטענים של נאס"א ומנגנוני הביטחון של ארצות הברית, שמהווים לקוח משמעותי של תעשייה זו.

ג'ף בזוס, שעשה את עיקר הונו מחברת אמזון אותה ייסד, הקים את חברת בלו אוריג'ין בשנת 2000. המשגר הראשון שהחברה פיתחה ונמצא כעת בשלבי ניסוי מתקדמים הוא ניו שפרד, שיוכל לשגר תיירי חלל לגובה של כ-100 ק"מ, הנחשב לגבול החלל הרשמי. טיסה כזו מכונה "טיסה תת-מסלולית" (Sub-orbital), מכיוון שאינה מאפשרת למטען המשוגר להגיע למהירות מספקת כדי להיכנס למסלול סביב כדור הארץ. ניו שפרד הגיע לכותרות שנה שעברה לאחר שהפך לטיל השיגור הראשון בהיסטוריה שהצליח לנחות בשלום לאחר השיגור. מכיוון שמדובר בשיגור תת-מסלולי, ההנחתה האנכית של ניו שפרד הייתה פשוטה יותר מאשר ההנחתה של פאלקון 9, שספייס איקס הצליחה לבצעה בפעם הראשונה חודש אחרי בלו אוריג'ין. עם המשגר החדש ניו גלן, שכאמור יוכל לשגר מטען למסלול סביב כדור הארץ ואף מעבר לו, נראה שמרוץ החלל הפרטי רק מתחמם.

המשגר התת-מסלולי של בלו אוריג'ין, ניו שפרד, נוחת בחזרה לאחר שיגור מוצלח באפריל 2016. בניגוד לניו שפרד, ניו גלן יוכל לשגר מטען ואסטרונאוטים למסלול סביב כדור הארץ ואף מעבר לו. מקור: בלו אוריג'ין.
המשגר התת-מסלולי של בלו אוריג'ין, ניו שפרד, נוחת בחזרה לאחר שיגור מוצלח באפריל 2016. בניגוד לניו שפרד, ניו גלן יוכל לשגר מטען ואסטרונאוטים למסלול סביב כדור הארץ ואף מעבר לו. מקור: בלו אוריג'ין.
שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

8 תגובות

  1. "ניו שפרד הגיע לכותרות שנה שעברה לאחר שהפך לטיל השיגור הראשון בהיסטוריה שהצליח לנחות בשלום לאחר השיגור. "
    צריך לומר הטיל הראשון שהצליח להגיע לחלל ולנחות. טילים שהצליחו לנחות היו כבר בעבר- GrassHopper, DC-X ו- Xoie. של מאסטן

  2. אנו חיים בעידן בו אדם אחד ולא ממשלה יהיה הבעלים של רכוש בשווי מאות מילארדי דולרים ואפילו מושבה בחלל.
    זו דיקטטורה מושלמת או עבדות – הכסות שלה מודרנית. הוא יהיה רשאי לפטר מי שהוא רוצה מתי שהוא רוצה.
    הסרטים אליסיום וחולית דומים מאד לקונספט הזה. אנשים לא יורשו לעבוד אחרי גיל מסויים גם אם ירצו. לא יוכלו לחיות בכבוד גם אם יעבדו קשה. אחרי זה בגל הסינוס מגיע מרד/הפיכה. אבל בטכנולוגיה המודרנית ניתן לפתח צבא של עובדים רובוטים כך שמשקלם של העובדים לא כפי שהיה פעם.
    כל זה משום שמדינות לא מוכנות להתאחד: ארה"ב, סין, אירופה ולפתח יחד ובכך למנוע את הצורך במילארדים בחלל.

  3. א. ממשרד תיירות החלל
    אתה מוזמן להיכנס למשרדי Mars Airlinea ברחוב בוגרשוב 5 בתל אביב ולקנות כרטיס טיסה.

  4. עד שהוא יצא ל space X כנראה כבר יהיה את falcon heavy שאמור להיות חזק יותר (עם דחף של 22.5 מגה ניוטון).
    בהמשך התכניות של space X יש עוד רקטות מעניינות חזקות בהרבה שאמורות כולן לצאת עד 2025 ובראשן falcon XX שאמורה לשלוח את המשימות המאוישות למאדים.

  5. מעולה ! סופסוף רואים מה עושה השוק החופשי – מספיק עוד שחקן אחד, ואנחנו סופסוף נתחיל מירוץ חלל כלכלי שאני מקווה שיזניק את התעשייה הרבה יותר מהר ממירוץ החלל הבינממשלתי שהיה בין ארה"ב לברה"מ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן