להאכיל את המפלצת – מבט אל שולחן האוכל של החור השחור

חורים שחורים אוהבים לאכול. בין המעדנים האהובים עליה- הגז הבין כוכבי. ביום חמישי הכריזו אסטרונומים כי הם הצליחו לבצע את התצפית המפורטת ביותר על עננים גדולים של גז הקרובים לחור שחור עצום.

בתמונה זו מראה האמן את המנוע של הקוואזר – חור שחור המושך אליו את הגז והאבק שבסביבתו. בתמונה זו, החור השחור מוסתר במרכז דיסקה של גז ואבק (הענן החום-צהוב במרכז). חומר זה מסתובב סביב החור השחור לפני שהוא נשאב פנימה כמו מים לביוב. הדבר יוצר איזורי חיכוך דחוסים, המחממים את הגז וגורמים לו לזהור בבהירות. קרדית – אורורה סימונט, אוניברסיטת סונומה

בין היתר מצוי בענן זה הגז חד תחמוצת הפחמן. המדענים התאמצו כדי לצפות בשלבים האחרונים של צריכת הגז,משום שחורים שחורים מרוחקים מאיתנו ומשום שתהליך האכילה יוצר הרבה אור המציף את המתרחש.

“יש לנו רמזים על כך שענני הגז הקר נעים לקראת מרכז הגלקסיה” אומר יוהאנס סטאגון (Staguhn), אסטרונום רדיו בנאס”א ובחברת Science Systems and Applications. בינתיים, הגז הקר המאורגן בטבעת סביב מרכז הגלקסיה המרוחקת הוא גם חממה ליצירת כוכבים חדשים.

בהממצאים, ביחד עם תיאור האמן של הסצינה כפי שהיא עשויה להיראות מקרוב, פורסמו בפגישע של האיגוד האסטרונומי האמריקני.

סטאגון ועמיתיו חקרו גלקסיה פעילה במיוחד, קוואזר, הנמצאת במרחק של 800 מיליון שנות אור מאיתנו. הקוואזרים זורחים בעוז. התצפית החדשה היא צעד לקראת איתור הקשר בין יצירת כוכבים ופעילות בהירה של קוואזרים, הנגרמת ככל הנראה מכך שחומר נופל לחור שחור מרכזי סופר מאסיבי.

ההערכה היא כי בעוד כמה מענני הגז קורסים תחת משקלם העצמי כדי ליצור כוכבים, חלקים מהם זולגים לעבר החור השחור. כוח המשיכה העצום של החור השחור מאיץ את הגז למהירות האור, מחמם אותו ויוצר קרינה אדירה לפני שמרבית הגז נבלע בחור השחור. ענני הגז מקיפים את מרכז הקוואזר במרחק של 4,000 שנות אור. במהירות של 200 קילומטרים לשניה הם מכילים חומר של למעלה ממיליארד שמשות.

החוקרים גם מצאו עדויות לכך שקוואזר עשוי ליצור אינטרקציה עם הגלקסיות השכנות. מיזוג גלקסיות הוא תהליך הממלא דלק את יצירת הכוכבים, וסטאגון מבקש ללמוד האם אותו הדבר נכון כאשר קוואזרים מתמזגים לתוך גלקסיות אחרות.

התצפיות נעשו בידי מערך הרדיו-טלקסופים של איגוד ברקלי-אילוניו-מרילנד בהאט-קריק קליפורניה, Berkeley Illinois Maryland Association (BIMA) .