סריקות MRI יעילות יותר עבור גילוי סרטן

חוקרת מהולנד פיתחה חומר ניגודיות חדש בעל זיקה מוגברת לגידולים ומאפיינים של השראת ניגודיות

תמונות הולגרמיות - תלת  ממדיות
תמונות הולגרמיות - תלת ממדיות

החוקרת Kristina Djanashvili פיתחה חומר שיאפשר לרופאים לקבל סריקות MRI טובות יותר של גידולים סרטניים.

יכולתם של מומחי רפואה לעקוב ולצפות בגידולים משתפרת באופן תדיר. שיטות זיהוי והדמיה התפתחו במידה ניכרת בשנים האחרונות. אחת מהשיטות שהצליחה לחרוג מהגבולות ולזנק קדימה הינה דימות תהודה מגנטית (Magnetic Resonance Imaging MRI,). למטופלים הצריכים לעבור את הטיפול הנ”ל מוזרק “חומר ניגודיות” (contrast agent), המקל על ההבחנה בין רקמות גידול לאלו הסובבות אותן. איכות הסריקה המתקבלת תלויה באופן חלקי ביכולת של חומר זה “לצוד” את הגידול ולהשרות בו ניגודיות.

החוקרת Kristina Djanashvili מאוניברסיטת Delft University of Technology בהולנד פיתחה חומר ניגודיות חדש בעל זיקה מוגברת לגידולים ומאפיינים של השראת ניגודיות. בעיקרון, זה אומר כי ניתן לגלות את הסרטן בשלב מוקדם יותר ולצפות בו באופן ברור יותר.
החומר החדש הינו תרכובת המכילה בתוכה כלאט לנתאנידי וקבוצת פנילבורונאט. כלאט זה מאפשר אות MRI עוצמתי וברור יותר, בעוד שקבוצת הפנילבורונאט היא זו המאתרת את הרקמה הסרטנית.

הכלאט הלנתאנידי משפיע על ההתנהגות של פרודות מים, אפילו בתוככי הגוף האנושי. בסופו של דבר התנהגותם של גרעיני המימן בפרודות המים היא זו המאפשרת בכלל את קבלת האות של MRI ובקביעת איכות התמונה המתקבלת. ככל שההשפעה של הכלאט על גרעיני אטומי מימן שכנים (המכונה חילוף מים, water exchange) חזקה יותר וככל שמספר הגרעינים המושפעים גבוה יותר כך מתקבל אות MRI ברור וטוב יותר. החוקרת גם הצליחה להגדיר את המשתנים המדויקים של חילוף זה.

החוקרת גם ציידה את חומר הניגודיות החדש שלה בתכונות מוגברות של איתור גידולים ע”י הכנסת קבוצת הפנילבורונאט. לקבוצה זו יש זיקה מוגברת לתרכובות סוכר הנוטות להתרכז על-גבי פני-השטח של תאים סרטניים. ייחודה של קבוצה זו טמון בעובדה כי יש ביכולתה להיקשר באופן כימי לפני-השטח של התא הסרטני.

ולסיום, החוקרת הצליחה גם להחדיר את התרכובת לתוך מה שמכונה ליפוזומים רגישי-חום (thermosensitive liposomes). ליפוזומים אלו יוצרים מעין כדור הגנה אשר נפתח (ובכך משחרר את החומר הפעיל) רק כאשר הוא מחומם לכארבעים ושתיים מעלות צלזיוס. כלומר, ע”י חימום ממוקד של חלק גוף מסוים, ניתן לשלוט במיקום השחרור של החומר הפעיל. התוצאות החיוביות שהתקבלו מניסויים בחומר זה על עכברים פותחות את הדרך למחקר נוסף.

הידיעה המקורית של האוניברסיטה