סיקור מקיף

לא התקבל אות מהחללית ביגל 2 ב-08:30. נסיון נוסף הלילה בחצות

המדענים נכשלו בהשגת אות חיים מהחללית הבריטית ביגל 2' המספר על כך שהיא נחתה בשלום במאדים. האות היה אמור להתקבל בסביבות 08:30. החללית האמריקנית מארס אודיסי חלפה מעל אתר הנחיתה אך לא הצליחה לאתר את האות הצפוי

המדענים נכשלו בהשגת אות חיים מהחללית הבריטית ביגל 2' המספר על כך שהיא נחתה בשלום במאדים. האות היה אמור להתקבל בסביבות 08:30. החללית האמריקנית מארס אודיסי חלפה מעל אתר הנחיתה אך לא הצליחה לאתר את האות הצפוי.
טלסקופ הרדיו הגדול בג'ורדל בנק בצ'שייר יהיה בקו האזנה עם מאדים בסביבות 22:00 שעון גריניץ' (חצות שעוננו) כדי לנסות להאזין לאותות.
אם שתי החלופות נופלות, תהיה למארס אודיסי הזדמנות יומית לנסות לאתר את האות עד ה-3 בינואר, כאשר החללית האם של ביגל-2, מארס אקספרס תחל במשימת ההקפה שלה את מאדים.
ואולם אם עד אז לא יתקבל אות, המשימה כנראה אבודה. החללית חייבת להטעין את הסוללות שלה ביום המשימה הראשון אחרת לא תשרוד את הלילה הראשון שלה על המאדים.
המדען הראשי של ביגל-2, פרופ' קולין פילינגר, אמר לכתבים באוניברסיטה הפתוחה בקמדן, צפון לונדון "אני חושש שזו קצת אכזבה, אך זה איננו סוף העולם. אל תצאו מכאן באמונה כי איבדנו את החללית. נכנסנו להארכה, אך עדיין לא הגיע זמן בעיטות העונשין." אמר.
לדבריו, יש מספר סיבות שניתן להאשים בהם את העדר האות, גם אם החללית הגיעה שלמה לאדמת המאדים. "יתכן שהאנטנה של ביגל 2 מצביעה לכיוון הלא נכון או שהיא נחתה באיזור במאדים שבו לא ציפו שתנחת."
בכל אופן לא נותר אלא לחכות עד הלילה לחדשות הבאות ממאדים אקספרס.

חשש: רכב החלל האירופי לא הצליח לנחות במאדים

מאת יובל דרור וסוכנויות הידיעות

רכב החלל "ביגל-2" אמור לנחות הבוקר, אולם לא יצר קשר כמתוכנן. צוות המשימה: עדיין מוקדם לאבד תקווה * החללית עברה 56 מיליון ק"מ כדי לחפש חיידקים במאדים

צוות המשימה להנחתת נחתת החלל ביגל-2, על המאדים דיווח הבוקר (חמישי), כי לא נקלטו ממנו אותות חיים, בניגוד לתוכניות. הרכב, של סוכנות החלל האירופית (אס"א) היה אמור לנחות הבוקר על כוכב הלכת, ולשלוח עד השעה 8:30 (שעון ישראל) אותות ונתונים לחללית "מארס אודיסי" של סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א), המצויה במסלול היקפי סביב הכוכב. בשלב זה לא ברור מה השתבש במהלך הנחיתה ומדוע לא נקלטים מהרכב אותות כמתוכנן.

"אני חושש שזה מעט מאכזב אבל זה לא סוף העולם", אמר פרופ' קולין פילינגר המדען הראשי של פרויקט ביגל. בפרויקט מדגישים כי קיימת תקווה לשמוע מביגל-2 בשעות הקרובות.
"אנא, אל תצאו מפה בתחושה שאיבדנו את הנחתת", הפציר פרופ' פילינגר בנוכחים במסיבת עיתונאים מיוחדת. לדבריו, יתכן שהבעיה היחידה היא שהאנטנה של ביגל-2 אינה מכוונת כראוי לכיוון "מארס אודיסי", ולכן היא אינה קולטת את אותות החיים שלה. לדבריו, הלילה בחצות (שעון ישראל) יתבצע ניסיון נוסף לקלוט אותות מהנחתת.

גם מנהלי הפרויקט מודים שאם ב-24 השעות הקרובות לא יתקבלו אותות חיים מהנחתת, יקטנו הסיכויים שהם יתקבלו כלל. הסיבה לכך היא שביגל-2 חייבת לפרוס את הלוחות הסולאריים שהיא נושאת עמה כדי לטעון את הסוללה שלה. אם לא הצליחה לעשות זאת, הסוללה תתרוקן ולא יהיה ניתן לטעון אותה בשלב מאוחר יותר.

אם יאפסו הסיכויים לחדש את הקשר עם ביגל-2, יופנו הזרקורים לשני רכבי חלל של נאס"א, "ספיריט" ו"אופורטויניטי" אשר עושים דרכם בימים אלו אל המאדים וינחתו על כוכב הלכת בתחילת החודש הבא ובסופו.

ביגל-2 נפרד בהצלחה מחללית האם שלו, "מארס אקספרס", ביום שישי שעבר. הבוקר נכנסה החללית למסלול היקפי סביב כוכב הלכת. מנהל המשימה, מייקל מק'קיי, דיווח הבוקר מחדר הבקרה של אס"א בדארמשטאט שבגרמניה, כי התקבל אות מהחללית המעיד שנכנסה למסלול ההיקפי, אולם עדיין מוקדם לקבוע אם מצבה תקין.

זוהי החללית הראשונה שמשגרת סוכנות החלל האירופית, ומטרתה לקבוע האם ישנם, או היו בעבר, חיים על המאדים.

08:45 ממתינים לדיווח האם הביגל 2 שיגרה אות ב-08:30 ממישור איסידיס במאדים
07:50 מחכים לאות מביגל 2 – המועד המתוכנן: 08:30

בסוכנות החלל האירופית עוקבים אחר הביגל 2 שנחתה לפנות בוקר במאדים. עדיין לא התקבל ממנה אות.
האות צפוי להתקבל לפי התוכניות בשעה 06:30 שעון גריניץ' (08:30 שעון ישראל) כאשר החללית האמריקנית מארס אודיסי תעבור מעל מישור איסידיס. אם בגיל 2 תעבוד כמתוכנן, המקפת האמריקנית אמורה לקלוט ממנה אות.
שעתיים אחר כך, (08:30 שעון גריניץ', 10:30 שעון ישראל) אמור להגיע האות הראשון המעיד על כניסת החללית האירופית מארס אקספרס למסלול ההקפה סביב מאדים.

בין 22:45 ל-00:45 הלילה (00:45-02:45 שעון ישראל ב-26 לדצמבר) אמור הרדיו-טלסקופ הענק במצפה ג'ורדל בנק בצ'שייר, בריטניה, לסרוק את השמים אחר אותות מהמשדר של ביגל 2. לנחתת אין מספיק כוח בסוללה כדי לשרוד את הלילה המאדימהי, ולכן היא חייבת לפרוס את פנלי השמש לפני השקיעה של היום הראשון. אם לא תעשה כן היא כבר לא תוכל לפעול.

דצמבר 26,27,28
צפויים תיקונים נוספים במסלול מארס אקספרס. היא אמורה להגיע למסלול אליפטי קוטבי כלומר שבו היא מקיפה את מאדים מקוטב לקוטב, כאשר היא תתקרב עד למרחק 260 קילומטרים מאדמת מאדים לפני שתיזרק בחזרה למרחק של 11 אלף קילומטרים.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן