סיקור מקיף

ניסיון אחרון ליצור קשר עם "ביגל 2"

מדענים בריטים בשיתוף נאס"א מנסים לשלוח הודעת איתחול למחשב רכב החלל הדומם. מדענים בוחנים את הסיבות לכשלון המשימה. מנהל הניסוי: הרכב שלנו יותר משוכלל מה"ספיריט"

ביגל 2 - כשהיא פרושה היא עשויה גם להיראות מהחלל
ביגל 2 - כשהיא פרושה היא עשויה גם להיראות מהחלל
מדענים בריטים מאוכזבים גייסו לעזרתם את מדעני נאס"א, בניסיון אחרון ליצור קשר עם רכב החלל ה"ביגל 2", שנחת על המאדים, ב-25 בדצמבר. בכירי המדענים לפיזיקה ואסטרונומיה בבריטניה, מבקשים לשלוח בעזרת נאס"א הודעת לאיתחול מחדש של מחשב רכב החלל הדומם.

קולין פילנגר, המדען הראשי של צוות הביגל 2, אמר כי הניסיון לשלוח הודעת אתחול מחדש היא "המוצא האחרון". קבוצת מדענים התכנסה במטרה לאתר את הסיבות שהביאו לכשלון ביצירת קשר עם ביגל. בימים הקרובים ינסו המדענים לשלוח שדר במטרה לנסות ולכבות אותו מרחוק. לדברי פילנגר בפברואר יעשה ניסיון לחזור על פעולה זו שוב.

"יו.אס.איי טודיי" מפרסם כי פלינגר איננו אופטימי לגבי הסיכויים להקים לתחיה את רכב החלל. מדענים חוששים כי רכב החלל, שעוצב להתקפל כמו שעון כיס בזמן הנחיתה, נהרס, בעת שניסה להיפתח כראוי, או שנחת בתוך מכתש. ולכן כל ניסיון ליצירת קשר עמו הוא בלתי אפשרי. "תחת הנסיבות האלו אני מתחילים להשלים עם העובדה כי אם הבייגל 2 נחת על המאדים, הוא איננו פעיל", אמר.

הביגל לעומת הספיריט

פרסומתכישלונו של הביגל 2 עומד בניגוד גמור להצלחת הנחיתה של רכב החלל של נאס"א, הספיריט. התמונות נשלחו מהספירט במהלך השבוע האחרון, מאשרות כי היו מים על המאדים. גילוי מים על המאדים, הייתה המטרה שלשמה שלחו המדענים האירופאים את הביגל למאדים.

במסיבת עיתונאים התיחס פילנגר לניסיונות לכבות את הביגל מרחוק כ"חזרה למרגלות ההר במטרה לדחוף את הבולדוזר במעלה ההר שוב" והוסיף כי הוא מקווה כי המדענים יצליחו להחזיר את הביגל לפעולה ולהמשיך במחקר. בנאומו הוא בירך את סוכנות החלל של נאס"א וסוכנות החלל האירופאית, אך התעקש כי הטכנולוגיה של הביגל 2 מתוחכמת יותר משל הספירט, והאיץ במדענים האירופאים לשקול ברצינות תיכנון משימה חדשה.

מארס אקספרס תנסה לדבר עם ביגל 2 מהיום ועד יום שישי

היום בשעה 14:15 יתבצע נסיון להאזין לביגל באמצעות מארס אקספרס שתהיה הן מעליה והן בקשר ישיר עם כדור הארץ
7.1.2004
קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/beagleupdate070104.html

החל מהיום, יום ד', 7/1/04, ובמשך שלושת הימים הקרובים תחלוף מדי פעם החללית מארס אקספרס של סוכנות החלל האירופית בגובה 315 מעל אתר הנחיתה של החללית ביגל-2 שעדיין שומרת על זכות השתיקה.
מאז נעשו נסיונות התקשרות ב-25 בדצמבר עם הנחתת הזעירה באמצעות המקפת מארס אודיסי של נאס"א ורדיו-טלסקופים על כדור הארץ אך כולם נכשלו. ואולם מארס אקספרס וביגל-2 הן המערכות היחידות שנוסו הדדית, והדבר נותן לסוכנות החלל האירופית בטחון כי ניתן יהיה ליצור קשר עם הנחתת בימים הקרובים.
הגלים האולטרה-גבוהים (UHF) של המקפת מוכנים לשלוט כל אות מביגל 2. ב-7 בינואר, בדיוק בשעה 13:15 שעון מרכז אירופה, החללית מארס אקספרס תהיה בו זמנית הן בכיון הנוח לקלוט את האות, כלומר מעל מכתש איסידיס – קו אורך 86 והן בקו ראיה עם כדור הארץ והדבר יאפשר לבקרי הטיסה במרכז הבקרה של סוכנות החלל האירופי בדארמשטאט, גרמניה, לשמוע אפילו את הביפ החלש ביותר מפני השטח של מאדים.
שעה לאחר מכן, ומה שלא יהיו התוצאות, תכנס סוכנות החלל האירופית מסיבת עיתונאים בהשתתפות המנהל המדעי של הסוכנות ד"ר דייויד סאות'ווד, מנהל פרויקט מארס אקספרס רודולף שמידט, ומייקל מק'קי – סגן מנהל הטיסה.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן