תוכנית חדשה לשילוב ארכיאולוגיה ומדעי הטבע בשת”פ בין מכון ויצמן ובר-אילן

מכון ויצמן למדע ואוניברסיטת בר-אילן חתמו על הסכם שיתוף פעולה בתוכנית ייחודית להוראה ולמחקר רב-תחומי בארכיאולוגיה ומדעי הטבע. המחקר הארכיאולוגי המודרני של תקופות ותרבויות עתיקות הינו משימה לא פשוטה, שניתן לקדמה במידה משמעותית באמצעות שימוש מושכל בגישה מדעית ובכלים המשמשים את חוקרי מדעי הטבע (פיסיקה, כימיה, ביולוגיה, מדעי-כדור הארץ, ועוד).

התוכנית תאפשר לשלשה מדענים שעוסקים כיום ביישומים שונים של מדעי הטבע בארכיאולוגיה (תיארוך באמצעות פחמן 14, ארכיאו-בוטניקה, וגיאו-ארכיאולוגיה), במסגרת מכון קימל לארכיאולוגיה מדעית שבמכון ויצמן למדע, להשתלב בצוות המורים של המחלקה ע”ש מרטין (זוס) ללימודי א”י וארכיאולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, בה הם יעבירו קורסים בתחומים שונים הקשורים לארכיאולוגיה מדעית. כך יוכלו המדענים להשתלב בפעילות הארכיאולוגית “הרגילה,” על כל היבטיה, שמתנהלת באוניברסיטת בר-אילן, תוך שימוש בגישות מחקריות רב-תחומיות ובתשתיות מחקר של מכון ויצמן למדע. תלמידי התוכנית ילמדו מתחילת דרכם לשלב את דרכי החשיבה, המחקר והכלים המדעיים מתחומי הארכיאולוגיה ומדעי הטבע. דבר זה יבטיח יכולת וראייה רב-תחומית אמיתית במחקריהם לעתיד.

מצד אוניברסיטת בר-אילן חתמו על ההסכם הנשיא פרופ' משה קוה, הרקטור, פרופ' יוסף ישורון, ורמ”ח לימודי א”י וארכיאולוגיה ומנהל-שותף של התוכנית, פרופ' אהרן מאיר. מצד מכון וייצמן למדע חתמו הנשיא, פרופ' אילן חת, סגן הנשיא, פרופ' שמואל שפרן, וראש מרכז קימל לארכיאולוגיה מדעית ומנהל-שותף של התוכנית, פרופ' סטיב ויינר.

כדי לאפשר שילוב יעיל בין שני תחומי הלימוד והמחקר, תפתח אוניברסיטת בר-אילן מספר מסלולים בין-תחומיים, בין המחלקה ללימודי א”י וארכיאולוגיה למחלקות אחרות כגון גיאו-ארכיאולוגיה (בשיתוף עם המחלקה לג”ג וסביבה); ארכיאולוגיה-כימית (בשיתוף עם המחלקה לכימיה) וביו-ארכיאולוגיה (בשיתוף עם הפקולטה למדעי החי. סטודנטים שיבחרו במסלול החדש יזכו עם סיום לימודיהם בתואר ראשון, הן בארכיאולוגיה והן בתחום הנבחר במדעי הטבע. התוכנית תתחיל לפעול בשנת הלימודים הבאה (2007/2006).

התוכנית המשולבת היא ראשונה ויחידה מסוגה בישראל והמדענים מקווים שהיא תתרום תרומה חשובה לקידום המחקר הארכיאולוגי בארץ, ותציב אותו בחזית המחקר העולמית.