שלד אדם קדמון מאוסטרליה מערער על התאוריה שמוצא האדם מאפריקה

מעריכים כי גיל השלד הוא 60 אלף שנה

מדענים באוניברסיטת אוסטרליה (ANU) אמרו שלשום (שלישי) כי בדיקתו של הדי-אן-איי הקדום ביותר, הנלקח משאריות של שלד שנמצאו באוסטרליה, מערערת על התיאוריה כי מקור האדם המודרני באפריקה. המחקר מבוסס על שלד בן 60 אלף שנה שנתגלה בניו סאות' ויילס ב-,1974 ונקרא על שם האגם בו נמצא, “אדם המונגו”. גיל השלד נע בין 56 אלף – 68 אלף שנה.

הממצאים, שנחשפו אתמול בעיתון אוסטרלי, מראים כי לאדם המונגו יש מערך גנטי שנעלם מהעולם, אך השלד שלו מודרני לחלוטין.

האנתרופולוג אלן ת'ורן, האחראי על המחקר, אומר כי לא לשלד ולא לדי-אן-איי שלו יש קשר לאדם הקדמון שנמצא באפריקה ובחלקים אחרים בעולם. “לא השלד ולא הדי-אן-איי מראים כי הם אי-פעם היו באפריקה”, אמר ת'ורן. “לכן ניתן למצוא באוסטרליה אדם מודרני שאין לו כל קשר לאפריקה”.

התיאוריה “האפריקאית” טוענת כי כל בני האדם המודרנים התפתחו מהומו ארקטוס שמוצאו באפריקה. מההומו ארקטוס התפתח ההומו ספייאנס שמאוחר יותר עזב את אפריקה והתפשט ברחבי העולם – לפני 100 אלף – 150 אלף שנה.

החוקרים אומרים כי העובדה שאדם המונגו הוא מודרני מבחינה אנטומית, אך לא מבחינה גנטית, מראה שלפחות קבוצה אחת של צאצאי ההומו ארקטוס התפתחה מחוץ לאפריקה. על פי התיאוריה החדשה התפתח האדם המודרני מההומו ארקטוס במקומות שונים בעולם ולא, על פי תיאוריית “ההמשכיות האזורית”, רק באפריקה. ההתפתחות כללה שילוב בין האזורים. “העולם הפך למודרני בערך באותו זמן”, אמר ת'ורן. “כמו היום, עברו הגנים משנחאי לפאריס ומסינגפור לקייפטאון”.

למרות שהגנים של אדם המונגו היו אחרים, מראהו החיצוני דמה כנראה לזה של האדם המודרני. כך טוען סימון איסטיל, חוקר תורשה מאוניברסיטת אוסטרליה. ת'ורן אומר כי גילו של אדם המונגו מוכיח כי אבות אבותיהם של האבוריג'ינלים באוסטרליה הגיעו ליבשת מאסיה לפני כ-70 אלף שנה – 30 אלף שנה מוקדם מהמקובל לחשוב.