חללית האספקה החכמה השלישית של אירופה שוגרה לתחנת החלל

החללית, אדוארדו אמאלדי שוגרה ממרכז החלל של אירופה בקורו שבגויאנה הצרפתית ביום שישי ותגיע לתחנת החלל כמעט שבוע לאחר מכן, נבנתה ושוגרה בתוך פחות משנה

רכב האספקה ATV-3 של סוכנות החלל האירופית בעת בנייתו. צילום: סוכנות החלל האירופית
רכב האספקה ATV-3 של סוכנות החלל האירופית בעת בנייתו. צילום: סוכנות החלל האירופית

חללית האספקה (ATV) אדוארדו אמלדי שוגרה ממרכז החלל של אירופה בקורו שבגויאנה הצרפתית ביום שישי בשעה 07:34 שעון ישראל על גבי משגר אריאן 5, המופעל על ידי החברה הפרטית אריאן אספאס והיא עושה את דרכה לתחנת החלל.

הרכב האוטומטי להעברת אספקה, החללית המורכבת ביותר שנבנתה באירופה, מעלה אספקה חיונית לתחנת החלל, וגם ייעשה שימוש במנוע שלה כדי להעלות את תחנת החלל למסלול גבוה יותר. היא תמשיך לעגון בתחנת החלל במשך כחמישה חודשים.

אדוארדו אמאלדי היא החללית השלישית בסדרה של חמש חלליות אספקה שפותחו באירופה כדי למלא את מחויבותה הכספית לתחנה. זו החללית הראשונה שכל תהליך ייצורה ושיגורה ארך שנה אחת, לפי המתחייב בהסכמים עליהם חתמה הסוכנות.

"שירות שנתי לתחנה בידי אירופה הפך להיות מעשי בזכות ההקדשה, היכולת והקשר ההדדי בתעשיית החלל שלנו, הסוכנויות הלאומיות וסוכנות החלל האירופית" אומר ז'אן ז'אק דורדיין, מנכ"ל ESA. המוסיף כי ATV-3 מדגים את יכולתה של אירופה לשגר משימות מורכבות אך סדירות לתמיכה בתפעול תחנת החלל בתאום עם השותפים הבינלאומיים שלנו."

"אנו גאים בכך שסוכנות החלל האירופית מספקת את הכלים המתוחכמים ביותר לתחנת החלל" אמר האסטרונאוט הגרמני תומס רייטר, כיום מנהל תחום הטיסות המאוישות בסוכנות החלל האירופית. רייטר רמז כי הנסיון שנלמד יוכל לשמש בבניית חלליות מאוישות כשאמר שהנסיון שנצבר בתעשיית החלל בזכות רכבי ה-ATV ישמש למשימות חלל (Exploration space mission – מילה שנעשה בה היום שימוש יותר ויותר לתיאור טיסות מאוישות) נוספות.

המשגר שמשקלו 20 טונות המריא מזרחה לעבר האיים האזוריים ואירופה. שמונה הדקות הראשונות הביאו אותו למסלול נמוך בנטיה של 51.6 מעלות לעומת קו המשווה. לאחר 42 דקות, השלב העליון הוצת במטרה לעגל את המסלול בגובה של 260 קילומטרים. כ-64 דקות לאחר השיגור נפרדה החללית מהשלב העליון. 25 דקות לאחר מכן פרסה החללית את הכנפיים הסולאריות שלה, וכך הסתיים שלב השיגור.

אדוארדו אמאלדי כעת מבצעת סדרת תמרונים במטרה להפגש עם תחנת החלל ב-28 במארס בשעה 22:34 שעון גריניץ' (00:34 שעון ישראל ושעון אירופה בימים הספורים שבין החלפת שעון הקיץ שם ופה). היא אמורה לעגון בכוחות עצמה ברכיב זווזדה הרוסי. במהלך שלב השיוט החללית מנוטרת בידי מרכז בקרת ה-ATV בשיתוף פעולה עם מרכזי הבקרה של תחנת החלל ביוסטון ובמוסקוובה. מרכז הבקרה של ה-ATV ממוקם בטולוז שבצרפת במתקן של סוכנות החלל ה צרפתית CNES.

לאתר ה-ATV בסוכנות החלל האירופית

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן