גם “השעון של המדינה” יזוז שעה קדימה

השעון האטומי במעבדה הלאומית לפיזיקה, בפיקוח משרד התמ”ת, יזוז הלילה שעה ויציג את השעה הרשמית החדשה והמדוייקת של מדינת ישראל

שעון אטומי מבוסס על תהודה של צסיום - דגם 5061A של חטיבת המכשור של היולט פקארד, כיום אג'ילנט. מתוך ויקיפדיה

השעון הלאומי של ישראל, המוצב במעבדה הלאומית לפיסיקה אשר בקמפוס גבעת רם של האוניברסיטה העברית, יזוז שעה קדימה ויציג את השעה הרשמית החדשה של ישראל. השעון החדש אשר הוטמע ע”י חברת “פוקוס טלקום” במעבדה הלאומית לפיסיקה בגבעת רם, הפועלת במסגרת משרד התמ”ת, כולל שלוש מערכות למדידת זמן המורכבות משעון אטומי מסוג צזיום 133 ומקלט GPS. המעבדה הלאומית לפיסיקה בירושלים, מהווה על פי חוק מדינת ישראל משנת 1992 – את השעון של המדינה.
ההטמעה במעבדה הלאומית לפיסיקה התבצעה לנוכח העובדה שהשעונים הקודמים התכלו והיה צורך להחליפם. שעון אטומי מסוג צזיום 133 הוא השעון הבסיסי ש-95% מהמעבדות הלאומיות בעולם משתמשות בו לקביעת זמן. השעונים האטומיים, נחשבים לשעונים מדויקים ביותר והם מגיעים לרמת דיוק מדהימה עם סטייה של שנייה אחת כל 300 שנים, בערך פי 1,000 יותר מדויק משעוני קוורץ. השעונים האטומיים מבוססים על מדידת “תקתוקים” – הקצב שבו האלקטרונים נעים סביב גרעין אטום.
ד”ר נדיה גולדובסקי, מנהלת מחלקת זמן ותדר של המעבדה הלאומית לפיסיקה במשרד התמ”ת, מציינת כי המעבדה הלאומית לפיסיקה מהווה למעשה את השעון של המדינה. זמן ישראל נקבע לפי חוק הזמן משנת 1992. המעבדה הלאומית לפיסיקה קובעת ומודדת את הזמן והתדר המשמשים לצרכים רבים (שידורי טלוויזיה, שיחות טלפון, מכשירי ניווט ועוד). תהליך המדידה מתבצע בתיאום עם 42 תחנות מדידה שונות ברחבי העולם, וזאת במטרה לחשב את הזמן העולמי. כל הנתונים מכל התחנות בעולם מועברים מדי חצי שעה לארגון ה-UTC בפאריז. הארגון העולמי מעבד את הנתונים ומסונכרן לגבי הזמן המדויק עם כל התחנות בעולם.
מנכ”ל חברת פוקוס טלקום, אהוד שרר, מסביר שכדי ששיחת טלפון או תמונה יגיעו ליעדם, גם אם הם מגיעים משני קצוות שונים בעולם, עליהם להיות מסונכרנים. הסנכרון מתבצע באמצעות שעונים אטומיים ומקלטי GPS והוא מנוהל ומבוקר על ידי מערכת ממוחשבת מרכזית, המורכבת ממערך של מקלטי GPS, הקולטים את אותות השעונים האטומיים – המותקנים בלווייני ה GPS הסובבים את כדור הארץ.

1. כשהשעון מסתנכרן עם שעונים אחרים מגיעעים לדיוקים אפקטיביים של שניה אחת סטיה כל כמה מאות מיליוני שנים
    וכבר פותח שעון קוונטי עם דיוק של שניה אחת לכל 5 מיליארד שנים

2. זה מה שחשבתי הדבר הזה הוא רק מטרונום מה איכפת לו איך יציגו את זה ?
    מבחינתו דבר לא השתנה.