אלבום התמונות הישן: חוקרים מוצאים פלנטות חדשות בתצלומים ישנים

חוקרים מנאסא גילו כוכבי לכת חדשים בתצלומים ישנים של טלסקופ החלל האבל, משנת 1998. האסטרונומים מצאו עדויות ל-2 פלנטות חדשות שלא זוהו בעבר בתצלומים. פלנטות אלו נמצאות הרחק מחוץ למערכת השמש, ולכן הן נחשבות לקשות לגילוי.

מערכת HR8799 כפי שצולמה על ידי האבל ב-1997
משמאל - תמונה של המערכת במצלמה אינפרא-אדומה ומצלמה ספקטרומטרית. במרכז - עיבוד התמונה כפי שנעשה היום בעזרת הטכנולוגיה החדישה

התגלית מקנה לאסטרונומים יתרון בחקר הממצאים, מאחר וכעת ניתן להשוות את הנתונים מלפני יותר מעשור, לנתונים עדכניים בנוגע למיקומים, ומסלולי הכוכבים. הנתונים הללו על פני השנים, מאפשרים להתחקות אחר התפתחות או השתנות המסלולים.

במערכות המורכבת ממספר פלנטות מסיביות, ישנה האפשרות שכוחות הכבידה של הפלנטות ישפיעו זו על זו, וכן על השמש שלהם, ולכן לחישובי המסלולים יש השפעה מכרעת.

“מהתמונות של האבל, אנו יכולים לקבוע את צורת מסלולי ההקפה. אלו עוזרים לנו בהערכת יציבות המערכת ובחישובי מאפיינים נוספים כמו המסות של הפלנטות”, אומר ראמי סומר, מהמכון למדעי טלסקופי החלל בבלטימור.

סומר מתכנן לבדוק מחדש ולעשות אנליזות ל-400 תצלומים נוספים של כוכבים בארכיון נאסא, באותה טכניקה, המשפרת את איכות התמונה פי 10 מהשיטות הקודמות בהם השתמשו.

“רצינו לבחון מחדש סקירות של כוכבים קרובים וצעירים, מכיוון שישנו סיכוי רב יותר לאיתור פלנטות בתמונות אלו”, אומר לאורנט פויו, מצוות המחקר של נאסא. “תמונות שבהן עדויות להמצאות אבק רב מסביב לכוכבים, גם כן מועמדות טובות, מאחר ואזורים כאלו מהווים מקום נוח להיווצרות כוכבים”.

ההודעה לעיתונות