אחד מכל 4 אשכנזים נושא שינוי גנטי שמפחית את הסיכון לחלות בפרקינסון

חוקרים במרכז הרפואי תל אביב זיהו שינויים גנטיים שמגנים מפני מחלת פרקינסון. פרופ’ אבי אור- אורטרגר: “לאנשים שנושאים את השינויים הגנטים הללו סיכון קטן עד פי 10 לחלות במחלה”

מייקל גיי פוקס, אחד מחולי הפרקינסון המפורסמים ביותר. מתוך ויקיפדיה

חוקרים במרכז הרפואי תל אביב זיהו שינויים גנטיים שמגנים על נושאיהם מפני מחלת פרקינסון. מחלת פרקינסון הינה מחלה כרונית ניוונית של המוח שפוגעת בכ- 2% מהאוכלוסייה המבוגרת. בשנים האחרונות מתבצע במכון הגנטי ובמחלקה הנוירולוגית במרכז הרפואי בתל-אביב מחקר רחב יריעה שמטרתו לזהות את הגורמים הגנטיים של המחלה ולאפשר טיפול ומניעה טובים יותר. עד כה, זוהו במספר גנים מוטציות שמגדילות את הסיכון לחלות בפרקינסון. מוטציות אלה קיימות בכשליש מהחולים וב-8% מהאוכלוסיה הבריאה ממוצא אשכנזי.

במחקר חדש שהתפרסם ביום שני שעבר בעיתון היוקרתי Archives of Neurology הראו החוקרים לראשונה שבאוכלוסייה האשכנזית ישנם גם גורמים גנטיים אשר מגינים מפני מחלת פרקינסון. המחקר בוצע בכ-1,360 חולים ובריאים, בראשות פרופ’ אבי אור-אורטרגר, מנהל המכון הגנטי, כחלק מעבודת הדוקטורט של זיו גן-אור, ובשיתוף פעולה עם פרופ’ ניר גלעדי, מנהל המחלקה הנוירולוגית, וצוותיהם. תוצאות המחקר הראו כי באיזור המכונה PARK16 שנמצא בכרומוזום 1, קיימים מספר שינויים גנטיים אשר מקטינים את הסיכון לחלות בפרקינסון פי כ-1.5, בדומה לממצאים קודמים שפורסמו באוכלוסיות מיפן, אירופה וסין. נמצא שאחד מכל 4 אשכנזים נושא לפחות שינוי אחד כזה אשר מפחית את הסיכוי שלו לחלות. לעומת זאת, החוקרים הוכיחו שאצל אחד מכל כ- 70 אשכנזים קיימת קומבינציה של שינויים גנטיים שמקטינה את הסיכון לחלות בפרקינסון עד פי 10.

לדברי פרופ’ אבי אור-אורטרגר “אנו מקווים שתוצאות המחקרים יובילו לזיהוי הגורמים הגנטיים שמעניקים הגנה גבוהה מפני מחלת הפרקינסון, ואולי גם מפני מחלות ניווניות אחרות של המוח. כמו כן ייתכן שתגלית זו תאפשר פיתוח טיפולים נוספים למחלת פרקינסון ואולי גם לתרום למניעתה”.

1. לגברים יש יותר מחלות גנטיות.

עוד לא פגשתי באשכנזיה עם מחלה גנטית כלשהי. רק גברים ומזרחיות.

2. מר מאיר – האם התחלקת על השכל? אין שום קשר לאפליה. דווקא לאשכנזים יש יותר מחלות גנטיות. אולי במקום לשבת על התחת שלך ולהתלונן על אפליה תפעיל את המוח, ותחקור קצת על גנטיקה והיסטוריה של גנטיקה יהודית??
    צריך לסלק אנשים כמוך מהארץ על סעיף של טיפשות.

3. עוד פעם אפליה כנגד המזרחיים,גם אנחנו רוצים נשא שמפחית סיכויים לחלות בפרקינסון,אבל לא,לנו יש קדחת ים תיכונית!

4. 98% מהאוכלוסיה יש לה כנראה תמיכה גנטית נגד המחלה. מה ערך המחקר הזה?