היורה (המלאכותי) כבר כאן

במהלך ניסוי בניהול חוקרים מאוניברסיטת חיפה הומטרה בצורה מלאכותית חצי מכמות המשקעים השנתית מעל מערה בנחל אורן בכרמל. מטרת הניסוי הייתה לבדוק את אופן חלחול מי הגשמים אל מי התהום בכרמל

גשם עז שטף במפתיע מערה בנחל אורן בכרמל. מדובר בניסוי של חוקרים מהחוג לגיאוגרפיה ולימודי הסביבה באוניברסיטת חיפה בשיתוף עם מספר גופים נוספים כמו מכבי האש חיפה, “מקורות” ורשות שמורות הטבע והגנים, במהלכו הומטרה בצורה מלאכותית חצי מכמות המשקעים השנתית מעל מערה בנחל אורן בכרמל.

מטרת הניסוי הייתה לבדוק את אופן חלחול מי הגשמים אל מי התהום בכרמל.

הניסוי מרובה המשתתפים כלל, כאמור, חוקרים מאוניברסיטת חיפה, חוקרים מאוניברסיטת פרייבורג בגרמניה, חוקרים מהאוניברסיטה העברית ביחד עם אנשי מכבי האש שנטלו על עצמם בהצלחה רבה את הלוגסטיקה המורכבת של אספקת המים לניסוי וחברת מקורות, שדאגה לספק כמות מים השווה לכ-270 מ”מ (כחצי הכמות השנתית של משקעים בכרמל הנמוך). כבאי חיפה העלו את המים בעזרת כבאיות לגג המערה הנמצא בגובה של 100 מ' וספקו לחץ בכדי ליצור את הגשם המלאכותי. המערה עצמה נמצאת כ-30 מ' מתחת לשטח ההמטרה.

המים סומנו על ידי חומר מיוחד כך שניתן היה לעקוב אחריהם. בתום יומיים של “מבול” מלאכותי, מצאו החוקרים את המים המסומנים מטפטפים מנטיפי המערה שהחלו לטפטף שוב לאחר הפסקת הקיץ, מה שהעיד על כך שהניסוי הצליח. “זה היה חלק ממטרות הניסוי, מכיוון שאנחנו לא יכולים לדעת את נתיבי החלחול ואת זמן החלחול של המים. כעת נוכל לחשב האם המים חלחלו דרך סדקים בסלע או דרך הקרקע, באיזה צורה ובאיזה קצב חלחלו המים וכמובן, איזה חומרים המים אספו בדרכם מהקרקע”, אמר ד”ר נעם גרינבאום מהחוג לגיאוגרפיה ולימודי הסביבה באוניברסיטת חיפה שהוביל את הניסוי.

כעת כל שנותר הוא להמתין לתוצאות הניסוי וכמובן,גם לגשם האמיתי שיגיע.

1. בדרך כלל משתמשים בסוגים של רודאמין, שבנויה מטבעות ארומטיות ובינהם קשרי חנקן, יש צבעי רודאמין שידועים כמאוד רעילים, ויש כאלה שהרבה הרבה פחות.