ליגיונריות

הליגיונריות הן מין של נמלי צבא הכמשמידות כל מה שבסביבתן, טורפות חרקים, יונקים קטנים, עופות … כל יצור חי שנקלע לדרכן יאכל

נמלים ליגיונריות מהמין  Eciton burchellii. מתוך ויקיפדיה
נמלים ליגיונריות מהמין Eciton burchellii. מתוך ויקיפדיה

בין פרוקי הרגליים תופסים החרקים מקום נכבד, מספר סוגים של החרקים פיתחו,צורות אירגון חברתי שהופכות את החברה למהות שפועלת כגוף אחד. הידועים והמפורסמים הם בני משפחת הדבוראים הכוללים את הדבורים ואת סוגי הנמלים, אחד מסוגי הנמלים הידועים ל”שימצה” הם ה-Ponerinae, נמלי-צבא / שודדות / ליגיונריות….. (להלן ליגיונריות).

ידועים לשמצה שכן מקובל לראות את הליגיונריות כמשמידות כל מה שבסביבתן, טורפות חרקים, יונקים קטנים, עופות … כל יצור חי שנקלע לדרכן יאכל. תפוצת הסוג חופפת לאזורים המשווניים (וליערות עד) באסיה, אפריקה ובעיקר באמריקה בה זוהו כ-300 מינים שמשויכים לליגיונריות.

הנמלים מאורגנות ב”שבטי” ענק כאשר בכל שבט מספר נקבות פוריות (מלכות). רובה ככולה של האוכלוסייה,מורכבת מ”פועלות” שתפקידן משתנה לפי גילן, כאשר הפועלות הצעירות עוסקות בטיפול ב”מלכה” בביצים וברימות, ואילו הבוגרות יוצאות ל”מסעות צייד” עד למרחק מאות מטרים מהקן, ומביאות לקן את כל אשר צדו בשטח.

השטח סביב הקן מחולק למעגל כאשר כל יום מכסות הליגיונריות מרחב בצורת חרוט, שטחו של המעגל כולו מכוסה תוך,כשבועיים,עד עשרים ימים, זה גם הזמן הדרוש להטלה, בקיעה וגילגול הרימות לנמלים צעירות, כך שאחרי שהסתיים מחזור גידול מוכנות הליגיונריות לעבור למקום חדש. המלכות נישאות ע”י “סבלות” והלגיון יוצא לדרך, כל לילה מתארגן קן זמני שבנוי מאלפי הפועלות שיוצרות מבנה כדורי ובתוכו המלכות.

אחרי צעידה במשך מספר ימים מגיע הלגיון ל”מחנה קבוע” חדש והמחזור המעגלי של גידול דור חדש תוך כדי אכילת כל מה שברדיוס המעגל חוזר.

אורח החיים ופשיטות הצייד של הליגיונריות נחשב תמיד כ”אכזרי”, כמו גם כפוגעני בסביבה הטבעית. אלא שלאחרונה התברר כי יש מיני ליגיונריות שמהווים בסיס לשרשרת מזון ארוכה ומפותלת. מסתבר כי הליגיונריות “תומכות” בכמה מאות מינים, החל באקריות זעירות, דרך חרקים שנלווים ל”גדודים”,ועד עופות ויונקים.

חוקרי הטבע קארל ומאריאן רטנמאייר מאוניברסיטת קונטיקט בארה”ב Carl ‫/‬Marian Rettenmeyer ‫-‬University of Connecticut, US. קיבצו נתונים על הליגיונריות,שנאספו בחמישים השנים האחרונות, יחד ובעזרת ביולוגים אחרים בנו השניים רשימת חיות שנצפו ב”חברת” הליגיונריות ממין Eciton burchellii, מין שחי ביערות דרום אמריקה וידוע כשולח “חוליות פשיטה” דרך ענפי עצים.

ה”חוליות” חוזרות למחנות שמוקמים בערמות ענפים או בתוך גזעי עצים, בכל מושבה כחצי מליון פועלות, כפי שתואר למעלה כל שבועיים יוצא טור ליגיונריות בנדידה למשך מס’ ימים עד למחנה ה”רביה” הבא.

מסתבר כי סביב פעילות הליגיונריות יצורים רבים שקיומם תלוי בנמלים, ביולוגים קוראים ל”אורחים” שסביב פעילות הליגיונריות “מינים שותפים”, בגלל ה”מוניטין הרעים” של הליגיונריות התרכזו החוקרים בנזק שנגרם ולא שמו לב למארג החיים שמתקיים סביב חבורות הליגיונריות מי ש כבר ב-1952 החלו לאסוף נתונים על מינים משותפים היו הזוג רטנמאייר.

קארל רטנמאייר נפטר באפריל 2009. את עבודתו,סיים צוות ביולוגים בראשות דר’ ברגוף,Dr Bergoff שיפרסם את הממצאים בקרוב. על פי החומר שנאסף מ 345 מושבות,זוהו,557 מינים כ”שותפים”,למין אחד של ליגיונריות, מהם 300 מינים תלויים בנמלים לצורך קיומם (ברמות שונות), לרבות 29 מיני צפרים שאוכלות את היצורים שבורחים מהנמלים, 239 מיני פרפרים נראו מרחפים ואוספים מזון סביב טור הנמלים, צרעות טפיליות מתקיימות סביב המושבה, חיפושיות, כנימות, זבובים, ואוכלי שיירים אחרים מתקחימים מהשיירים שגדודי הליגיונריות משאירות בשטח.

החוקרים אומרים כי על אלה יש להוסיף מיני מיקרואורגניזמים רבים שמתקיימים בתוך הקן, כלומר הליגיונריות ש”משמידות” כה הרבה מינים בפשיטות ובנדידה, יוצרות בסיס,ואפשרות למגוון רב של חיים.

1. רק מין אחד משמיד בשיתתיות את בני-מינו ודרך-אגב (b. the.w.) גם את סביבתו!! ראה נסויים אטומיים +הירושימה ונגסאקי….. “התבונה” תינגף בפני הוירוסים !!!!….