סיקור מקיף

כמה לחוץ הטייס? – הסימולטור יידע

ד"ר מיכאל וגנר, ראש המעבדה להנדסת גורמי אנוש במרכז האוניברסיטאי אריאל, ו- א.ש, סטודנט לתואר שני בטכניון וטייס במילואים, פיתחו כלי למדידת והצגת מצב הדחק של הטייס.

סימולטור לחץ בטיסה. צלם: גור דותן, המרכז האוניברסיטאי אריאל
סימולטור לחץ בטיסה. צלם: גור דותן, המרכז האוניברסיטאי אריאל

אמצעי חיוני להערכת דחק (stress) שבו נמצאים הטייסים בעת אימוני טיס, מפותח ונבחן בימים אלו במרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון. ד"ר מיכאל וגנר, ראש המעבדה להנדסת גורמי אנוש במרכז האוניברסיטאי, ו- א.ש, סטודנט לתואר שני בטכניון וטייס במילואים, פיתחו כלי למדידת והצגת מצב הדחק של הטייס.

כמו הנהגים האוחזים בכוח רב בהגה במצבי סכנה, גם טייסים מגיבים באופן דומה. באימוני סימולטור נבחנים כיום טייסים על-פי מדד יחיד – רמת ביצוע המשימה (איכות ההטסה, הניווט, וביצוע משימות צבאיות שונות). באמצעות פיתוח חדשני ניתן יהיה לעמוד גם על המאמץ הנפשי ומידת הדחק (stress) הכרוכים בביצוע, כמדד נוסף וחשוב.

מערכת חיישנים המחוברת למוט ההיגוי ולזרועות הטייסים בודקת את כוח אחיזת הטייסים במוט ההיגוי, פעולות שרירי הידיים, ומידת ההזעה של כפות הידיים. בחינה משולבת של מספר מדדים פיזיולוגיים אלה מאפשרת לדעת באיזה מצב נמצא הטייס, האם הוא נלחץ בביצוע המשימה, והאם במקרה של תרגיל קשה הוא מגיע לשיא יכולתו, או שיש ביכולתו לבצע אף תרגילים מורכבים יותר. נתוני החיישנים, לאחר שיעברו תהליכי עיבוד חישוביים בזמן אמת, ישקפו את מידת הלחץ שבו נתון הטייס בשלבים שונים של האימון, ויוצגו באופן שוטף למדריך הטיס.

ד"ר וגנר: "כאשר מדובר בטייסים מנוסים, הכוונה איננה לבחון האם לאפשר להם לטוס או לא, אלא לאפשר להם משוב על מצבי הדחק, כדי לתת להם כלים להתמודד עם המצבים הקשים, ולהפחית את מידת הדחק במצבים אלה. כמו כן ניתן יהיה ליישם את הכלי בסימולטורים המיועדים לאימון ומיון של טייסים צעירים. בעתיד ייתכן וניתן יהיה ליישם כלי זה גם בסימולטורים אחרים המיועדים לאימון רופאים, נהגים, מטיסי מזל"טים וכדומה. המחקר והפיתוח, הזוכים לתמיכת משרד הביטחון, נמצאים בשלבים מתקדמים, ובתוך תקופה קצרה נוכל להעריך את איכות ורמת הדיוק של המערכת ומדדי הדחק".

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן