סיקור מקיף

סדרת תקלות מביכות גרמה לדחית שיגור הנסיון של ארס-1 להיום

טיסת הנסיון הראשונה של הטיל ארס-1X שתוכננה לאתמול, שלישי, נדחתה בשל רצף תקלות שכללו מזג אוויר קשה, כיסוי תקוע של הטיל, ספינת מטען שחדרה לאיזור המסוכן באוקיאנוס האטלנטי בקרבת כן השיגור וחשמל סטטי

הטיל ארס-1 לקראת השיגור הצפוי היום
הטיל ארס-1 לקראת השיגור הצפוי היום

טיסת הנסיון הראשונה של הטיל ארס-1X שתוכננה לאתמול, שלישי, נדחתה בשל רצף תקלות שכללו מזג אוויר קשה, כיסוי תקוע של הטיל, ספינת מטען שחדרה לאיזור המסוכן והסטרילי בעת שיגורים באוקיאנוס האטלנטי הסמוך, ושוב מזג אוויר. “היו לנו מספר הזדמנויות אך לא הצלחנו להגיע לכך” אמר מנהל שיגור, אד מאניו לאנשי הצוות.

הטיל, שפיתוחו מתעכב רבות, הוא השלב הראשון בפיתוח מערכת קונסטליישן, המערכת שתחליף את המעבורת ותאפשר גם שיגור מאויש לירח. בעתיד יהיה זה הטיל שיאפשר שיגור של בני אדם למסלול סביב כדור הארץ או למפגש שם עם חללית גדולה יותר עימה ימשיכו לירח, ואשר זו תשוגר באמצעות טיל כבד הרבה יותר – ארס 5 שעד כה לא הוחל בפיתוחם.

הטיל נראה גבוה ורזה במיוחד. גובהו 100 מטרים, כ-43 מטרים גבוה יותר ממעבורת החלל. השלבים הראשונים שלו דווקא נגזרים מהמאיצים הרקטיים בדלק מוצק של מעבורת החלל. בראשו נמצא המקום שבו תוצב הקפסולה המאוישת, ואולם עד לפיתוחה של זו ב-2014, מחליפים את מקומה משקולות המדמות את מסתה.

“מזג האוויר לא שיתף פעולה, ובמיוחד היווצרות של חשמל סטטי triboelectrification שנוצר בידי צבע הכיסוי החיצוני של הטיל שאמור להגן על החללית כנגד אדי מים או לחות בטמפרטורה נמוכה מ-10 מעלות צלזיסו מתחת לאפס. ענן החשמל הסטטי מפריע להעברת נתוני הטיסה מהטיל, והרי השגת נתונים ממכשירי הטיל בעת השיגור הוא דבר חיוני מאוד בטיסות ניסוי.

חלון שיגור חדש בן ארבע שעות ייפתח הבוקר (ד') בשעה 14:00 שעון ישראל. תחזית מזג האוויר מנבאת סיכוי של 60% למזג אוויר שיאפשר שיגור.

טיסת הניסוי תארך שש דקות מהשיגור ועד להתרסקות מתוכננת בים. הטיל יגיע לגובה מרבי של 40 קילומטרים ולמהירות מרבית של פי 4.7 ממהירות הקול.

יש לציין כי רק בשבוע שעבר פרסמה ועדה בראשותו של נורמן אוגוסטין, המלצה להגדיל את תקציב נאס”א ב-3 מיליארד דולר לשנה אם רוצים להשיג הישג כלשהו בטיסה מאוישת, וכי ארה”ב תאבד את מעמדה כמעצמה חשובה בתחום אם לא תעשה זאת.

10 תגובות

  1. היה קשה להם להוריד את הגורמטים ואת כל הזהב מהטיל, מעבר לזה הטייס הערס, לא הסכים שיהיה אסור לו לפתוח את החלון בהמראה.
    מעניין איך סגרו את הפינה הזאת בסוף ?

  2. הסתמכתי על אתר אמריקאי, הם כנראה מתקשים בתרגום נכון לקילומטרים. אפילו כשהם משתדלים.
    העין שלי לא עצרה על המספר ברגליים שבסוגריים, ברגע שכתוב משהו בשיטה המטרית – השאר זה רעש לבן.

    אבי

  3. שיגדילו את התקציב אם הם לא רוצים להיות נגררים אחרי רוסיה וסין ואז גם אם הם יזרימו תקציב יקח להם המון זמן .. לדעתי צריך להקציב לזה +4 מיליארד דולר כדי שהתפתחות תיהיה משמעותית יותר .!

  4. לא ידעתי מיכאל שיש לך תואר מתקדם בפיסיקה, שאתה הגעת למעמד של פרופ’ שמועסק במאיץ, כך שתוכל לתת ציונים לאנשים אלו ולכנות אותם ליצנים.

    אני לא יודע על מה הם מדברים ואני חותם לך שגם אתה לא יודע על מה הם מדברים!

    קודם רצוי שתגיע לרמה ולמעמד שלהם ואז אני בטוח שכולם ישמחו לקרוא את התבטאויותך המדעיות. עד אז – סייג לחוכמה = שתיקה

  5. אני מסכים. היקום לא רוצה אותנו על הירח.
    זה גם מוכיח שהנחיתות בשנות ה60-70 היו בצ’ילה (זה מוכיח ממש את צ’ילה אגב ולא שום מדינה אחרת).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.