סיקור מקיף

האם אנחנו בפתחה של מהפכה?

ביום חמישי הקרוב 14.7.11 בשעה 18:30 ירצה ניר להב בבית השחמט בתל אביב בכנס בשם אישיות, חברה וקידמה על הקשר בין מהפכות חברתיות וטכנולוגיה. מתוך הקשרים הללו יש רמזים לכך שכיום אנחנו עדים לתחילתה של מהפכה חברתית חדשה. 

כריסטופר לויד בתפקיד דוק בראון, ממציא מכונת הזמן בסרט "בחזרה לעתיד". תמונת יח"צ
כריסטופר לויד בתפקיד דוק בראון, ממציא מכונת הזמן בסרט "בחזרה לעתיד". תמונת יח"צ

לאורך ההיסטוריה אפשר למצוא קשרים מעניינים בין נושאים שלא נראה שאמור להיות קשר בניהם. אפשר למצוא קשרים בין החברה ומהפכות חברתיות ובין הדעות הפילוסופיות, האומנות, המדע והטכנולוגיה של התקופה. בסופו של דבר יש קשר ויחסי גומלין בין כל הנושאים הללו ואי אפשר לנתק נושא אחד מהאחר. אם למשל נלך בערך 600 שנה אחורנית נגיע לימי הרנסאנס ותחילת המהפכה המדעית. לפתע האדם התעורר ונזכר שיש לו פוטנציאל אדיר, והבין שמותר לו לנצל ולפתח את היכולות הללו, גם אם השלטון טוען אחרת. זו הייתה מהפכה של ממש, לפתע יותר ויותר אנשים החלו לשים את היחיד והיכולות שלו במרכז ולא את הדת ששלטה עד אז בחברה בעריצות רבה.

זה התחיל דרך האומנות שהתחילה לשקף את הרעיונות הללו (למשל מיכאלנג’לו) ועבר לפילוסופים שכתבו ופיתחו רעיונות אלו (כמו למשל פרנסיס בייקון ורנה דקארט), ולמדענים הראשונים שלקחו את רעיון היכולת של היחיד לכיוון היכולת של האדם להבין ולהסביר את הטבע כולו ללא הזדקקות לדת ולהתגלות אלוהית שתסביר את הדברים (לדוגמה קופרניקוס וגלילאו). כיאה לתקופה שמאמינה ביכולות האדירות של האדם, אין הפרדה ברורה בין התחומים הללו וכל אחד יכול לפתח את עצמו בכל התחומים הללו. כך התקופה מעודדת אנשי אשכולות. לדוגמה לאונרדו דה וינצ’י הוא גם אומן, גם מהנדס וגם מדען ורנה דקארט הוא גם פילוסוף שחוקר את מהות המציאות, גם מתמטיקאי וגם מדען שחוקר את הטבע וגוף האדם.

בריאת האדם – קטע מתוך ציור הקיר של מיכאלנג’לו בתקרת הקפלה הסיסטנית. שימו לב לסמליות שיש בציור. אלוהים נוגע באדם באצבעו והם מסתכלים היישר זה בזה. זהו הרעיון שהאדם לא כל כך שונה מאלוהים ויש באדם יכולות של אלוהים. יש כאלה שטוענים שהצורה האדומה בה מופיעים המלאכים ואלוהים מזכירה את צורת המוח ולא במקרה. כל מיכאלנג’לו מעביר את הרעיון שבעזרת התבונה האדם יכול להבין את הבריאה ואת אלוהים.

התקופה המופלאה הזו המשיכה ובמקביל למהפכה המדעית נוצרה גם תקופת הנאורות. אלו פילוסופים ומהפכנים שלקחו את הרעיונות על מרכזיות היחיד ויכולותיו והחליטו לתת להם ביטוי בחברה ובמדינה. לפתע נזכרים ברעיון הדמוקרטיה שהומצאה באתונה העתיקה ומוסיפים לה את זכויות האדם, החירות והשוויון. נוצרת השקפה ערכית חדשה שמנסה להחליף את הערכים הישנים של הדת, השקפה בה האידיאל הוא כבר לא האל ותורתו אלא מימוש יכולותיו האדירות של האדם בכל דרך בה היחיד יבחר ובראשם בדרך התבונה והרציונליות. מתוך אידיאל זה נבחרים ערכי הבסיס של החברה, ערכים של חירות, חופש אישי ושוויון לכל אדם באשר הוא.

מימוש הרעיונות הפילוסופיים הללו בחברה קרו לדוגמה במהפכה הצרפתית ובהולדת ארה”ב. לפתע קמה מדינה לא על בסיס אתני, לא על בסיס דתי ולא על בסיס של גזע, אלא על בסיס מהפכני של האדם ומימוש יכולותיו. החוקה האמריקאית באה להבטיח את הזכויות הבסיסיות של היחיד כדי שיוכל לממש את עצמו בחופשיות. לדעתי, המדע, הדמוקרטיה והליברליזם הם מההצלחות העיקריות של מהפכה זו. שימו לב איך לאורך כל המהפכה הזו הפילוסופיה, המדע, האומנות והחברה התחברו והשפיעו זה על זה. עכשיו השאלה איך הטכנולוגיה נכנסת לתמונה?

מעניין לגלות שבפתחה של תקופת הרנסאנס הייתה המצאה טכנולוגית חשובה מאד, המצאה שתשנה את מהלך ההיסטוריה האירופאית והאנושית – מהפכת הדפוס ע”י יוהן גוטנברג. דפוס היה עוד לפניו, אך הוא הבין שאפשר לייעל את תהליך הדפוס ולקצר אותו אם משתמשים בתבניות של אותיות בודדות אותן ממלאים בדיו. במקום להכין תבניות ארוכות לדפים שלמים אפשר להכין בעזרת תבניות האותיות את הדף המבוקש, לשנות אותו בקלות ולהדפיס אותו מספר רב של פעמים. עד אז לא הודפסו כמויות גדולות של ספרים אלא רק כמה עותקים בודדים שנשמרו בספריות. כעת אפשר היה להדפיס בזול כמויות גדולות מכל ספר ולהפיץ את הספרים ברחבי אירופה. המדפיסים חיפשו ספרים חדשים להדפה ולהפצה ואנשי הרוח חיפשו דרכים להפצת רעיונותיהם בקלות. בעזרת הדפסות הספרים הרעיונות שלהם התפשטו במהרה בכל אירופה וכך צברו כוח והשפעה על כמויות הולכות וגדלות של אנשים. עד שבסופו של דבר הרעיונות היו באוויר ומספיק אנשים הושפעו מהם כדי לעשות מהפכה חברתית. כדי להבין איזה שינוי דרמטי זה היה צריך לראות את הקפיצה בכמויות הספרים שהיו באירופה. תוך חמישים שנה מאז מהפכת הדפוס כמות הספרים באירופה עלתה מכמה מאות ספרים לחצי מיליון ספרים. כך אפשר להגיע למסה קריטית של אנשים וליצור מהפכות.

הרעיונות של הרנסאנס, המהפכה המדעית והנאורות ממשיכים להשפיע על העולם עד היום. אפשר לומר שהמהפכה הזו של תנועת הנאורות עדיין לא הושלמה ותנועות רבות מאז ועד היום ממשיכות להיאבק בשם אותו אידיאל כדי להגיע למצב של יותר חופש ושוויון הזדמנויות. אפשר להכליל בתוך המהפכה הזו את מלחמת האזרחים האמריקאית ושחרור האדם השחור מעבדות, את מאבק הנשים בתחילת המאה ה-20 לקבל שוויון זכויות וזכות הצבעה בבחירות, ומאבק של מדינות שונות לקבל עצמאות ולהשתחרר מכובשים כמו המאבק של הודו וישראל כנגד הבריטים או מאבק המדינות במזרח אירופה להשתחרר מהדיקטטורה הסובייטית לקראת סוף המאה ה-20.

בין כל התנועות הללו יש עוד תנועה שניסתה לעשות מהפכה של ממש וסחפה אחריה ציבור רחב שהתקומם כנגד הממסד וחוסר החופש לממש עצמך כפי יכולתך. תנועת תרבות הנגד וילדי הפרחים בארה”ב משנות השישים ותחילת שנות השבעים של המאה ה-20. ממש כמו ברנסאנס האדם נזכר לפתע ביכולותיו האדירות ובצורך לממש יכולות אלו, וברגע שאי אפשר לממש זאת יוצאים למאבקים. גם במקרה זה היה ביטוי אומנותי ורוב המהפכה הזו תווכה בעזרת מוסיקת הרוק החדשה. יוצרים צעירים ראו את הפוטנציאל בסגנון החדש והחלו לבטא את עצמם ואת רעיונות החופש והמימוש דרך המוסיקה והמילים.

מהפיכת שנות השישים שינתה את החברה המערבית והצעידה אותה לעבר חופש ושוויון הזדמנויות גדולים יותר. באותה תקופה התנועה לזכויות האזרח האמריקאית קמה, נאבקה והצליחה לקדם את תהליך השוויון בין שחורים ולבנים. הגל הפמיניסטי השני קידם את שוויון הנשים, מוסכמות חברתיות ישנות ונוקשות שונו, למשל הנוקשות סביב הנושא המיני דעכה. תנועות למען זכויות הקהילה ההומוסקסואלית הופיעו וגם תנועות אקולוגיות הופיעו באותה תקופה. דרכי חיים שהיום נראות לנו מקובלות וטבעיות החלו במהפכה זו ותבעו את חירותם .

הפגנת תמיכה משנות השישים בלגליזציה של הפלות ובזכות של הנשים להיות חופשיות לבחור בעצמן, ללא התערבות המדינה, את גורל העובר שלהן. כך תרבות הנגד מחדשת את רוח הרנסאנס והנאורות וקוראת לתת לאדם יותר חופש ושוויון זכויות כדי שיוכל לממש את יכולותיו לפי ראות עיניו.

שתי המהפכות הללו יצאו מאותו רעיון בסיסי של מימוש יכולותיו האדירות של האדם והתחילו מתוך האומנות. במקרה הראשון המדע והפילוסופיה שיחקו תפקיד מרכזי והשפיעו על המהפכה החברתית ובמקרה השני האומנות היא זו שהמשיכה לתת את הטון ולעזור למהפכנות החברתית של אותם ימים. מהפכנות זו התבטאה לא רק בהקמת תנועות פוליטיות חדשות אלא גם בהפגנות ענק ובמחאות סטודנטים רבות שהביאו בסופו של דבר לסיום מלחמת ויאטנם ובחיפוש אורכי חיים אלטרנטיביים והקמת קומונות שונות.

האם גם במקרה זה אפשר למצוא המצאות טכנולוגיות שהשפיעו על המהפכה?

אם בודקים אילו המצאות חשובות קרו לפני פרוץ תרבות הנגד האמריקאית, המצאה אחת בולטת במיוחד ונראית מאד קשורה, המצאת הגלולה נגד הריון. הגלולה למניעת הריון נכנסה לשוק התרופות סביב 1957, עשור לפני שיא מהפכת תרבות הנגד. בתרבות הנגד יצאו נגד מוסכמות חברתיות נוקשות ומוסדות מסורתיים שמנעו מימוש עצמי לפי ראות עיניו של כל אחד וראות עיניה של כל אחת. הרבה מהמוסכמות הללו נגעו למקום הנוקשה של הגבר ושל האישה בחברה ולקודש הקודשים של החברה, הסדרת נושא המיניות. הסדרה בעזרת הסתרה, דיכוי ושליטה במיניות וביחסים בין גברים ונשים, כך שיהיו חוקים ברורים ונוקשים לגבי מה מותר ומה אסור בנושא המיניות. המוסכמות הללו לא צצו סתם, הם כנראה התפתחו כדי שהחברה תוכל לשלוט בנושא ההתרבות והילדים ולפתור סכסוכים. בתקופה בה אין אמצעים יעילים למניעת הריון היה נראה שכדי לקיים חברה מסודרת חייבים להמציא מגבלות וחוקים נוקשים לגבי נושאים אלו.

אך כעת הכול השתנה. ברגע שהומצאה הגלולה למניעת הריון היה אפשר להשיג פתרון יעיל וזול כדי לשלוט על ההריונות. לא צריך יותר חוקים נוקשים ונורמות חברתיות שעוצרות את יכולותיו של האדם, בייחוד את יכולותיה של האישה. לכן לא מפתיע שבעקבות המצאת הגלולה באה מהפכה של ממש ושחרור ממגבלות בנושאי המיניות ומקום הנשים והגברים בחברה.

במהפכה כמו זו שתווכה בעיקר ע”י האומנות ומוסיקת הרוק המתפתחת, אי אפשר שלא להזכיר את ההמצאה שבזכותה יכלה להיווצר מוסיקת הרוק, המצאת הגיטרה החשמלית בשנת 1931 והופעת הגיטרה החשמלית כפי שאנו מכירים אותה בשנת 1949. תוך עשור ייווצר סגנון מוסיקלי חדש בשם רוק אנד רול שמבוסס על הגיטרה החשמלית ובעשור אחריו סגנון זה יתפתח ויהפוך למוסיקה שיש בה משמעות מעבר לריקודים, מוסיקת רוק שתלווה את מהפכת תרבות הנגד.

קטע מתוך סרט דוקומנטרי משנת 1968 על מוסיקת הפופ באותה תקופה. הכוונה כמובן למוסיקת הרוק של סוף שנות השישים, מוסיקה פופולרית ולא קלאסית ולכן היא נחשבה למוסיקת פופ. מהפכת תרבות הנגד – פעם מוסיקת פופ הייתה אומנות. מעניין שכבר כאן מגיש התוכנית משווה בין תקופת הרנסאנס לתקופה זו.


קטע מתוך סרט דוקומנטרי משנת 1968 על מוסיקת הפופ באותה תקופה. הכוונה כמובן למוסיקת הרוק של סוף שנות השישים, מוסיקה פופולרית ולא קלאסית ולכן היא נחשבה למוסיקת פופ. מהפכת תרבות הנגד – פעם מוסיקת פופ הייתה אומנות. מעניין שכבר כאן מגיש התוכנית משווה בין תקופת הרנסאנס לתקופה זו.

לא סתם בחרתי דווקא בשתי דוגמאות אלו לקשר בין טכנולוגיה ומהפכות חברתיות. אפשר למצוא קשרים רבים נוספים לאורך ההיסטוריה, אך אני חושב שדווקא דוגמאות אלו רלוונטיות לימינו ולמהפכה שאנו אולי בפתחה. מאחורי שתי הדוגמאות הללו מסתתר אותו רעיון של הגשמת הפוטנציאל האדיר שטמון באדם ובעקבות ההמצאות הטכנולוגיות והמהפכות התקרבנו צעד נוסף למימוש הרעיון הזה. כל צעד כזה מתבטא בשבירת מוסכמות ישנות ויצירת מוסכמות חדשות שמשקפות יותר חופש ושוויון הזדמנויות לאדם היחיד.

הקשר הפשוט ביותר בין הטכנולוגיה למהפכות החברתיות מתבטא בשימוש בטכנולוגיות חדשות כדי להפיץ את הרעיונות המהפכניים במהרה. אך הדוגמאות שהבאתי הן מקרים עוד יותר מיוחדים. לא רק שמשתמשים בטכנולוגיות החדשות, אלא שההמצאות החדשות משקפות בעצמן את הרעיון שבבסיס המהפכה. מהפכת הדפוס של גוטנברג, למשל, משקפת את הרעיון שהאדם מספיק מוכשר כדי להבין לבד את הטבע ולפתח את עצמו עד כמה שיוכל. בספרים המודפסים מספקים את הידע והופכים אותו נגיש לכל אדם שלמד קרוא וכתוב. כך האדם יכול לפתח את עצמו בקלות ולהוסיף בעצמו ידע למאגר הידע האנושי. כפי שראינו, גם הגלולה למניעת הריון משקפת את רעיון חופש הבחירה של האדם בכלל והאישה בפרט. אין כמו הגיטרה החשמלית להעביר את הלהט והעוצמה שחבויים ביחיד. עוצמתו של הנגן מתפרצת דרך הכלי המחשמל הזה. כל ההמצאות הללו ממצות את מלוא הפוטנציאל שבהן דרך המהפכה. הם לא רק כלי להעברת המהפכה, הם מייצגות אותו.

מה קורה מבחינת הטכנולוגיה בימינו?

כולנו שמענו על מהפכת המידע, אנחנו אפילו לוקחים חלק במהפכה טכנולוגית זו. הנה אני כותב בלוג ומפיץ את דעותיי והנה אתן קוראות ואתם קוראים זאת ואפילו מגיבים. זו מהפכה טכנולוגית אדירה ובראשה המצאת האינטרנט וקוד ה-WWW (קיצור של- World Wide Web) שמאפשר את השיטוט הנוח ברחבי האינטרנט. המידע הפך להיות דיגיטלי וזמין לכל אדם בעל מחשב וחיבור אינטרנט בעולם. מהמצאת קובץ ה- MP3 והקמת אתרים בהם ניתן לחלוק ולהוריד במהירות ובחינם מידע (מוסיקה, סרטים, תמונות, ספרים), ודרך אתרים בהם המשתמשים עצמם יוצרים מידע חדש כמו בבלוגים או באתר youtube בו ניתן להעלות קטעי סרטים. בזכות כוח המחשוב החזק שיש לכל מחשב ביתי כל אחת ואחד יכולים להפוך לאולפן הקלטות, לאולפני עריכת סרטים, הוצאת ספרים וכדומה. כך שחוץ מקטעי סרטים רשמיים, רוב אתר יו טיוב מורכב מסרטונים מקוריים שהמשתמשים עצמם יצרו.

אתר וויקיפדיה הוא עוד חלק ממהפכה זו. לפתע כבר לא צריך אנציקלופדיות ענקיות שמעלות אבק בבית, הכול נמצא באינטרנט במרחק הקלדה ובזכות מנועי החיפוש גם קל להגיע במהירות יחסית למידע הרצוי. החלק המהפכני בוויקיפדיה (שהשנה חגגה עשור לקיומה) הוא שהם לא מעסיקים מומחים שכותבים את ערכי האנציקלופדיה האינטרנטית הזו, אלא המשתמשים עצמם הם הכותבים. נשמע מופרך לתת לכל משתמש את הזכות לכתוב ולערוך מושגים באנציקלופדיה, ובכל זאת זה עובד. אני מניח שרובכן כבר שמעתן על כך שהרמה של וויקיפדיה לא נופלת מרמתה של האנציקלופדיה בריטניקה. זו מהפכה לא רק ברמה הטכנולוגית אלא ברמת הארגון, הניהול והשלטון.

אנחנו רגילים כל כך לצורת ארגון היררכית. למעלה ישנו יושב ראש או ראש ממשלה או מפקד ובאופן אידיאלי מתחתיו מומחים בתפקידים שונים שכפופים לו. מתחת לכל אלה יש את הציבור הרחב הפאסיבי. עכשיו נוצר משהו חדש לחלוטין. הנה ארגון בו אין כמעט היררכיה. זהו ארגון שעובד בצורה חדשה. בצורה של רשת, בה כל אזור ברשת אחראי על משהו וכל האזורים משתפים פעולה כמעט ללא פיקוח מלמעלה. אין ראש לרשת. כל משתמש יכול לקרוא ערך בוויקיפדיה ולהחליט לערוך אותו ולשפר אותו. אח”כ, משתמשים אחרים, ותיקים יותר יעברו לבדוק האם העריכה טובה ויערכו את העריכה לפי הצורך. כך האנציקלופדיה מתנהלת ומתפתחת, ללא ראש אלא עם זנב ארוך של אלפי משתמשים/עורכים. התחליף למומחים הוא הדיונים הרבים שהמשתמשים-עורכים מקיימים על כל ערך בוויקיפדיה והשיפוץ הרב שהערך עובר עד לקבלת אנציקלופדיה ברמה גבוהה.

כאן אני חייב להכניס הערה אישית, גם אנחנו מנסים לקדם הלאה את מהפכת וויקי ולמתוח את המהפכה עוד יותר רחוק. אנחנו קבוצה של כמה חברים שמאפיינים ומעלים אתר מבוסס וויקי בו כל אזרח יוכל להציע הצעות חוק חדשות ולהעביר אותם לחברי הכנסת הרלוונטיים כדי שיציעו אותן בכנסת. אנחנו קוראים לאתר וויקיגוב או Wikigovernment באנגלית. ייקח זמן עד שהאתר יעלה, אך בינתיים, למי שמעוניין, פתחנו דף בפייסבוק לוויקיגוב בו אפשר לעשות לייק לדף ולקבל עדכונים על התקדמותנו (לדף הפייסבוק לחצו כאן).

זו מהפכה ענקית, אך רובה עדיין מתקיימת סביב הטכנולוגיות החדשות שנוצרות ומתווספות בקצב מהיר לעולם האינטרנט. השאלה מה יקרה בעקבות המהפכה הטכנולוגית המדהימה הזו? האם היא הקדמה למהפכה חברתית חדשה? דבר ראשון צריך לבדוק האם המהפכה הטכנולוגית של ימינו משקפת את הרעיון הבסיסי של המהפכות מהדוגמאות הקודמות?

מתוך הסתכלות על הדוגמאות הקודמות אני חושב שמהפכת המידע היא רק ההתחלה. זו היא רק המהפכה הטכנולוגית. אחריה תבוא מהפכה חברתית חדשה. אם ההערכה הזו נכונה, אנחנו רק בתחילת הדרך. כבר עכשיו אנחנו מתחילים לראות ניצנים כיצד משתמשים בכלים הטכנולוגיים החדשים הללו להעברת רעיונות מהפכניים ולארגון הפיכות ומהפכות. מהפכת היסמין בתוניסיה, ההפיכה במצרים, הקמת מדינת דרום סודן, מהומות וניסיונות הפיכה בסוריה, סעודיה, בחריין, ירדן, תימן ולוב. בכל אלה מארגני ההפגנות השתמשו בפייסבוק, טוויטר ועוד אתרי אינטרנט חברתיים כדי להתארגן ולהפיץ תמונות וסרטונים מה באמת קורה בשטח. כך הם עקפו את השלטונות הדיקטטוריים שניסו להסתיר מה מתרחש ולמנוע מהמפגינים להתאגד. אך אלו רק זרעי המהפכה ולא שיא המהפכה.

הסיבה שמחזקת את ההערכה הזו היא שכמו בדוגמאות הקודמות גם הפעם יש מהפכה טכנולוגית שמשקפת את אותו הרעיון שכבר ראינו במהפכות הקודמות, רעיון מימוש היכולת האנושית האדירה ע”י חתירה לחופש הולך וגדל. לא רק שיש לנו טכנולוגיות חדשות בעזרתם נוכל להפיץ את הרעיונות המהפכניים שלנו, אלא שהטכנולוגיות הללו מתאימות באופן טבעי לרעיונות הללו, ובעזרת מהפכה חברתית נמצה עד תום את היכולות של הטכנולוגיות הללו. כמו מהפכת הדפוס, מהפכת המידע של ימינו פותחת אפשרות לכל אדם בעל מחשב וחיבור אינטרנט להגיע לכל מידע שיבקש וכך מגבירה את השליטה והחופש של היחיד. הטכנולוגיות הללו גם פותחות אפשרויות מדהימות של מיצוי עצמי ע”י יצירה. כל אחד ואחת יכולים להוציא מעצמם ומעצמן וליצור משהו חדש שלא היה קיים קודם ואז להפיץ אותו מיד לרחבי העולם בעזרת כוח המחשוב ורשת האינטרנט.

לכן נראה שמהפכת המידע היא השער למהפכה חברתית גדולה יותר שתבוא בהמשך. מהפכה שכבר תצא מגבולות הטכנולוגיה ותשפיע על חיינו בדרכים חדשות ולא מוכרות. כמו שהמדע או הליברליזם יצאו אל מחוץ למהפכה הטכנולוגית של הדפוס והשפיעו על האנושות בדרכים חדשות. כמו במקרים הקודמים ניתן לצפות שמהפכה חברתית חדשה כזו תחתור לכיוון של הגשמת אותו רעיון בסיסי ותשנה מוסכמות ישנות למוסכמות חדשות שמשקפות יותר חופש ושוויון הזדמנויות לאדם היחיד. אנחנו עדיין בשלב מאד ראשוני בו המהפכה הטכנולוגית בעצמה עוד לא נגמרה, היא עדיין הולכת ונבנית מול עינינו. יכול להיות שצריך לחכות עד לתקופה בה מהפכת המידע תגיע למצב יציב ורק אז תוכל להתעורר מהפכה חברתית גדולה. מצד שני יכול להיות שהפעם המהפכות יהיו שלובות זו בזו. נחכה ונראה.

בכל מקרה אנחנו עדיין בתחילת הדרך ואפילו מהפכת המידע הטכנולוגית עדיין לא בשלה, כי מהפכה בשלה מודעת לעצמה. למה אני מתכוון? בהתחלה יש את המהפכה הטכנולוגית, אח”כ משתמשים בה ולאט לאט נוצרת מהפכה חברתית. המהפכניים הראשונים של המהפכה עוד לא מודעים לכך שזו תקופה מהפכנית. הם פשוט מנצלים את הטכנולוגיה ואת הרעיונות שלהם ויוצרים דברים חדשים ומהפכניים. רק מאוחר יותר כאשר המהפכה הולכת וצוברת תאוצה ועד ועוד מהפכנים מצטרפים לחגיגה, המהפכה מתעצבת ומקבלת שם. שימו לב, שכבר בתוך המהפכה עצמה, המהפכה מקבלת שם. אז המהפכה בשלה, המהפכה מודעת לעצמה ולכוחה וממשיכה הלאה בשיא עוצמתה.

למשל בתחילת הרנסאנס והמהפכה המדעית דה וינצ’י וקופרניקוס פשוט פעלו ויצרו. קופרניקוס כתב ספר בו הוא מציע שהשמש במרכז ולא כדוה”א וחיכה עד לפני מותו כדי לפרסם את הספר המהפכני הזה. הוא לא היה מודע שבכך הוא פותח את מהפכת המדע. רק בשלב מאוחר יותר מתחילים פילוסופים לדבר על גישה חדשה, על שיטה מדעית ועל מהפכה שקוראת ברגע זה. גם בשנות השישים, רק לקראת סופם מתחילים לדבר ולכתוב שירים על המהפכה שקוראת ברגע זה ממש. הרבה אחרי הולדת הרוק אנד רול והולדת הרוק.

כיום אנחנו עדיין לא מודעים למהפכה חברתית שקוראת ברגע זה, מקסימום אנחנו מודעים שיש מהפכת מידע, אבל זו רק המהפכה הטכנולוגית, לא החברתית. ואפילו בחלק הטכנולוגי הזה עדיין לא ראיתי טכנולוגיות ואפליקציות אינטרנט שמודעות למהפכה. כל הדוגמאות שנתתי קודם- יו טיוב, פייסבוק ואפילו וויקיפדיה, הן השלב הראשון, הן מסמלות שיש מהפכה טכנולוגית, הן לא מודעות למהפכה ולא משתמשות בזה כדי להמשיך וליצור את המהפכה ולקדם אותה הלאה. ארגון מעניין שקצת לוקח הלאה את המהפכה הזו הוא ארגון אנרכיסטי בשם אנונימוס. לא מדובר בארגון הישראלי לזכויות בעלי חיים אלא לארגון בין לאומי שמתפקד כרשת. אין לארגון ראש ואפילו לא תקנון. הארגון בנוי מהאקרים ומשתמשים אחרים שתוקפים דרך האינטרנט מוסדות וממשלות שמפירות את זכויות האדם בעולם. בגלל שהארגון לא בנוי כלל בצורה היררכית ואין לו גוף ראשי שמקבלת החלטות בשביל כולם, אלא כל קודקוד ברשת פועל לבד או בשיתוף פעולה זמני עם אחרים, קשה מאד לעצור את אנונימוס.

זו דוגמה יפה לארגון שכבר מודע למהפכה ומנסה לקחת אותה הלאה ולהרחיב אותה. אך עדיין רוב הפעולות של אנונימוס הם בתוך הטכנולוגיה עצמה (למרות שמדי פעם הם כן עושים הפגנות בעולם החיצוני ואז שמים על עצמם מסיכות של גיי פוקס כמו בסרט ונדטה כדי שלא יזהו אותם). מעניין לראות מה יקרה עם אנונימוס בעתיד. אנחנו אמורים לראות יותר ויותר ניסיונות כאלה להוציא את מהפכת המידע החוצה אל מחוץ לאינטרנט בעזרת שיטות חדשות שהגיעו מתוך המהפכה הטכנולוגית (כמו ארגון רשת במקום ארגון היררכי).

סרטון הסברה של ארגון אנונימוס שהופץ בזמן ההפיכה במצרים באתר youtube לגבי פעולות צפויות של הארגון כנגד משטר מוברק במצרים. שימו לב שהקול ששומעים הוא קול ממוחשב ולא קול אמיתי, זאת כדי שלא יוכלו לזהות את פעילי אנונימוס.


סרטון הסברה של ארגון אנונימוס שהופץ בזמן ההפיכה במצרים באתר youtube לגבי פעולות צפויות של הארגון כנגד משטר מוברק במצרים. שימו לב שהקול ששומעים הוא קול ממוחשב ולא קול אמיתי, זאת כדי שלא יוכלו לזהות את פעילי אנונימוס.

מה המסקנה מכל זה?

כנראה העולם שאנחנו מכירים הולך להשתנות. זה יכול להיות שינוי מהיר שנראה עוד בחיינו וזה יכול להיות שינוי איטי שייקח כמה מאות שנים. הרנסאנס, המהפכה המדעית ותקופת הנאורות לקחו בערך שלוש מאות שנה. לעומת זאת תרבות הנגד של שנות השישים התקיימה בערך עשור אחד. אני חושב שמהפכת המידע היא מהפכה טכנולוגית מאד חזקה שתשפיע על חיינו עוד שנים רבות ואחריה או במקביל לה נראה מהפכה חברתית שתשנה את המוסכמות והמבנים החברתיים שאנו מכירים כיום. כפי הנראה השינוי אמור להיות טוב. ז”א שינוי ברוח החירות, השוויון והגשמת היכולת האנושית כפי שהיחיד חפץ. לכן צריך לזכור לא לפחד מהשינוי אלא להיפך, לקחת בו חלק. להיות חלק מהשינוי וחלק מהמהפכות. אנחנו חיים בתקופה מדהימה, כפי שתקופת הרנסאנס מסמלת תחילתו של עידן חדש, תקופה זו תיזכר לדורות הבאים ככניסה של המין האנושי לעידן חדש נוסף. יש לנו מזל, אנחנו יכולים להשפיע ולעצב עידן זה, בעזרת הטכנולוגיה החדשה לכל אחד ואחת מאיתנו יש כוח ויכולת ליצור, לשנות ולהשפיע על ההיסטוריה האנושית. עכשיו הגיע הזמן להכיר את המהפכה ולהתחיל לקחת בה חלק פעיל.

מי שנושאים אלו מעניינים אותו מוזמן לבוא ולשמוע את ערב העיון אישיות, חברה וקידמה ביום חמישי הקרוב 14.7.11 בשעה 18:30 בבית השחמט רחוב טאגור 26 תל אביב. בערב יהיו שלוש הרצאות ופאנל בסופם. כרטיסים ניתן לקנות כבר עכשיו בדף האירוע.

חוץ ממני ירצו גם רועי צזנה בעל הבלוג המצליח מדע אחר ורן לוי בעל הפודקאסט המצליח עושים היסטוריה!. אני הולך להרצות על הקשר בין מהפכות חברתיות וטכנולוגיה, רועי ירצה על השאלה כיצד לפרט מסוים יכולה להיות השפעה מכרעת על ההיסטוריה של האנושות כולה ורן ירצה על “מדענים על ספת הפסיכולוג”. בסוף הערב יערך פאנל איתנו ועם ד”ר אהרון האופטמן, חוקר בכיר במכון לחיזוי טכנולוגי באונ’ ת”א ובעל הבלוג העתיד זה לא מה שהיה פעם.

לבלוג של ניר להב – חופשי ומאושר

16 תגובות

  1. ניר, תודה על מאמר מרתק….אני חושבת שאנחנו בפתחה של מהפכה חברתית עצומה, אך הפעם המטרה שונה, אם בעבר המטרה הייתה מימוש הפוטנציאל האישי, שיוויון חופש ועצמאות….המהפכה הזו תוביל למקום חדש בו עוד לא היינו….הרצון הפנימי לחיבור ואחדות. הפיתוח …הטכנולוגי לאורך כל ההיסטוריה, הינו תוצאה חיצונית לרצון פנימי עמוק יותר….לא במקרה הטכנולוגיה היום מובילה לחיבור, קיים צורך פנימי שיתגלה מאוחר יותר לאחדות, הצורך הזה מחבר אותנו קודם כל בצורה וירטואלית (גשמית) ואח”כ בצורה פנימית יותר תודעתית. למעשה האחדות יכולה להתקיים מתוך בחירה, רק כאשר כל פרט עצמאי ומכיר במהותו….כל הביטויים וההתרחשויות לאורך ההיסטוריה, מעידים על תוכנית אחת שלמה וסדורה, שאנו בני האנוש מממשים אותה, בתקווה שגם בצורה הכרתית….המודעת לכוחות הטבע הפועלים בנו.

  2. היי ר.ח רפאי.ם!
    שאלה טובה!
    קיצוניות היא לא דבר טוב, בייחוד כי אין בטבע כמעט מצבים של שחור או לבן.
    גם כאן לא צריך להיות קיצוני ולומר שאם המצאנו את הכל אז שום דבר לא חשוב בכלל. אלא רק צריך פרספקטיבה ולא לקחת ברצינות מדי את עצמנו ואת ההמצאות שלנו. כי אז זה מוביל למלחמות אגו ומאבקי כוחות.
    מה כן חשוב לקחת ברצינות?
    לדעתי, את ערך החיים של האדם וכמו שרשמתי במאמר את הרעיון הבסיסי הזה שלכל יצור אנושי יש יכולות אדירות ולכן צריך לאפשר לו לממש אותם לפי רצונו. שים לב שכאן כן יש משהו אמיתי, פאטאלי וקיצוני והוא המוות שעוצר את החיים והיכולות של כל אדם. ולכן צריך לקחת את הנושאים הללו מאד ברצינות כל עוד האדם חי ויש לו חלון הזדמנויות צר לממש את עצמו ולהגיע למשמעות.

  3. ניר להב

    שלום. על חלק מהדברים שלך אני מסכים, אבל מה שאני לא מסכים עליו -בעיקר מפני שלא הצלחתי להבין למה הכוונה- זה הנושא של היחס שלך כלפי החברה והאדם בפרט:
    אני, כאחד האדם, לא “לוקח את עצמי ברצינות מדי”. אבל, יש דברים שאני מתייחס אליהם ברצינות.
    השאלה שלי אליך היא האם אתה כאדם, אומר שלא צריך לקחת שום דבר ברצינות? או שאתה חושב שדווקא יש דברים שאסור להקל ראש בהם?

  4. אכן בשורה!
    היי אמנון
    הרעיון שלך על בשורת השטותניקיות היא רעיון מצויין וגם אני אמין בו.
    ממילא כל החברה הזו היא המצאה אנושית אז למה לקחת אותה ואותנו כל כך ברצינות?
    אני עוד אכתוב על כך פוסט בבלוג שלי “חופשי ומאושר” ואולי זה גם יתפרסם כאן בידען
    ניר

  5. בשורת השטותניקיות

    לפני למעלה משנה, התפרסם ב”מרקר”, סיקור רעיונות עם מיטב המנכלי”ם
    בישראל. הכותרת הייתה “שטותניקיות היא תכונה טובה למנהל”.
    מאז אני מהרהר באמירה זו ויש לי מסקנות לגביה מעבר לניהול בלבד אלא ליחסי אנוש בכלל. תארו לעצמכם חברת בני אדם שהייתה מאמצת את השטותניקיות כדרך של קומוניקציה בן בני האדם. כמובן להתחיל זאת מילדות מאחר ואדם שגדל במאמץ מתמיד להראות טוב, להישמע חכם, להיות צודק, לא יכול באופן רגיל לקחת את החיים והיחסים עם הסובבים, בקלילות. הוא כבר מובנה מילדות למאמץ והמתח המתמיד בלהיות ב- good looking מלווה אותו בכל דרכיו. אבל, זהו מאמץ מתמיד. תחרותיות מתמדת ולא מעט אכזרית מול שאר הסובבים שלא פעם עולים ביכולתם על האדם המתאמץ.
    למעשה, כל חיי הפרט מרוכזים במאמץ של good looking . נתאר לעצמנו מצב בו לא יהיה צורך במאמץ זה והאנרגיות יופנו ליצירתיות, אהבה ויחסים קלילים עם הסובבים.
    חברה משוחררת מלחצים אלה, אני מקווה, תהיה טובה יותר לפרטיה השונים והאנשים יהיו מאושרים יותר ואולי אפילו יגיעו לאורך חיים רב יותר.
    כדאי לנסות, כל אחד עם ילדיו, נכדיו וניניו. לפחת לתרום להם את החופש. זו יכולה להיות מהפכה בחברה בסדר גודל דומה לנטישת האלילים לטובת אל אחד ונטישת האל האחד לטובת החילוניות. מבחינת הפרמטר של החופש לאדם הבודד והחברה כולה.
    זה יכול להיות שינוי מהפכני לתחילת האלף הזה.

    אמנון חורב
    10.7.11

  6. האתר במתכונתו הנוכחית לא טוב. הגרסה הקודמת יותר ברורה ונוחה,
    קשה לשים לב לכתבות החדשות והאתר מבלבל למשתמש החדש.

  7. מדהים.

    אשמח לקבל הפניות ממביני עניין לפרסומים פילוסופיים עדכניים של בעלי שם המתייחסים להשפעת הטכנולוגיה/האינטרנט/התקשורת על מבנה המדינה והחברה בעתיד. האם קיים תחום מתפתח בפילוסופיית מדעי המדינה כיום, כפי שניתן היה לראות בתקופתו של הובס וכו׳?

    תודה,

  8. מאמר מעניין מאד
    מעניין להיווכח עד כמה השפעות מהפכת התקשורת והמידע, הפוכות
    מהחששות שליוו את המהפכה הזאת בראשיתה.
    אז הפחד הגדול היה מאפקט “האח הגדול – 1984 – ג’ורג’ אורוול” דהיינו
    שהשלטון יוכל באמצעות הטכנולוגיה המתקדמת לשלוט בהמונים שלטון
    ללא מיצרים, מעל ומעבר מה שהאנושות ידעה עד כה. והנה, נראה כי
    המציאות הנה כמעט הפוכה.
    האם מהפכת המחשוב והתקשורת גורמת לדיקטטורות להחלש ולקרוס ? .

  9. בהחלט מהפכה. לטוב ולרע זה כלי חדש שמאפשר לארגונים לקבל שקיפות על האאדם הפרטי ומאידך לאדם הפרטי לקבל שקיפות ולתרום ולהשפיע על השיח הציבורי.

    דוגמא, בקניה שר האוצר נעזר ברשתות חברתיות על מנת לקבוע את התקציב.

    http://globalvoicesonline.org/2011/06/11/keny-finance-minister-uses-social-media-to-prepare-budget/

    דוגמא, המאבק בקוטג

    דוגמאות הפוכות למידע הגלוי אודות כל אחד לא צריך להביא. מספיק שנזכיר פייסבוק ואיתור מיקום טלפון נייד בידי רשויות.

    זה עולם אחר שלא הכרנו ועוד לא השכלנו להבין את ההשפעות שלו.

  10. קבלנו סלט היסטורי אופטימי רצוף באמירות רחוקות מדיוק.
    לדוגמה, הצגתו של מיקלאנג’לו כראשית המהפכה האומנותית זה רחוק מהאמת בערך מאתיים שנה. התקופה הרנסנסית החלה בסוף המאה ה13 ואילו מיקלאנג’לו הוא דווקא שיאו של התהליך, ועבודתו ככל שהיא מקובלת כך היא רחוקה ממהפכנות.
    דוגמה אחרת זה עינין ביטול העבדות, מלחמת האזרחים האמריקאית באה הרבה לאחר שבריטניה אסרה על העבדות ושלחה את הצי שלה למנוע הובלת עבדים.
    עצם השימוש במילה מהפכה לגבי תקופות של מאות שנים צריך לערער עליו, אם אנו לוקחים בחשבון שטענותיו המהפכניות של קופרניקוס נזקקו לפחות למאה שנה עד שהתקבלו.

  11. התיאור שלך את ויקיפדיה הוא נאיבי היותר.

    ויקיפדיה הינו כלי מעולה אם אתה מעוניין לקרוא על נושאים כמו “כדרות בצרפת במאה השביעית”.
    או ערכים מדעיים כמו אטום ופוטוסינטזה .

    אבל כשמגיעים לנושאים בעלי משקל פוליטי/סוציולוגי – הוא לא אמין בעליל

    אתן לך דוגמא קונקרטית , את הערך על קונספירצית ארועי מגדלי התאומים :

    אגודת טייסים (מעל 250 טייסים) לחקר ארועי 911 משיגה את המידע מהקופסא השחורה של הטיסה שכביכול פגעה בפנטגון – ורישום הקופסא עומד בניגוד לגירסא הממשלתית

    אבל עובדה מבוססת זו (מידע רשמי) – נמחקת מיידית מהערך

    אפשר לעקוב אחר ההתרחשות כאן :
    http://pilotsfor911truth.org/Wiki_Disinformation

    ויקיפדיה הוא כלי ראשון במעלה לעיצוב דעת קהל בלי שהקורא אפילו מודע לכך.

  12. אנו עדים חדשות לבקרים לתחזיות טכנולוגיות והסטטיסטיקה מראה כי לפחות מחציתן שגויות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.