סיקור מקיף

מנועי הטיל ששיגר את אפולו 11 התגלו בקרקעית האוקיאנוס האטלנטי בידי מייסד אמזון, שגם ישקיע כסף במשייתם

לדברי ג'ף בזוס, המבצע ייעשה בכספו הפרטי, ובכל מקרה, נאס"א היא זו שתחליט היכן להציג את המנועים. בכל אופן אם ימשה יותר ממנוע אחד, הוא מבקש שהמנוע השני יוצג במוזיאון התעופה בסיאטל 

הדקות הראשונות שיגור אפולו 11 מכף קנוורל, 16 ביולי 1969. צילום: נאס"א
הדקות הראשונות שיגור אפולו 11 מכף קנוורל, 16 ביולי 1969. צילום: נאס"א

מייסד אמזון ג'ף בזוס איתר את מנועי F-1 אשר שימש כמנוע השלב הראשון של משגר הסאטורן בקרקעית האוקיאנוס האטלנטי והוא מתכוון למשות אותם.
"אני שמח לדווח על כך שבזכות שימוש בסונאר תת ימי מהמתקדמים ביותר שיש, הצוות גילה את מנועי אפולו 11 שוכבים בעומק של כמעט 4,300 מטרים מתחת לפני המים ואנו מתכננים לנסות ולהעלות אחד או יותר מתוכם מקרקעית האוקיאנוס. כך אומר בזוס באתר משלחת החיפושים.

"איננו יודעים עדיין באיזה מצב עשויים להימצא המנועים – הם פגעו באוקיאנוס במהירות גבוהה ומאז שהו במים מלוחים למעלה מ-40 שנה. מצד שני, הם בנויים מחומרים קשיחים, כך שנותר רק לחכות ולראות.

בזוס סיפר כי לפני כשנה הוא חשב על משימת אפולו 11 משנת 1969 ותהה היכן יכולים להימצא מנועי ה-F-1 שהחלו את המסע ההסטורי לירח.

בשלב הראשון טיל סאטורן 5 הורכבו חמישה מנועים מדגם F-1. דגם זה הוא עדיין מנוע הטילים בתא יחיד המונעים בדלק נוזלי החזקים ביותר שאי פעם פותחו, והם סיפקו רבע מיליון ק"ג של דחיפה, כשהם שרפו 2,700 ק"ג של קרוסין ברמה המיועדת לטילים ושל חמצן נוזלי בכל שניה.

ב-16 ביולי 1969, שוגרה אפולו 11 וחמשת המנועים בערו במשך דקות ספורות, ולאחר מכן הושלכו בחזרה לעבר כדור הארץ ונחתו בתוך האוקיאנוס האלטנטי.
למרות שהמנועים נשארו רכוש נאס"א, בזוס מקווה כי הסוכנות תאפשר את משייתם לצורך תצוגה במוזיאון הסמיתסוני או בכל מוזיאון אחר.

"אם נצליח לשלות יותר ממנוע אחד, ביקשתי מנאס"א לשקול העברתו למוזיאון התעופה בסיאטל". אמר בזוס והוסיף כי "נאס"א היא אחת מהמוסדות הבודדים שאני מכיר שיכולה לתת השראה לילדים בני חמש. היא נתנה לי השראה, ובאמצעות מבצע זה, יתכן שנוכל לתת השראה לעוד כמה ילדים להמציא ולחקור."
בזוס הצביע על כך שלא ייעשה שימוש בכסף ציבורי כלשהו כדי להעלות ולהחזיר את המנועים, והוא יממן את כל העלות. הוא גם הבטיח שיעדכן באתר את הגולשים על התקדמות המבצע.

לידיעה ביוניברס טודיי

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

6 תגובות

  1. מנועי הסאטורן הם רק דוגמא להשתלטות הפרטית על ההסטוריה. להלן דוגמאות נוספות:
    האם הטיטאניק שייכת לבלארד? האם העתיקות שחפר הגנרל משה דיין צריכות להשאר בידי בני משפחתו? אולי נלאים את היכל הספר ונפריט את המגילות הגנוזות?

  2. כמו שישראל שיפצה את המשוריינים בשער הגיא כמונומנט לאומי היסטורי, ואת האנדרטה לרצח רבין למרגלות אותן מדרגות בתל אביב תרם אדם פרטי – יהודי מגרמניה – ככה גם האמריקאים יעשו את זה בשביל עצמם, כל הכבוד ואשמח לקנות כרטיס למוזיאון הסמיתסוני כדי לראות .

  3. לא ברור למה נתפס בועז דרורי דווקא לענין מנועי הסטורן לצורך ביקורתו -הנכונה כשלעצמה.אכן לפנינו מבצע מגלומני חסר ערך אמיתי אבל עדיף שכספי אמזון יוצאו בדרך חיובית זאת מאשר מימון "שיחזורים היסטוריים-נוסח הסרט טרויה" או דברים גרועים בהרבה נוסח קידוחי נפט במפרץ מקסיקו.יחד עם זאת יתכן שתוך כדי הפרויקט יפותחו וילמדו טכניקות פעולה וחילוץ ממעמקי האוקיאנוס ואז בודאי שלפנינו פרויקט חיובי ביותר הגם שלמנועי הטיל הספציפי אין הרבה משמעות.

  4. דוגמא יפה למצב מסוכן, בו אנשים פרטיים וחברות פרטיות מגיעות לרווחים המקבילים לתל"ג של מדינה בינונית. קצת מזכיר את דאגת הממשל האמריקאי מהענק הכחול IBM בשנות השבעים. בהחלט מתאים לדרישת הפדרל בארה"ב לפרק את חברת מייקרוסופט לחברות קטנות.
    מדובר באפשרות של שימוש בנכסים המיועדים לכלל האולוסיה על ידי אדם בודד, פרטי ועשיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן