אנטי מימן נלכד לראשונה במתקן מאיץ החלקיקים בסרן

המדענים הצליחו לשמור עליו מפני התאיינות למשך עשירית שנייה באמצעות לכידתו בריק

האלקטרודה (מוזהבת) של המלכודת שימשה לשלב פוזיטרונים ואנטי פוזיטרונים כדי ליצור אנטי מימן.  צילום: N. MADSEN, ALPHA/SWANSEA
האלקטרודה (מוזהבת) של המלכודת שימשה לשלב פוזיטרונים ואנטי פרוטונים כדי ליצור אנטי מימן. צילום: N. MADSEN, ALPHA/SWANSEA

מאמר שפורסם השבוע בכתב העת נייצ'ר מגלה כי לראשונה נלכדו אטומי אנטי-חומר, שהצליחו לחיות מספיק זמן כדי להחקר בידי המכשירים המדעיים.

לא רק שזהו חלום מדעי שמתגשם, אלא הדבר קורה בדרך מוחשית שיכולה לסייע לנו להעריך מה קרה לכל חלקיקי האנטי חומר שנעלמו מאז המפץ הגדול, אחת החידות המסתוריות של היקום. "אנו נרגשים מהעובדה שהצלחנו ללכוד אטומי אנטי חומר מספיק זמן כדי לחקור את התכונות שלהם ולראות אם הם שונים מאוד ממקביליהם החומריים." אומר מקוטו פוג'יווארה, חבר צוות אלפא, שותפות בינלאומית ב-CERN.

האנטי חומר נוצר בכמות זהה לזו של החומר כאשר אנרגיה הופכת למסה. הדבר קורה כאשר חלקיקים מתנגשים כמו במאיץ החלקיקים ב-CERN, וההערכה היא שהדבר קרה גם במהלך המפץ הגדול בראשית היקום.

"דרך טובה לחשוב על אנטי חומר היא תמונת ראי של החומר הרגיל" אמר דובר הצוות ג'פרי האנגסט, מאוניברסיטת אהרוס בדנמרק. "מסיבה כלשהי היקום עשוי מחומר, ואיננו יודעים מדוע, זאת משום שבעיקרון יכול היה להיווצר יקום מאנטי חומר."

כדי לחקור את האנטי חומר חייבים המדענים ליצור אותו במעבדה. ניסוי אלפא בסרן הצליח ליצור אנטי מימן – אטום האנטי חומר הפשוט ביותר מאז שנת 2002. היייצור נעשה באמצעות עירוב אנטי פרוטונים ופוזיטרונים כדי ליצור אנטי אטום נייטרלי. "מה שחדש הוא שהצלחנו לייצר אותו לאורך זמן. "אמר האנגסט. "באמצעות שמירת אטומי האנטי מימן הרחק מקירות המכל שלהם כדי למנוע מהם להתאיין במשך עשירית שניה.

האנטי מימן הוחזק במלכודת יונים, כאשר השדה האלקטרומגנטי לכד אותם בריק, וקורר לתשע מעלות קלווין (264- מעלות צלזיוס). כדי לראות אם הם הצליחו לייצר אטום אנטי מימן כלשהו, הם שחררו כמות קטנה כדי לראות אם תתרחש התאיינות בין החומר והאנטי חומר.

השלב הבא עבור שותפות אלפא הוא ליצור ניסוי על אטומי האנטי חומר הלכודים, והצוות החל לחקור דרכים כדי למצוא באיזה צבע אור האנטי מימן זוהר כאשר הוא פוגע במיקרוגל, ולראות כיצד להשוות את הצבעים עם אלו של אטומי המימן.

1. אבי שלום,

לדעתי, לרגל כניסת השנה האזרחית החדשה, היה נחמד לערוך רשימה של ההישגים המדעיים הגדולים של השנה ובפרט אילו של ישראלים.
    ברשימה שלי נמצאים:
    1. איילון לינדרשטראוס על זכייתו במדיילת פילדס, שדומה שנשתכחה זה מכבר.
    2. לכידת אנטי-מימן בצ'רן שעליה מדווח כאן בכתבה. אחד השותפים ד"ר אלי שריד הוא ישראלי. לאחרונה נבחרה תגלית זו לתגלית השנה על ידי העיתון המדעי Physics world.