ביגוד המגן בפני חיידקים

שטח פנים של הקוולר

ביגוד מגן המשמש כבאים ובעלי-תפקידים בתחומי ההצלה יוכל לעבור בקרוב שדרוג משמעותי בזכות הוספת יכולת של קטילת חיידקים. חוקרים בדקוטה הדרומית מדווחים על התקדמות לעבר סיבי-קוולאר (Kevlar) חדשים המסוגלים לקטול תחום נרחב של מזהמים, בכללם חיידקים, נגיפים ונבגים המחוללים את מחלת הגחלת (אנתרקס, anthrax).

במחקר החדש, החוקרים Yuyu Sun ו- Jie Luo מציינים כי סיבי קוולאר נפוצים מאוד בחומרים חסיני-אש המשמשים כבאים, שוטרים וכוחות הצלה אחרים. אולם, בין האיומים המתגברים של ביו-טרור ישנו צורך הולך וגדל לבגדי מיגון חדשים המסוגלים לספק הגנה מרובה כנגד מגוון רחב של מיקרואורגניזמים מסוכנים.

המדענים פיתחו תהליך מיוחד לציפוי סיבי קוולאר בחומר הקרוי אן-האלאמין אציקלי (acyclic N-Halamine), חומר קוטל-חיידקים אפשרי. אז הם חשפו דגימות סיבים מצופים ולא-מצופים לחיידק אשריכיה קולי, סטפילוקוקוס זהוב (Staphylococcus aureus), קַנְדִּידָה טרופיקאליס (Candida tropicalis, פטרייה), נגיף MS2, ונבגי בצילוס סבטיליס (Bacillus subtilis) – המחקים את מחלת הגחלת.

לאחר זמן קצר, כמות מיקרואורגניזמים גדולה נספגה לדגימות הסיבים הבלתי-מצופים, אך בסוג המצופה לא נראו כלל חומרים מזהמים, אומרים החוקרים. הציפוי ארוך-טווח ועמיד, יכול להיות משופעל מחדש ואינו מביא לכל אובדן בנוחות הסיב או בחוזקו, מוסיפים החוקרים.