סיקור מקיף

חלל תקשורת סיכמה על רכישת עמוס 3 מהתעשייה האווירית תמורת 170 מיליון דולר

משה קרת, מנכ”ל התעשייה האווירית, בירך על החוזה שנחתם, וציין כי התעשייה האווירית תיישם בפיתוח לוויין התקשורת עמוס 3 טכנולוגיות חדשניות ומתקדמות, ותמשיך להוות גורם חשוב ומרכזי בשוק החלל הישראלי והעולמי 

 
 


הלוויין עמוס – למעלה – מראה כללי. למטה: הגדלה של החלק העיקרי שבו יותקנו כל המערכות הנדרשות לתפעול הלוויין. איור: התעשייה האווירית

לאחר משא ומתן שארך כשמונה חודשים, הודיעה חברת חלל תקשורת כי רוכשת את הלוויין עמוס 3 מהתעשייה האווירי תמורת 170 מיליון דולרים.

עמוס 3, שיחליף את עמוס 1 המזדקן, מיועד להימסר לחברה ביום האחרון של 2007. אורך חייהם של לוויינים הוא מהותי בשל עלות הקמתם הגבוהה. עמוס 1 צפוי לתפקד כ-12 שנים (למרות שבתכנון דובר על עשר שנים בלבד) וכך גם עמוס 3. בחברת חלל מצפים להכנסות של לפחות 40 מיליון דולר בשנה, בתפוסה מלאה, לפי השימושים הנוכחיים בעמוס 2, שמצוי בבעלות חלל. לעמוס 3 יתרון פוטנציאלי בתחום התדרים הגבוהים, שנעדר מעמוס 2, אשר מאפשרים העברת נתוני וידיאו ונתונים מבוססי אינטרנט. עם זאת, עדיין קשה להעריך את היקף ההכנסות מתחום זה, עליו דובר רבות עוד בימי הבועה.
משה קרת, מנכ”ל התעשייה האווירית, בירך על החוזה שנחתם, וציין כי התעשייה האווירית תיישם בפיתוח לוויין התקשורת עמוס 3 טכנולוגיות חדשניות ומתקדמות, ותמשיך להוות גורם חשוב ומרכזי בשוק החלל הישראלי והעולמי.

עמוס 3 יחליף את הלוויין עמוס 1 שפועל מאז 1996, ללא תקלות ואמור לסיים את חייו בשנת 2008.

מבנה הלוויין יתבסס על מבנה עמוס 2 עם ביצועים משופרים של מטעד התקשורת שיכלול 15 משיבים ( ערוצים) בהספק גבוה בשני תחומי תדר ותוספת של 3 אנטנות, מתוכן 2 בעלות שידור מתכווננת מהקרקע. יחד עם עמוס 2 הפועל מזה שנה וחצי, מספר המשיבים בחלל יגדל משמעותית.
בנוסף לשטחי השרות המורחבים הקיימים בעמוס 2, יספק עמוס 3 שירותים באמצעות האנטנות בעלות האלומה הניידת לכל נקודה במזרח התיכון, באירופה, אפריקה וחלקים מיבשת אמריקה : ארה”ב, קנדה ודרום אמריקה.

מטעד התקשורת בלוויין יסופק ע”י חברת “אלקטל אלניה”, חברה המובילה בעולם במטעדי תקשורת לווינים. בתעשיה האווירית מוסרים כי חוזה זה מהווה נדבך בפעילות החלל של התעשייה האווירית אשר הואצה מאוד בשנים האחרונות.

ארבעת בעלי העניין בחברת חלל מחזיקים כ-81% ממניות החברה, בחלקים שווים: יורוקום אחזקות; מ.מ לוויינות ותקשורת – שרכשה את חלקה של מר; והחברה הכללית לשירותי לוויין. בעל העניין הרביעי הוא התעשייה האווירית, שתזכה ל-20% מההכנסות על עמוס 3 אם יאריך חיים מעבר לשנתו ה-12, ובתנאי שיעלה לאוויר עוד בימי עמוס 1.

בנוסף, חלל תשלם לתעשיה האווירית סכום של 2.4 מיליון דולר עבור תחזוק שנתי של הלוויין, סכום זהה לזה שמשולם עבור עמוס 2. בעקבות העסקה, חלל נכנסת להתחייבויות פיננסיות כבדות והיא תיאלץ להראות ביצועים טובים, או תפושה גבוהה בלווייניה, בכדי לעמוד בהן.

מנכ”ל החברה, דוד פולק: “הגדלת העסקים פירושה לקיחת סיכונים, אבל אנחנו בטוחים כי נעמוד בכל התחייבותינו. העסקה עם הממשלה מאפשרת לנו לראות מחיר של 110 מיליון דולר מסך עלות הלוויין, בשונה מהמחיר הנקוב. אנו מקווים כי התפוסה שלנו בלוויינים הקיימים, והאפשרות להציע שירותים חדשים, יוכיחו עצמן”.

כניסתו של עמוס 3 לתפקוד מלא צפויה לאפשר לחלל לבצע קפיצת מדרגה משמעותית מבחינת ההכנסות, שכן בניגוד לעמוס 3, בעמוס 1, המיועד להחלפה, תפקידה של חלל הוא שיווק מקטעי החלל, בו ההכנסות הן זניחות ביחס להחכרת מקטעי החלל – הפעילות העיקרית של בעלי לוויין. חברות התקשורת חוכרות את הזכות להשתמש בתדרי הלוויין על מנת לספק שירותי טלוויזיה, אינטרנט ותקשורת אישית. תדרים אלה הם מצרך יקר, שכן הם מאפשרים להעביר כמעט את כל סוגי הנתונים במהירות גבוהה, אך מאידך מספרם מוגבל והקצאתם תחרותית.

הלקוח הגדול ביותר של חלל היא YES.גם שירותים חדשים שצפויים להגיע לארץ בעתיד הקרוב, כמו שירותי HDTV, יגדילו את הכנסות חלל מ-YES.
בחלל מתכננים לממן את החלק הארי של העסקה בשתי דרכים עיקריות: הראשונה היא הנפקה לגופים מוסדיים ולציבור בסך כ-70 מיליון דולר, שתיכנס להילוך גבוה לאחר החגים. השנייה היא החכרת חלק ממקטעי החלל לממשלה תמורת כ-60 מיליון דולר. חלל טרם חתמה על ההסכם עם הממשלה והוא צפוי להתעכב מעט, בשל החגים והחופשות במשרדי הממשלה. בנוסף, גייסה חלל 27 מיליון דולר באג”ח במארס השנה, ששימשו לצורכי המקדמה על העסקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.