סיקור מקיף

חלופות ממסים בטוחות לחומצות רעילות

מדענים פיתחו דרך להחליף חומצות ותמיסות הולכה מזיקות ומסרטנות בתעשייה, לנוזלים יוניים המספקים חלופה בטוחה

Laboratory, Institute of Biochemistry, University of Cologne
Laboratory, Institute of Biochemistry, University of Cologne

מדענים מאוניברסיטת לייססטר (Leicester) אשר בבריטניה מובילים את הפיתוח של דרכים חדשות להחלפתם של חומצות ותמיסות הולכה מזיקות, רעילות ומסרטנות, כאלו המשמשות היום ברבים מהתהליכים התעשייתיים לגימור מתכתי ולאחסון אנרגיה.

צוות חוקרים מהמחלקה לכימיה באוניברסיטת לייססטר קיבל מימון של כמיליון ליש”ט לשם הפיתוח והיישום של ממסים ידידותיים לסביבה.

החוקרים פיתחו ממסים מסוג נוזלים יוניים המספקים חלופה בטוחה, בלתי-רעילה וידידותית לסביבה לתמיסות מסוכנות. נוזלים חדשים אלו יוכלו לשמש כטכנולוגיה חליפית מיידית ולפעול באופן זהה או אפילו טוב יותר, מתהליכים קיימים.

החוקר הראשי מסביר: “אחת מהמטרות שלנו הינה לשפר את סביבת העבודה עבור אלו הפועלים בתעשיית הייצור באמצעות ההחלפה של חומצות בלתי-נעימות או תהליכים צורבים בנוזלים יוניים. אין צורך בהכשרה מיוחדת לעובדים בכדי להשתמש בנוזלים אלו, אולם היתרון של סביבת עבודה נעימה ובטוחה יותר בולט לעין.”

המימון נועד לקדם מיזמים שמטרתם פיתוח של טכנולוגיות חדשות של ממס נוזלי-יוני שתחלפנה בעתיד את תהליכי הגימור המתכתי והוא יוענק לשלושה מיזמים עיקריים חדשים:
1.מיזם POLYZION, שנועד לפתח סוללה נטענת ידידותית לסביבה וכלכלית דיה עבור יישומים של רכב חשמלי. מטרתו לייצר סוללה שהינה קלת-משקל, זולה וזמינה יותר מאשר אלו הקיימות היום שהינן כבדות, יקרות ומזיקות לסביבה אם הן נפגמות;
2.מיזם RECONIF, אשר משתמש בממסים ידידותיים לסביבה של נוזל יוני לשם המיצוי של מתכות מפסולת מוצקה, במקום תמיסות של חומצות או בסיסים חזקים. המיזם יתמקד במיצוי מתכות כבדות מסוללות ביתיות שנזרקו לאשפה;
3. מיזם ASPIS, שהחל בתחילת שנת 2010 ומטרתו לפתח טכנולוגיה חדשה לטיפול במשטחים של מעגלים מודפסים המצויים בהתקנים חשמליים רבים. התהליכים המסחריים הנוכחיים הינם בעייתיים ויקרים מדי, ומטרתו של המיזם לספק חלופה זולה ובטוחה יותר עבורם.
אחד מהחוקרים השותפים למיזם מוסיף ואומר: “המימון שקיבלנו יקדם מאפייני מפתח מבטיחים מסוימים. המאפיינים הללו שנפתח הינם בתחומים של סוללות חדשניות וגימור משטחים חדשני עבור מעגלים מודפסים.”

לידיעה מהאוניברסיטה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.