צ’ילה: טלסקופ צילם כוכב נולד במרחק 1,400 שנות אור בלבד מכדור הארץ

מערך טלסקופים ניסיוני בצ’ילה צילם את הרוח הנושבת מכוכב טרי השוכן במרחק של 1,400 שנות אור מאיתנו

תצלום חסר תקדים של העצם Herbig-Haro 46/47 המשלב תצפיות רדיו ממצפה אלמה עם תצלומים באורך גל קצר הרבה יותר של האור הנראה מהטלסקופ הטכנולוגי החדש של ESO. תצפיות Alma (כתום וירוק, בחלק הימני התחתון) של הכוכב הנולד חושפים סילון אנרגטי גדול מתרחק מאתנו, המוסתר על ידי האבק והגז בערפילית שבה נולד הכוכב. בצד השמאל (בצבע ורוד וסגול) אנו רואים את החלק הגלוי של הסילון, הטס בחלקו לעברינו. צילום: המצפה האירופי הדרומי (ESO)

מערך הטלסקופים אלמה (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) השייך לפרויקט המצפה האירופי הדרומי (ESO) המופעל בחסות סוכנות החלל האירופי בהרי צ’ילה, הצליח לצלם תמונת תקריב בצבעים חיים של זרם חומרים המתרחק מכוכב שזה עתה נולד. באמצעות תצפית בזוהר המגיע ממולקולות הפחמן החד חמצני מעצם המכונה הרביג-הארו 46/47 (Herbig-Haro 46/47) הם גילו כי אלו סילונים אנרגטיים אפילו יותר ממה ששוער עד כה. התמונות המפורטות חשפו גם סילון שלא היה מוכר קודם הנע בכיוון שונה לחלוטין.

כוכבים צעירים הם עצמים אלימים הפולטים חומרים במהירות המגיעה עד מיליון קמ”ש. כאשר החומרים הללו פוגעים בגז המקיף את הכוכב הטרי, הגז מתחיל לזהור כשהוא יוצר מה שמכונה עצם הרביג-הארו. דוגמה טובה לכך היא Herbig-Haro 46/47 הנמצא במרחק של 1,400 שנות אור מכדור הארץ בקבוצה הדרומית “ולה” או המפרשים. עצם זה היה המטרה של המחקר שעשה שימוש במתקן אלמה הנמצא בשלבי הרצה, כאשר הטלסקופ היה עדיין בבניה והמערך עדיין לא הושלם.

התמונה החדשה חושפת פרטים עדינים של שני סילונים, האחד נע לעבר כדור הארץ והשני נע בכיוון המנוגד. הסילון המתרחק היה כמעט בלתי נראה בתמונות הקודמות שצולמו באור הנראה, בשל המיסוך של ענן האבק המקיף את הכוכב הטרי. לא זו בלבד שאלמה הצליחה לספק תמונה הרבה יותר חדה מאשר מתקנים קודמים, אלא גם איפשרה לאסטרונומים למדוד את מהירות תנועת החומרים הזוהרים בחלל.

התצפיות החדשות של Herbig-Haro 46/47 חושפות כי כמה מהחומרים שנפלטו נעים במהירות הרבה יותר גדולה מאשר חשבו עד כה. משמעות הדבר היא שהגז הבורח טומן בחובו יותר אנרגיה ותנע מאשר חשבו עד כה.

החוקר הראשי, הקטור ארקה מאוניברסיטת ייל בארה”ב מסביר כי “הרגישות הגבוהה של אלמה איפשרה לגלות פרטים שקודם לא ניתן היה לראות במקור זה, כמו ההתרחקות המהירה של החומר. העצם הזה הוא דוגמה בודדת המהווה מודל לזרימה החוצה שנוצרת בידי רוחות רחבות זווית הנושות מהכוכב הצעיר.”

התמונה צולמה במשך חמש שעות תצפית של אלמה. תצפיות דומות בטלסקופים אחרים יידרשו זמן ארוך פי 10.

לידיעה באתר המצפה האירופי הדרומי