איום האסטרואיד ב-2029 הוסר. צילום שהתגלה איפשר חישוב מדויק יותר של מסלולו

בתחילה זכה האסטרואיד לדירוג 2 בסולם טורינו, הדירוג הגבוה ביותר של עצם המאיים על כדור הארץ מאז הוחל בדירוגים אלה. סבירות של 1:300 שאסטרואיד עלול לפגוע בכדור הארץ ב-2029 לאחר מכן גדל הדירוג עד שתצלום מוקדם יותר של האסטרואיד איפשר עידון החישובים וביטול האיום

תצפיות נוספות שנערכו, הצליחו להוציא מכלל חשבון את הסכנה שאסטרואיד שהתגלה לאחרונה, ואשר אורכו למעלה מ-400 מטרים עלול לפגוע בכדור הארץ בשנת 2029.

בשבוע שעבר קיבל האסטרואיד asteroid 2004 MN4 סיכוי של 1 ל-60 כי יפגע בכדור הארץ, בהתבסס על תצפיות ביוני ושוב החודש. אסטרונומים החלו במאמצים בלתי תלויים כדי למצוא תמונות מוקדמות יותר של האסטרואיד הזה וכך לשפר את החישובים.
במצפה משמר החלל ליד טוסון אריזונה נמצאה תמונה חיוורת של האסטרואיד בתמונות ארכיון שצולמו ב-15 במארס השנה. משרד תוכנית Near Earth Object במעבדה להינע סילוני של נאס”א בקליפורניה מסר זאת בהודעה באתר שלו.
התמונה מחודש מארס איפשרה למדענים לעדן את החישובים אודות כיוון ומהירות האסטרואיד וכעת ניתן להוציא מכלל חשבון את הסכנה של פגיעה ב-13 באפריל 2029″ נכתב בהודעה שמסר מרכז התוכנית. המדענים גם שללו אפשרות של התרסקות האסטרואיד הזה על הירח שיהיה באותו זמן בצד המנוגד של כדור הארץ לעומת האסטרואיד.
משמר החלל עובד בשיתוף פעולה עם מצפה הירח וכוכבי הלכת של אוניברסיטת אריזונה.

הסכנה של פגיעת אסטרואיד ב-2029 עלתה ל-1:60 דרגה 4 בסולם טורינו
26/12/04
עדכון: נאס”א עדכנה כי הסיכון מהאסטרואיד עלה ל-1:60 והוא מדורג 4 בסולם טורינו. עם זאת, מקווים בסוכנות כי אלפי התצפיות יביאו בימים, בחודשים ובשבועות הקרובים לחישובים שאולי יהיו מדויקים יותר ובכל זאת 98 אחוזים שישללו את הסכנה.
עד כה, לגבי אסטרואידים קודמים, תצפיות המשך שללו את הפגיעה האפשרית, ובינתיים לפחות לגבי אסטרואיד זה, ההיפך הוא הדבר.
ותודה לגולש האלמוני שהגיב לגרסת YNET של ידיעה זו והפנה את תשומת ליבנו לעדכון של נאס”א.

סיכוי של 1:300 לפגיעת אסטרואיד ב-2029

24/12/04
יש סיכוי של אחד ל-300 שאסטרואיד שהתגלה לאחרונה, שאורכו כ-460 מטרים עלול לפגוע בכדור הארץ ב-2029. כך מסר מדען מנאס”א ביום חמישי, אך הוא הוסיף כי התחזית הזו עשויה להשתנות לאחר שהאסטרונומים יקבלו נתונים טובים יותר על מסלולו של האסטרואיד.
“אנו נאלצים להסתפק כרגע במספר מועט מדי של תצפיות על האסטרואיד Asteroid 2004 MN4, שקיבל 2 נקודות מתוך סולם טורינו בן עשר הנקודות המסמל את רמת הסיכון, ולפיו מדרגים האסטרונומים את האיום של התנגשות אסטרואיד או שביט מסוים, אומר דונאלד יאומנס (Yeomans), מנהל תוכנית עצמים קרובי ארץ במעבדה להינע סילוני של נאס”א בפסדינה, קליפורניה. זה נראה אולי מעט אבל אף עצם לא קיבל עד היום ציון גדול יותר מ-1.
למרבה האירוניה הפגיעה צפויה ליום שישי, 13 באפריל 2029. “עדיין איננו יכולים להוציא מכלל חשבון פגיעה בכדור הארץ”, אמר יאומנס. “אך סיכויי הפגיעה הם 300 ל-1 נגד פגיעה.
האסטרואיד שבו מדובר התגלה בחודש יוני והתגלה מחדש החודש. הסבירות אמנם נמוכה, אבל במקרה שהאסטרואיד אכן יפגע בכדור הארץ, זו תהיה פגיעה די רצינית – הוא עלול לגרום לצונאמי שישטוף ערי חוף רבות אם יפגע בים או פגיעה קרקעית רצינית אם יפגע ביבשה.” אמר יאומנס.
גודלו המשוער של האסטרואיד נגזר מבהירותו, ומההערכה שכושר החזר האור שלו דומה לזה של אסטרואידים אחרים שנצפו. באורך זה, של כ-460 מטרים יש לאסטרואיד 1,600 מגה טונות של אנרגיה. אמר יאומנס.
האסטרואיד 2004 MN4 מקיף את השמש בפחות משנה ובכל הקפה הוא חוצה פעמיים את מסלול כדור הארץ, אומר יאומנס. מישור מסלולו קרוב מאוד לזה של כדור הארץ.
האסטרואיד ניתן יהיה לצפיה בחודשים הבאים ופרויקט NEO כבר שרין לעצמו רשת של טלסקופים שוסיפו צפיה בעצם החדש לרשימת המחקר שלהם. לדברי יאומנס, עומדים לרשות הפרויקט 40 תצפיות, החל ממצפה קיט פיק ליד טוסון, אריזונה והחודש הצטרפו גם מצפים מאוסטרליה וניו זילנד.
לידיעה ברד נובה