האבולוציה מביכה את אל גור

(פורסם בשנת '99 עוד בטרם הוכרז אל גור כמועמד לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית)

ניצן הורוביץ, הארץ

ואשינגטון. אל גור, המועמד הדמוקרטי המוביל במרוץ לנשיאות, ידוע בחיבתו ללימודי המדעים – ביולוגיה, כימיה ופיסיקה. אך אפילו הוא, האיש שמחשיב את עצמו ברצינות כממציא האינטרנט, חושש לנקוט עמדה ברורה בשאלה הבאה: האם בתי הספר הממלכתיים בארה”ב צריכים ללמד את תורת האבולוציה, או אולי להנחיל את “תורת הבריאה”.
הקרב על החדרת הדת לשיעורי המדעים בבתי הספר באמריקה מתנהל כבר שנים. המאבק התלהט בשבועות האחרונים, ומטיל צל גם על הבחירות לנשיאות, בעקבות החלטת מועצת החינוך של מדינת קנזס לדחות את האבולוציה כעקרון מדעי. למרות הפניות של מחנכים ומדענים, נקבעה החודש בקנזס תוכנית לימודים חדשה מגן הילדים ועד סוף התיכון, המבטלת את האבולוציה כהסבר להופעת מינים חדשים (כגון התפתחות האדם מהקוף). עם זאת, התירה המועצה את הוראת ה”מיקרו-אבולוציה”: שינויים המתרחשים במסגרת מין מסוים. זאת, משום שהמינים כולם נבראו, ככאלה, על-ידי אלוהים.
הקבוצות הדתיות טוענות כי האבולוציה אינה ניתנת להוכחה, והיא עומדת בסתירה לכתבי הקודש. “לימוד האבולוציה מטעה את התלמידים”, אומר טום וויליס, מנהל האגודה ללימודי בריאה, שסייעה לנסח את הכללים החדשים בקנזס. “אינך יכול ללכת למעבדה או לשדה וליצור את הדג הראשון”.
בתגובה הזהירו הרקטורים של שש האוניברסיטות הציבוריות של קנזס כי תוכנית הלימודים החדשה תחזיר את קנזס למאה הקודמת. גם מושל קנזס הזהיר את מועצת החינוך שלא לאמץ את הסטנדרט החדש. עכשיו הוא פועל לפיזורה. ההחלטה בקנזס היא ניצחון היסטורי של השמרנים, לאחר ניסיונות כושלים קודמים לבטל את האבולוציה באלבמה, אריזונה, ג'ורג'יה ונברסקה. בתחילת שנות השמונים העבירו הרפובליקאים חוקים בארקנסו ובלואיזיאנה האוסרים על בתי הספר שם ללמד את האבולוציה, אלא אם כן יינתנו במקביל שיעורים ב”מדע הבריאה”. שופט פדרלי בארקנסו ביטל את החוק, ופסק כי הוא נוגד את עקרונות החוקה בעניין הפרדת הדת מהמדינה. נקבע כי “מדע הבריאה” אינו מדע תקף. ב-'87 קבע בית המשפט העליון הפדרלי בוואשינגטון כי בתי הספר הממלכתיים בארה”ב אינם רשאים ללמד את מדע הבריאה, וביטל את החוק בלואיזיאנה.

בעקבות השינוי בקנזס, חדר הנושא באופן מיידי למערכת הבחירות. הוא מביך את המועמדים, ובעיקר את גור. בתחילה אמר סגן הנשיא כי הוא תומך בלימוד האבולוציה. אחר כך טען כי זו החלטה “בדרג המקומי”. לבסוף הצהיר כי הוא תומך בלימודי הבריאה בצד האבולוציה. כאשר התברר לו שעמדה זו נוגדת את החלטת בית המשפט העליון, אמר גור כי הוא תומך בלימוד הבריאה רק בהקשר מסוים, כגון בכיתת דת. למרות זאת, גור עדיין מסרב לגנות את החלטת המועצה בקנזס. רבים מתומכי גור בקהילייה המדעית חשים נבגדים. “הפוליטיקה העבירה אותו על דעתו”, אמר אחד מהם. אחרים מצביעים על המציאות באמריקה:44 אחוזים מתושבי ארה”ב, על פי סקר אחרון, מאמינים בעקרונות הבריאה הדתיים. כ 40אחוזים נוספים מאמינים ב”אבולוציה אלוהית” – הרעיון שאלוהים הנחה במשך מיליוני שנים את האבולוציה שהביאה להופעת האדם. רק 10 אחוזים מהאמריקאים מחזיקים בעקרונות האבולוציה המדעיים.
ג'ורג' בוש הבן הסיק את המסקנה הפוליטית המתבקשת. “אני סבור שילדים צריכים להיחשף לתיאוריות שונות כיצד החל העולם”, הכריז המועמד הרפובליקאי וזכה לתשואות. “ההתייחסות בישראל תלויה בזרם החינוך פרק האבולוציה הוא אחד מנושאי הבחירה בלימודי הבגרות בביולוגיה בחינוך הממלכתי, אך לדברי רכזת הביולוגיה בתיכון חדש בתל אביב, שולה דורון, הוא אינו מאוד פופולרי בבתי הספר בישראל.
מטבע הדברים, נושא זה אינו אהוד במיוחד בחינוך הממלכתי הדתי, אולם בזרם זה אבולוציה אינה נחשבת מלת גנאי, כמו בזרמי החינוך החרדיים. לדברי מתי דגן, העומד בראש החינוך הממלכתי הדתי, התפתחות האדם פשוט נלמדת במסגרת זמן של 5,000 שנה – מאז בריאת העולם. סוגיית מוצא האדם מהקוף לא נדונה.

לג'ף דאדיק, דוקטורנט דתי ממכון וייצמן המתמחה בחקר המאובנים, אין כל בעיה עם הנושא. הוא מקווה שאת תוכנית הלימודים שחיבר, ששמה “מדינוזאורים ועד דרווין – אבולוציה במימד הזמן”, ילמדו בעתיד גם בבתי ספר דתיים. לדעתו, אפשר ליישב בין הגישות. את התוכנית החדשה המיועדת לתלמידי תיכון למדו השנה ב-5 בתי ספר ניסויים, ובשנה הבאה ילמדו אותה בעוד כ-10 בתי ספר. לדבריו, מורה אחת מהחינוך הממלכתי הדתי השתלמה אצלו, אך מנהל בית ספרה לא אישר את הנושא לבסוף.

אתר הידען היה עד שנת 2002 חלק מפורטל IOL מקבוצת הארץ