בדרך לקבלת תקן ייצור לדלק המופק מצמח יטרופה בפיתוח משותף עם רולס-רויס ו-UOP
חברת בואינג וחברת התעופה אייר ניו-זילנד הודיעו על טיסת ניסוי על דלק ביולוגי במטוס בואינג 747-400, שתצא ב-3 בדצמבר מאוקלנד. אייר ניו-זילנד תהיה חברת התעופה האזרחית הראשונה שתשתמש בדלק ביולוגי בשימוש מסחרי.
אחד ממנועי ה-747-400 מתוצרת רולס-רויס יונע באמצעות דלק ביולוגי חדשני המופק מצמח היטרופה. בואינג, אייר ניו-זילנד ומפתחת טכנולוגיות הזיקוק UOP מתאגיד האניוול עובדות זה מכבר בשיתוף פעולה עם מגדלים ועם המפתחים בפרויקט Terasol Energy לפיתוח דלק ביולוגי המופק מהצמח, בפרויקט פיתוח משותף ראשון והגדול מסוגו לפיתוח דלק מטוסים ממקורות ביולוגיים.
רוב פייף, מנכ”ל אייר ניו-זילנד: “טיסת הניסוי הינה במסגרת ממאמצינו להפוך לחברת התעופה ה'ירוקה' ביותר. הוכחנו לאחרונה את החסכוניות הרבה בדלק ואת מזעור הפגיעה בסביבה בשימוש בתהליכי תפעול מתקדמים במטוסי בואינג 777. כעת אנו משדרגים את צי המטוסים שלנו, עד לקבלת מטוסי הדרימליינר 787-9 החדשים עם מנועי ה-Trent-1000, אשר יורידו את תצרוכת הדלק ב-20%”.
בילי גלובר, מנהל האסטרטגיה הסביבתית של חטיבת התעופה האזרחית של בואינג: “בהתבסס על הטכנולוגיה המתקדמת הקיימת ועל התוצאות המרשימות שכבר הצגנו, אנו רואים שהדלק שפותח לא רק עומד בשלושת הקריטריונים המרכזיים שהצבנו לעצמנו, אלא אף עולה עליהם: ניצולת גבוהה מהצפוי, נקודת קיפאון נמוכה במיוחד, וצפיפות אנרגיה טובה. לפי התוצאות הללו, אנו בדרך הנכונה לקבלת תקן לשימוש בדלק ביולוגי לשימוש מסחרי”.
על הדלקים האלטרנטיביים המופקים עבור תחום התעופה לעמוד בדרישות מיוחדות. הדלק הביולוגי שהופק מצמח היטרופה עונה על הצרכים המיוחדים הנדרשים, כגון נקודת קיפאון של 47 מעלות צלזיוס ונקודת הצתה של 38 מעלות צלזיוס.
6 תגובות
ביום ג’ ה 30/12/2008 הושלמה בהצלחה טיסת הניסוי המסחרית הראשונה בעולם באמצעות דלק ביולוגי מבוסס-יטרופה .
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000412002&fid=3221
כמובן שהתכוונתי לעתיד.
יש בהווה הרבה פעילות המכוונת לעתיד כזה אבל לא ברור אם זו הטכנולוגיה שתשתלט בסופו של דבר ויכול להיות שתאים סולאריים ינצחו.
מצד שני – יכול להיות שדווקא עבור מטוסים יש לדלק ביולוגי יתרון.
אולי בעתיד דבריך יהיו נכונים אבל כרגע מיצרים דלק ביאולוגי בעיקר מתירס (ליצור מתאנול) כך שזה בא ע"ח גידולים חקלאיים.
סבדרמיש יהודה
פיסיקאי:
דבריך אינם מדוייקים כיוון שדו תחמוצת הפחמן הנפלטת מדלק ביולוגי היא כזו שנקלטה מן האוויר במהלך ייצורו ולכן מעבר מלא לדלק ביולוגי לא ישנה את כמותו של גז זה באוויר בשעה שהשימוש בדלקים מאובנים מעלה אל אחוז דו תחמוצת הפחמן באטמוספירה.
ביחס לשימוש בשטחים חקלאיים – גם זה לא בהכרח נכון. דלק ביולוגי עשוי להיות מופק מעליהם של צמחים המשמשים למאכל או מצמחים הגדלים באזורים שבהם לא ניתן לגדל צמחי מאכל.
בסך הכל – השימוש בדלק ביולוגי הוא שיטה מתוחכמת של שימוש באנרגית השמש (והרי גם קולטי שמש תופסים מקום)
צריך היה מזמן להפטר המתעמולה המקשרת בין דלק ביולוגי ל"ירוק", פשוט אין קשר וההפיך הוא נכון, פליטת הפחמן היא אותה פליטה, רק שבמקום להוציא הפחמן מהמעמקים מבזבזים שטחים חקלאיים ומים מתוקים על יצור הדלק.
התעופה ה"ירוקה" הזו תגרום לכריתת יערות וגידול דלק במקום מזון.