סיקור מקיף

בואינג מאיצה את פיתוח הדלק הביולוגי

יצרנית המטוסים האמריקנית הגדולה יזמה התאגדות מקצועית של חברות תעופה, מוסדות אקדמיים ומומחים בתחום האנרגיה

מטוס 787 דרימליינר. חסכוני בדלק. איור- בואינג
מטוס 787 דרימליינר. חסכוני בדלק. איור- בואינג

ביוזמת חברת בואינג ומפתחת טכנולוגיית הזיקוק UOP מתאגיד האניוול, חברות תעופה, מוסדות אקדמיים ומומחים בתחום האנרגיה התאגדו במטרה להאיץ את פיתוח הדלק הביולוגי. שוק התעופה האזרחית, באמצעות יוזמה זו, יהיה הראשון במגזר התחבורה אשר יציע פתרונות ביולוגיים להספקת הדלק בעולם. קבוצת הפיתוח תיהנה מתמיכתם של הארגונים הסביבתיים המובילים בעולם, WWF ו-NRDC.

מטרתה של הקבוצה הינה לאפשר שימוש מסחרי באנרגיה מתחדשת, אשר ביכולתה לתרום להפחתת הפליטה של גזי החממה, ובמקביל להפחתת חשיפתן של חברות התעופה לתנודתיות מחירי הדלק והתלותיות בדלק מחצבי. חברות התעופה אשר תומכות ביוזמה כוללות את Air France, Air New Zealand, ANA (All Nippon Airways), Cargolux, Gulf Air, Japan Airlines, KLM, SAS ווירג'ין אטלנטיק – אשר יחדיו צורכות כ-15% מצריכת הדלק העולמית.

בהשתייכותם לקבוצה, חבריה מחוייבים לשימוש בדלק עם מחזור פחמן קצר יותר ובאיכות הגבוהה משל דלק מבוסס קרוסין או שווה לה. חברי הקבוצה מתחייבים להשתמש באנרגיה מתחדשת בלבד לצמצום הפגיעה במגוון הביולוגי: דלק אשר מופק בתהליך הדורש שטח קטן ככל האפשר, ומעט מים ואנרגיה, ואשר אינו משתמש במקורות מזון או מי מתוקים. בנוסף, על עיבוד וקצירת היבולים להיות בעלת ערך סוציואקונומי לקהילות המקומיות.

“עבור חברות התעופה, זוהי הזדמנות אדירה להחליט כבר היום, בתמיכתם של ארגונים סביבתיים מובילים, באילו מקורות דלק ישתמשו בעתיד ואילו השלכות יהיו לאותם מקורות דלק על הסביבה”, אמר בילי גלובר, מנהל האסטרטגיה הסביבתית של חטיבת התעופה האזרחית של בואינג. “בשלב זה, המטרה הראשונה במעלה הינה השלמת תהליך ההערכה של ההשלכות החקלאיות והכספיות על מקורות האנרגיה המתחדשת, וכן עיבוד הטכנולוגיות באמצעותן ניתן להשיג מטרות אלו”.

הקבוצה כבר הודיעה על שני פרויקטי פיתוח ראשוניים. בפרויקט הראשון, במימון חברת בואינג, יבצע פרופ' רוב בייליס מאוניברסיטת ייל לראשונה בעולם הערכה מקצועית ומקיפה של הצמח יתרופית קצרת אונות (jatropha curcas), אשר תכלול חקירה של מחזור פליטת הפחמן וכן הערכה של ההשלכות הסוציואקונומיות על החקלאים במדינות מתפתחות. במקביל, יבצע הארגון NRDC בחינה מקיפה של אצות על מנת להבטיח את עמידתן בקריטריונים המחמירים למקורות אנרגיה מתחדשת.

שני זנים אלה עשויים להיכלל כמקורות מבוססי-ביומסה עבור פתרונות אנרגיה מתחדשת, ולהגדיל את מגוון סוגי הדלקים תוך פיתוחן של שיטות עיבוד דלק על ידי החברות המובילות בתחום האנרגיה כמו UOP.

17 תגובות

  1. הלוואי שנראה תוצאות. רעיונות כבר ראינו בלי סוף.
    הה"ד: דיבורים כמו חול ואין מה לאכול. מזל שיש פה טוקבקיסטים שכותבים דברים כל כך מועילים ומנהלים ויכוחים מאוד עקרוניים ובוגרים מתחת לכתבות.
    אולי העורך יטרח למחוק תגובות לא רלוונטיות? (ובכללם, אם צריך, גם את התגובה הזו).

    גדי

  2. ניר:
    אינטרסים יש לכל אחד.
    אם החברות שמחפשות את זה היום מנעו זאת בעבר – מדוע אין הן לוקחות את הטכנולוגיה שפותחה אז?
    סלח לי, אבל גם אם תורת קונספירציה אינה תואמת את המציאות, המינימום שהייתי דורש ממנה זו עקיבות פנימית.

  3. הדבר היחיד שעצוב זה שלקח לזה 50 שנה, ומלבד זאת האלטרנטיבה התקבלה לא משום שהיא הייתה חלופה זולה ונוחה אלא משום אנחנו באמת במצב של חוסר ברירה. מספרים שהייתה איזה שהיא חברה שהצליחה לבנות מנוע כזה לפני שנים וחברות הדלק מנעו את בנייתה, אותם חברות שמחפשות למעשה היום את האלטרנטיבה שאותה הם מנעו בדיעבד.

  4. ניר:
    האמת היא שזה רעיון ישן כל כך שיש עליו בדיחה שאני מכיר עוד מילדותי (ואני כבר בן 56!).
    הבדיחה היא על איש שבא לראש הממשלה ואומר לו שיש לו רעיון לפתרון כל בעיות האנרגיה במדינה.
    "ומה הפתרון?" שואל אראש הממשלה.
    "פשוט מאד", עונה לו האיש, "צריך לבנות מנועים שפועלים על מים ולהפעיל באמצעותם את כל המכוניות, תחנות הכח, בקיצור, הכל"
    "ואיך בונים כזה מנוע?" שואל ראש הממשלה.
    "את זה כבר נשאיר למהנדסים לפתור", עונה לו האיש, "אני רק הבאתי את הרעיון".

    ובאמת – לפני 50 שנה – זה היה כה רחוק מן המציאות שזה נחשב לבדיחה.
    המהנדסים, עם זאת, עובדים על זה מאז, והיום זה כבר לא בדיחה.
    מצד שני, היום זה גם לא רעיון חדש כי קשה להגדיר כרעיון חדש משהו שכבר 50 שנה מנסים ליישמו.

  5. זאת שאלה טובה מיכאל, אני צריך לרכוש את הידע ואת הכלים לכך, רעיונות יש למכביר.

  6. אולי במקום לחפש מקורות דלק צמחיים שיפתחו יותר את מערכות ההנעה שמתבססות על אוויר ומים, נכון זה לא יתן עבודה לחקלאים אבל יוזיל את עלויות הייצור והרי ממשאב זה יש לנו בשפע. אני אישית הייתי מפתח מערכת הנעה שמתבססת על הפרדתו של הפחמן מהאויר והפיכתו לחומר הנעה ופליטה ידידותי לסביבה.

  7. גיל:
    אני מבין שכל תגובה הנראית כתגובה של מישהו שיודע יותר מבן שנה נראית לך אותו דבר ולכן לא אזקוף לחובתך את אי הדיוק (כמו אלה שסופרים "אחת, שתיים, הרבה).
    זה שאינך מסוגל לראות את היער – גם זה הרי ברור לכל מי שקורא את דבריך (וזה למרות שהיער הוא המקום המתאים לך ביותר).

  8. גיל:
    הדחף שלך לתקוף אותי אישית מניע אותך לדבר שדטויות ללא הפסקה.
    אין צורך לספר לך שלצמחי מאכל יש גם עלים אותם אין האנשים אוכלים.
    אין צורך לספר לך שיש שטחים שאינם ראויים לגידול צמכים לתזונה או שאינם מנוצלים למרות שהם ראויים.
    אין צורך לשלוח אותך לקרוא את המאמר מחדש.
    הכל הרי ברור וידוע אבל למה להתחשב בעובדות אם רוצים לתקוף?

  9. מיכאל אני רואה שאתה ממש מחפש בנרות את מי לתקוף כדי להוכיך את רמת האינטילגנציה הגבוהה שלך 🙂

    מחיר הנפט הגבוהים גרמו לרעידת אדמה קטנה בשוק הטיסות
    מספר חברות קטנות פשטו את הרגל.

    שימוש בצמחים לא למאכל יגרום לכך שלא יהיה תחרות על מחיר הדלק העתידי מפיות רעבים.
    הכול יבוא על חשבון של משהו אחר ( אין אוכל חינם )
    15% צריכת נפט המטוסים יבוא בחשבון על גידולים אחרים ומקורות מחיה ומזון של אוכלוסיות שלמות של חיות טבע.

  10. דלק ביולוגי נטול תלות בנפט ערבי שאת כספו מוציא לכיוון הטרור , מפה המשיכו את המחשבה לאיזה עולם נגיע ! , תודה , האח הגדול .

  11. נו?
    איפה כל חובבי הקונספירציות רואי השחורות שתמיד טוענים שלא יקרה בנושא זה כלום מכיוון שהאינטרסים של ספקי הדלק ימנעו זאת?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.