מערכת החינוך הישראלית: יתרונות וחסרונות של תעודת הוראה

היכרות עם מערכת החינוך הישראלית היא תנאי למעקב אחר היתרונות והחסרונות של תעודת הוראה. מה קורה בארץ לעומת מדינות אחרות בעולם? הנה כל מה שחשוב לדעת על עתיד ילדינו

יתרונות וחסרונות של מערכת החינוך. אילוסטרציה מתוך PIXABAY.COM
יתרונות וחסרונות של מערכת החינוך. אילוסטרציה מתוך PIXABAY.COM

קובעי מדיניות בארץ ובעולם מוטרדים בשנים האחרונות מנושא מעמדו המקצועי של המורה. הנחת המוצא היא שאיכות המורים ומאפיינים שונים בעבודתם הם גורם מרכזי בהשפעה על איכות מערכת החינוך והתפוקות שלה, אך אין הסכמה על מרכיב בודד שקובע בלעדית את איכות העבודה עצמה. כתוצאה מכך נערכים שינויים במערכת ההכשרה ובין היתר נידונים היתרונות והחסרונות של תעודת הוראה בישראל.

מאפייני מערכת החינוך הישראלית

בניגוד למדינות אחרות ברחבי העולם, הכשרה להוראה בארץ נעשית בשני מסלולים מקבילים. המסלול הראשון הוא זה שבו לומדים הוראה במכללות האקדמיות לחינוך ובסיומו מקבלים תואר B.Ed. לעומת זאת, המסלול השני הוא זה שבו לומדים לתעודת הוראה בבתי הספר לחינוך באוניברסיטאות או במכללות האקדמיות לחינוך.

בשני המסלולים לעיל נקבעים תנאי הקבלה למקצוע ההוראה על ידי משרד החינוך והמועצה להשכלה גבוהה. בנוסף, עם סיום לימודי ההוראה נדרשים הבוגרים להתמחות – סטאז' – של שנה. ההתמחות היא תנאי לקבלת רישיון הוראה, שמאפשר כניסה למשרת הוראה קבועה במערכת החינוך הציבורית. תנאי הסף הזה דווקא כן משותף למערכת החינוך הישראלית ולמערכות חינוך אחרות ברחבי העולם, והוא קיים בחלק גדול ממדינות ה-OECD.

עם זאת, בצרפת נדרשים מורים שסיימו לימודי הוראה ברמת תואר שני לעמוד בבחינות רישוי ממשלתיות, בבריטניה הם צריכים לעבור תקופת התמחות שבמהלכה הם נבחנים לפי התנהגות מקצועית ואישית ובארצות הברית יש בכל מדינה שיטה אחרת להסמכת מורים ולרישוי מורים, אך ברובן נדרשים המורים לעמוד במבחני הסמכה שכאמור לא קיימים בישראל.

היתרונות והחסרונות של תעודת הוראה

מכל האמור לעיל ניתן להבין מדוע המחלוקת סביב תעודת ההוראה נוגעת בשורה כל כך ארוכה של שיקולים, יתרונות וחסרונות. על פניו אמורה להיות לתעודת הוראה יתרון בכך שהיא מאפשרת למערכת החינוך לסנן מועמדים פחות ויותר מתאימים, אך המתנגדים טוענים שהיא לא תמיד מהווה אינדיקציה לאיכות המורה ולרמתו המקצועית.

יתרה על כך, בתי הספר מחויבים להעסיק רק מורים עם תעודת הוראה אך גם זה לא תמיד המצב. יש בתי ספר שבהם מעסיקים מורים בתקנים שונים גם ללא תעודת הוראה ובטח ללא רישיון הוראה, שאותו מקבלים רק עם תום תקופת ההתמחות ולאחר הגשת טפסים מסוימים למשרד החינוך.

היתרונות הבולטים של תעודת הוראה באים לידי ביטוי באופן שבו היא מסייעת למורים עצמם לקבל קביעות ולמצוא עבודה במערכת החינוך. החיסרון הוא שהתעודה עצמה לא מציבה רף גבוה עבור המורים וחלקם לא משקיעים בה את אותם משאבים שמושקעים בלימודי תואר ראשון בחינוך או תואר שני בכל מקצוע אחר.

 

* כתבה זו היא תוכן שיווקי מטעם המפרסמים ועל אחריותם.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן