המצלמה הראשית של האבל הושבתה עקב תקלה

ככל הנראה ניתן יהיה לשקם רק כשליש מיכולתה ויהיה צורך לחכות למשימת השידרוג

טלסקופ החלל האבל

המצלמה הראשית של טלסקופ החלל האבל כבתה בשל תקלה חשמלית. כך מסרה נאס"א ביום שלישי. האסטרונומים מכנים את התקלה של מצלמת הסקרים המתקדמת (Advanced Camera for Surveys ) כאבדן גדול בשל העובדה שמצלמה זו סיפקה את התמונות הבהירות ביותר של היקום.

מהנדסי נאס"א אומרים כי ניתן יהיה לשקם רק כשליש מתפקוד המצלמה. נאס"א אמורה בכל מקרה להחליף את המצלמה בדגם מתקדם יותר במשימת השידרוג הבאה של טלסקופ החלל האבל שאמורה להתבצע בשנת 2008. לדברי דייויד לקרון, המדען הבכיר בפרויקט האבל של נאס"א השידרוג המתוכנן, הכולל גם החלפת מצלמת השדה הרחב מס' 2 במצלמה מס' 3, לא רק יחזירו את האבל למצבו הנוכחי אלא ישדרגו אותו.

התקלה, שהיא השלישית מאז יוני השנה בטלסקופ, התרחשה ב-27 בינואר. המהנדסים הצליחו להחזיר את הטלסקופ לתפקוד נורמלי למעט המצלמה. כעת גם תתחדש העבודה המדעית באמצעות שאר המכשירים שעל האבל.

מצלמת ה-ACS איפשרה לאסטרונומים לצלם את התמונה המקיפה ביותר של היקום העמוק עד כה. ערוץ אחר באותה מצלמה איפשר צפיה בכוכבים המוקפים בידי חומר שממנו אמורים להיווצר כוכבי הלכת של אותה מערכת.

מצלמת ה-ACS כבר פועלת במצב הגיבוי שלה (צד B) מכיוון שהמערכת העיקרית של המכשיר, (צד A) התקלקלה בשל תקלה באחד הרכיבים האלקטרוניים ביוני 2006. תקלה זמנית שיתקה את המצלמה שוב בחודש ספטמבר לכמה ימים, אך המערכת שוקמה. מנהלי פרויקט האבל מוסרים כי התקלה של השבוע אינה קשורה לחלוטין לתקלות הקודמות.