סיקור מקיף

ראשי האקדמיות למדעים קוראים להגביר לימודי האבולוציה כתגובה למתקפות נגדה

 בכירי המדענים בעולם איחדו כוחות וקראו ללימוד מבוסס-עובדות של האבולוציה בבתי הספר

 
 
בכירי המדענים בעולם איחדו כוחות וקראו ללימוד מבוסס-עובדות של האבולוציה בבתי הספר. בהצהרה משותפת שהוציאו 67 אקדמיות למדעים נכתב, שמוצא החיים "מוסתר, מוכחש או מבולבל," כפי שהוא נלמד בכמה בתי ספר. בהצהרה מופיעה רשימת עובדות על האבולוציה, שמוכיחות כי העדויות המדעיות למעשה לא נסתרו מעולם, בהן, (1) כדור הארץ נוצר לפני 4.5 מיליארד שנה ו(2) היצורים החיים העתיקים נוצרו לפני 2.5 מיליארד שנה לפחות.
"אנו יודעים שיש בתי ספר בכמה מקומות בעולם, בהם נלמד שגיל כדור הארץ הוא כ-8,000 שנה," אומר איב קירה (Quere) יו"ר משותף של הפאנל הבין-אקדמי לנושאים בינלאומיים, רשת גלובלית של אקדמיות למדעים. "בהצהרה אנו מבהירים שתהיה זו טעות לא לאפשר הוראת עובדות אלו לתלמידים," הוסיף.
ד"ר קירה אמר כי ההצהרה משקפת דאגה גוברת והולכת בקרב הקהילה המדעית, לפיה אין מלמדים את הילדים עובדות בסיסיות על-אודות האבולוציה והטבע של החקירה המדעית. "בכמה מדינות, התיאוריה הפשוטה של האבולוציה מוכחשת בלימודי התלמידים בבתי הספר," אמר.

הצהרת האקדמיות אומרת: "אנו דוחקים במקבלי ההחלטות, במורים ובהורים לחנך את כל הילדים בכל הקשור בשיטות התגליות המדעיות ולטפח הבנה של טבע המדע." ומוסיפים אנשי האקדמיה: "הידע לגבי עולם הטבע שבו הם חיים, מחזק את בני האדם לענות על צורכי המין האנושי ולהגן על כדור הארץ."

ההצהרה פורסמה בעקבות ויכוחים נוראים בנושא המכונה לימוד – "התכנון התבוני" – בשיעורי ביולוגיה בבתי ספר, בייחוד בארה"ב. חסידי התכנון התבוני טוענים שתכונות רבות של היקום ושל היצורים החיים מורכבות מכדי להיות תוצאה של ברירה טבעית. במקום זאת, יש להסביר את התופעה בהתערבות כוח תבוני עליון. בשנה שעברה הצליחה קבוצת הורים להביא למשפט את מועצת בית הספר בדובר, פנסילבניה, מתוך רצון להפסיק את לימוד תורת התכנון התבוני בשיעורי המדע. סטיב פולר, פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטת וורוויק בבריטניה, היה עד מומחה במשפט והגן על הזכות ללמד את חלופות האבולוציה. תגובתו על ההצהרה היתה: "אני סבור שזו הצהרה מתונה במובן הזה שהיא פונה רק לאנשים הלוקחים כפשוטו את הכתוב בתנך – בריאתני ששת ימי הבריאה. המילים "התפתח" ו"התפתחות" (אבולוציה) חסרי תוכן בהקשר זה," אמר. "אין הם אומרים דבר באשר להסברים או למנגנוני סיבות שמעורבים בכל התפתחות של חיים, ואשר התרחשו במהלך כל אותם מיליארדי שנים," טען.לדבריו, "טיעונים אלה לא יצליחו לשכנע אפילו בית ספר אחד בלבד לשנות את עמדתו," אך כאמור, מדובר בסוציולוג ולא באיש מדעי הטבע.

 

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן