גלקסיה בעטיפת צלופן

תמונות מורכבות כמו זו של הגלקסיה M101 מאפשרות לאסטרונומים לראות כיצד תצורות בחלק אחד של הספקטרום תואמות אל אלה שרואים בחלקים האחרים

גלקסית השבשבת (M101). צילום בקרני X בידי NASA/CXC/SAO, צילום באינפרה אדום - NASA/JPL-Caltech ובאור הנראה NASA/STScI

נאס”א פרסמה בשבוע שעבר תמונה מורכבת מחלקים שונים של הספקטרום ובה נראית גלקסית השבשבת (M101) כמו צעצוע של ילדים בעטיפת צלופן. התמונה היפה הזו משלבת נתונים מתחומי האינפרה אדום, האור הנראה, האולטרה סגול וקרני ה-X מארבעה טלסקופים מסלוליים של נאס”א. זה כמו לצפות בתמונה שצולמה במצלמה רגילה, מצלמה אולטרה-סגולה, משקפי ראיית לילה ותצלום רנטגן הכל בו זמנית.

ואולם בתוך המראה המולטי-ספקטרלי, ניתן לראות הן כוכבים זקנים והן צעירים המפוזרים לאורך הזרועות הספירליות הפצועות של M101. תמונות מורכבות כמו זו מאפשרות לאסטרונומים לראות כיצד תצורות בחלק אחד של הספקטרום תואמות אל אלה שרואים בחלקים האחרים.

גלקסית השבשבת נמצאת בקבוצת העגלה הגדולה (או הדובה הגדולה). היא גדולה ב-70% משביל החלב שלנו, וקוטרה הוא 170 אלף שנות אור. היא נמצאת במרחק של 21 מיליון שנות אור מכדור הארץ. משמעות הדבר היא שהאור שאנו רואים עזב את הגלקסיה לפני 21 מיליון שנים – הרבה מיליוני שנים לפני שבני אדם צעדו על כדור הארץ.

1. נמסר במאמר שקוטרה של גלקסיית השבשבת הוא 170,000 שנות אור ומכיוון שקוטרה של גלקסיית שביל החלב הוא 100,000 שנות אור אזי הקוטר הוא פי 1.7 ומכאן יוצא שהנפח הוא פי 1.7 בשלישית שזה כמעט פי חמש.
    ולגבי גיל הכוכבים הרי כל הזמן נוצרים כוכבים חדשים- צעירים, מענני הגזים שבתוך הגלקסיה. זה שיש גם כוכבים זקנים, מראה שהגלקסיה היא וותיקה.

2. לסבדרמיש יהודה
    1. כשאתה מציין כי גלקסיית השבשבת גדולה משביל החלב פי חמש, מהי כוונתך?
    בגודל הפיסי? במסה? אולי בשניהם?
    2. מהו לידיעתך, ההסבר לכך שלאורך זרועות הגלקסיה מפוזרים בעירבוב, כוכבים
    צעירים וכוכבים זקנים ?

3. גלקסית השבשבת גדולה משביל החלב כמעט פי חמש . שבעים אחוז זה יחסית לקטרים.
    וחוץ מזה לא לשכוח שביום רביעי השכם בבוקר יש את הטרנזיט של נוגה שיחלוף ככדור קטן על פני השמש.
    למי שיתעצל להתעורר תהיה הזדמנות נוספת בעוד קצת למעלה ממאה שנים (:))
    יום טוב לכולם
    יהודה סבדרמיש

4. אני לא בטוח שהיא השתנתה בהרבה, 21 מליון שנה זה הרף עין ביחס לאורך חייה של גלקסיה.

5. חבל שלא עושים הגהה למאמר:
    כוכבים זקנים וגם צעירים…
    האור שאנו רואים במקום רועים…
    לעצם העניין, כתבה קצת חלשה ללא גילויים חדשים.